Bekymmer

14 2 0
                                    

"Hur ska vi göra?" Sanna suckade, och slängde uppgivet ifrån sig gåsfjäderspennan.
"Med vad?" Isa tittade upp från läxan i förvandlingskonst, och lutade sig fram över bordet "Är trolldryckskonsten svår?"
"Meh! Hur jag ska bli ihop med Hermione"
"Åh, det" sade Isa "Ja, det blir ju lite svårt för ni går i olika årskurser, ni träffas inte på fritiden och jag tror inte Hermione är homo"
"Homo?"
"Ja, homosexuell, gillar någon av de andra könet" förklarade Isa.
"Nä..." sade Sanna dystert.
"Men hon kanske är det" försökte Isa uppmuntra "eller så är hon kanske bi? Det betyder att man gillar båda könen" förklarade hon när hon såg Sannas förrvirade min.
"Du, Isa" Sanna spände blicken på Isa "Jag uppskattar verkligen att du försöker muntra upp mig, men jag fattar ju att Hermione inte kommer att älska mig. Du såg väl henne i Stora salen, hon tittade inte ens på mig!"
"Jodå" försökte Isa, men Sanna tittade ilsket på henne.
"Dessutom, vad skulle Zoe säga? Hon har ju också chrush på Hermione"
"Ja, det förstås" Isa slog ned blicken på pergamentet framför henne, och fortsatte att skriva.
"Snälla Isa, kan du inte... Kan vi inte få Hermione att bli kär i mmig genom... magi?" frågade Sanna tveksamt.
"Magi? Är du galen? Kärleksdrycker är både förbjudna, svåra att göra och kärleken blir falsk!" Isa börjar plocka ihop sina saker.
"Nej, inte kärleksdryck, bara... Om det finns någon trollformel som gör att hon ser det bästa hos mig?"
Isa tittade ner.
"Jo..." sade hon "en sådan finns det. Men den är svår. Gör  bara lite fel kan Hermione aldrig se dina dåliga sidor"
"Är inte det samma sak?"
"Nej. Om du till exempel äter jättemycket sötsaker så att det inte är bra för dig, kommer hon inte att märka det och tycka att du äter precis lagom"
"Och?"
"Eller, tänk att du är jättedålig på Expecto pratonum, men Hermione inser inte det, så hon berättar för alla att du är jättebra på den och när ni ska slåss mot dementorer tror alla att du ska klara dem, men det gör du inte och ingen annan kan göra det heller"
"Åh, jag fattar" sade Sanna "finns det något sätt att upphäva den?"
"Jo" mumlade Isa "man får dig att göra något så stort misstag att hon inte kan bortse det"
"Vi kanske inte ska använda den formeln då" suckade Sanna.
"Nej. Dessutom finns det ingen garanti på att hon faktiskt blir kär i dig"
Båda flickorna gick upp på sitt rum för att byta om till natten. Det ingen av dem visste var, att i den andra soffgruppen satt en tjej, som hade hört varenda ord de hade sagt.

HopplöstWhere stories live. Discover now