Ledsen att jag inte skrivit på länge, ska försöka komma igång lite mer nu (;
"Aj!" Isa gned sig om axeln. En kille hade sprungit rakt in i henne.
"Oj, ledsen, såg dig inte. Jag hade bråttom till uttagningen" sade killen. Han hade kastanjebrunt hår som gick ner till öronen, havsblåa ögon och en liten näsa. Runt halsen var en svart- och gulrandig slips knuten. Hufflepuff. Konstigt att hon inte kände igen honom från uppropet.
"Vilken uttagning?" frågade Sanna bakom henne.
"Quidditchuttagningen, såklart. De behöver en ny jagare och en ny sökare. Jag tänker bli jagare!"
"Men, förstaårselever får väl inte vara med i quidditchlagen?" sade Isa misstänksamt.
"Nä, men jag är fjärderårs!"
"Oj, förlåt" sade Isa förskräckt "du ser bara så..." Isa hejdade sig. Hon hade tänkt säga att han såg så ung ut. "kort ut?"
"Nä, det gör inget. Du är inte den första, och lär inte bli den sista heller!" Han log "Nej, måste rusa nu. Jag heter Gekhojvit förresten. Fråga inte, det är ryskt. Ses!" sedan sprang killen, som tydligen hette Gekhojvit, iväg.
"Lustig typ" tyckte Sanna.
"Jo, kanske det" Hon sköt upp en dörr med axeln, och blev påsprungen av en annan tjej i Hufflepuff, men hon såg ut att var lite äldre. Fjärdeårs?
"Hej! Ni är nya va?" sade tjejen stressat.
"Ja, jo.." sade Isa.
"Jag heter Sanna, och det här är Isa" sade Sanna mycket mer artigt.
"Trevligt att träffas. Jag heter Hannah och är tredjeårselev. Nu får ni ursäkta, jag har trolldryckskonst och professor Snape tolererar inte att man kommer en sekund för sent. Men vi ses!" Tjejen, Hannah, sprang iväg.
"Hoppas det inte kommer någon mer och krockar med oss" sade Sanna leende.
"Haha, nej, jag börjar få ont i axeln. Krock, dörrknuff, krock" Isa låtsades ta sig plågat om sin arm, och Sanna fnissade till.
"Men, de var ju trevliga iallafall!"
"Ja" höll Sanna med. Hon vred på huvudet, när hon kände lukten av mat "Mm, köket måste ligga här i närheten. Perfekt att ha det precis bredvid uppehållsrummet"
"Men, vi åt ju precis lunch!" Nu var de framme vid ingången till elevhemmet. Isa knackade på den andra tunnan nerifrån, i mitten av andra raden, i den speciella rytmen. He-lga-huff-le-puff. Tunnan öppnade sig, och de gick in i tunneln som öppnades, och kom ut i uppehållsrummet.När de kom in i tjejernas uppehållsrum låg Zoe ensam på sin säng, med blicken vänd mot väggen.
"Hejsan!" sade Isa "Är inte Malva här?" Zoe svarade inte.
"Hur är det Zoe?" frågade Sanna, och gick försiktigt fram till henne.
"Förstaårselever får inte spela quidditch" nästan grät hon.
"Så vad? Visste du inte det?"
"Näe... Faktiskt, så är jag mugglarfödd" snyftade Zoe "Jag upptäckte att det... hände konstiga saker... när jag var åtta-nio år. J-jag berättade för Malva, som var min bästa vän. Jag trodde jag var galen. Sedan fick jag reda på att jag var häxa, att hon också var det, och då blev vi ännu tajtare kompisar. Hennes storebror hade en kvast, som vi fick låna några gånger, och jag älskade det! Jag trodde, att jag skulle kunna pröva till quidditchlaget här, men så fick jag veta att man måste vara andraårselev"
"Oj" sade Isa. Både hon och Sanna hade hela tiden trott att både Zoe och Malva var uppvuxna i trollkarlsfamiljer, de var ju så hemtama i trollkonster och verkade inte så förundrade som vissa mugglarfödda över Hogwarts egendomligheter.
"Men" utbrast Isa plötsligt "Det är ju uttagningar nu!"
"Det vet jag väl" snörvlade Zoe
"Vi kan ju gå dit och titta, och efteråt kan vi fråga om du inte kan vara med på träningarna eller något åtminstone. Du kan ju inte få mer än ett nej" Isa visste att det skulle bli nej, men det hade hon inte hjärta att säga.
"Jag vet att det blir ett nej. Men vi kan ju titta iallafall" sade Zoe. De drog alla på sig varsin jacka, för det regnade ute, och sedan gav de sig av.
YOU ARE READING
Hopplöst
FanfictionLanguage: Svenska/Swedish Isa är en boknörd, älskar att läsa och lära sig nya saker. Rawenclaw är väl självklart? Men nej, hon hamnar i ett annat elevhem och med andra vänner. Och även om de bara är elva år, blir vännerna kära lite väl fort. Och i v...