Det var tisdag eftermiddag. Isa tittade på schemat. De hade haft dubbeltimme i trolldryckskonst och därefter trolldomshistoria och örtlära. Nu var det dags för försvar mot svartkonster.
"Kom igen nu, vår lektion börjar om 10. Det är dags att att gå" sade Isa. Sanna och Zoe tittade upp från sina knallkort, och började plocka ihop sina saker. De var på väg ut genom tjocka damens hål när Zoe insåg det.
"Var är Malva?"
"Åh!" utropade Isa "hon sade ju att hon skulle på toa. Vänta, jag kommer med henne, börja ni gå" Isa skyndade iväg genom korridorerna emot flicktoaletten. Precis när hon skulle gå in kom Malva utspringandes. Hennes hår var blött, ja, klädnaden med, hela hon var plaskvåt.
"Isa, tack gode gud, du kan aldrig ana vad som har hänt!" sade Malva lättat.
"Nej, men kom nu, försvar mot svartkonster börjar om sex minuter, vi hinner inte" Isa drog med sig Malva genom korridorerna. De hade tur, inga trappor flyttade på sig, de kom fram med två minuter till godo."Där är ni!" Sanna såg glatt på dem. Leendet falnade när hon såg hur blöt Malva var "Men, Malva, vad har hänt?"
"Jo det du! Jag hade precis fällt upp toalettlocket, då det dök upp ett spöke! Det var en flicka, något år äldre än oss. Hon kom farande upp från båset så att det skvätte vatten över hela mig. Så klagade hon en massa, typ "åh jag är så ensam, ingen bryr sig om mig, förra året slängde nån till och med saker på mig", sådan skit. Sedan dök hon med ett gällt skrik tillbaka ner i toaletten, och jag blev om möjligt ännu blötare. Då sprang jag ut, och där var Isa." sade Malva.
"Jaha, det måste vara missnöjda Myrtle" sade Sanna.
"Vem?" frågade Isa.
"Ett spöke. Hon dog för typ jättelänge sedan. Ni vet, förra året öppnades ju hemligheternas kammare och skolan var på väg att stängas. Men det var inte första gången den öppnades. Och förra gången, så dog en flicka från Rawenclaw. Hon såg in i basiliskens ögon när hon satt på toa" sade Sanna, med låg röst.
"Missnöjda Myrtle" Malva ryste till.
"Hemskt sätt att dö på" sade Zoe.
"Men, undrar vad hon måste göra" funderade Isa.
"Va?" Sanna såg helt förvirrad ut.
"Jo, Spöken lever ju kvar av en anledning" förklarade Isa "det är någonting som är oavklarat, något som spökena inte kan lämna jorden för"
"Så.. ett spöke kan 'avspökas'" undrade Malva.
"I teorin, ja. Men jag tror att spöken kan leva kvar efter att deras problem är lösta, också. Jag har inte jättemycket koll på det där"
"Jo, men..." började Malva, men hon blev avbruten av att dörren hon stod mot plötsligt rörde sig. Handtaget trycktes ner, och dörren öppnades inåt. När Malvas stöd plötsligt försvann, trillade hon inåt, och föll rakt in i en medelåldersman. Han hade halvbrunt hår, en liten mustasch och ganska ovårdade kläder. Han luktade lite sötaktigt, gammalt på något sett. Han såg ner på Malva, som hade tagit tag i hans klädnad för att inte trilla ner på golvet. Hon släppte snabbt taget, när hon såg att hans klädnad hade blivit blöt.
"Ojsan" sade Malva "ursäkta, sir"
"Det är lugnt" sade han till Malva, och mumlade något samtidigt som han knyckte till med sin trollstav. Både han och Malva blev genast torra. Sedan riktade han sig till hela klassen och sade med högre röst "Goddag allihopa. Det är jag som är professor Lupin, er lärare i försvar mot svartkonster. Jag ber om ursäkt för att jag inte var här förra veckan, jag var...sjuk. Men nu är jag här igen. Vem hade ni som vikarie?"
"Ingen. Vi fick håltimme" sade en söt tjej från Ravenclaw, med chokladbrun hy och tjocka, glänsande flätor.
"Jaha. Jo, det är väl bara bra att jag får hålla i den inledande lektionen. Men stå inte bara här då, kom in!" Professor Lupin tog ett steg åt sidan, och väntade tills alla elever hade trippat förbi honom innan han försiktigt stängde igen dörren. Sedan gick han fram till katedern."Jaha, den här terminen ska vi arbeta med magiska varelser. Vi ska börja med att läsa om nifflare. Det var meningen att ni skulle få titta på dem idag, men tyvärr har jag ju varit sjuk och inte lyckats få tag i några. Jag lovar att skaffa fram några till nästa gång. Men nu, slå upp sidan 34 i er bok"
VOUS LISEZ
Hopplöst
FanfictionLanguage: Svenska/Swedish Isa är en boknörd, älskar att läsa och lära sig nya saker. Rawenclaw är väl självklart? Men nej, hon hamnar i ett annat elevhem och med andra vänner. Och även om de bara är elva år, blir vännerna kära lite väl fort. Och i v...