Zoe och Malva

25 2 2
                                    

"Åh, imorgon börjar lektionerna!" sade Isa längtansfullt.
"Hur kan du vara så positivt inställd till lektioner? Jag vill bara vara här och slappa, kanske utforska slottet" sade Sanna. Hon suckade, men sen började hon skratta. "Kom, vi går upp till sovsalarna" Isa skrattade hon med, och sedan reste sig båda upp. De gick uppför en trappa, och in genom dörren som det stod 'År 1' på. Där stannade de och tittade sig omkring. Vid de två bortersta sängarna stod deras saker. Isa plockade upp lite fågelmat ur fickan och stack in fingrarna i buren som stod bredvid hennes koffert. Hon kände hur Milly, en liten brunröd uggla, åt ur hennes hand. Det kittlade lite. Sedan slängde hon sig ner på sitt svartgula täcke, och plockade upp en bok ur väskan. Sanna satte sig på sängen bredvid. Hon klappade sin katt, Lowa.
"Jag fattar inte att du inte hamnade i Rawenclaw!" utbrast hon när hon fick syn på Isa "du läser ju jämt!?"
"Nej, ja fattar inte heller det" svarade Isa, och lade undan boken. Hon såg sig runt i rummet. Där stod tre sängar till, som alla var identiska, gjorda i ek och med sängkläder i svart och gult. Det enda som skillde dem åt var packningen vid fotändarna. Vid en av sängarna stod bara en koffert, och vid en annan en lite mindre koffert och en bur med en uggla i. Ugglan var svart med vitt bröst. Vid den tredje och sista sängen stod bara en liten kappsäck.
"Hur får hon plats med alla sina saker i den lilla väskan?" tänkte Isa högt.
"Va?" sade Sanna och blinkade till. Hon  hade klappat Lowa och inte lyssnat.
"Tjejen som ska sova i den där sängen har knappt nån packning alls"
"Kofferten kanske kom fel?" gissade Sanna.
"Kanske" sade Isa, trots att hon inte trodde det.
Plötsligt öppnades dörren till sovsalen, och två tjejer kom in. Isa kände igen dem som de två fnittriga tjejerna från sorteringen.
"Hej!" sade en av tjejerna. Hon hade krusigt rött hår som stod som en gloria runt hennes huvud. Hennes ögon var isblå, och några små fräknar prydde hennes ansikte. Hon var kort och smal, och hennes hand vilade bestämt på ena höften. Isa fick en känsla av att hon var en sån som aldrig gav upp. "Jag heter Malva, och det här är Zoe" hon nickade mot tjejen som stod bredvid henne. Hon hade svart hår uppsat i råttsvansar, och medans Malva var liten och nätt var Zoe stor och kraftig, nästan ett huvud längre än sin kompis.
Sanna log mot de två.
"Hejsan! Jag heter Sanna, och det här är Isa!"
Isa log lite.
"Vill ni spela knallkort med oss i uppehållsrummet?" frågade tjejen med råttsvansar, Zoe.
"Gärna för mig" sade Isa "vad tycker du?"
"Eh...javisst" sade Sanna "kom!"

HopplöstWhere stories live. Discover now