"Sanna, kom igen nu va?" Isa drog i Sanna och de började småspringa längs korridorerna. Trapporna var luriga och det svårt att hitta rätt. Deras dubbeltimme i trolldryckskonst började snart. De sprang förbi ett stort väggur. DE BÖRJADE OM EN MINUT!!!
"Skynda!!" Isa sprang fortare, och nu var de framme vid klassrummet. Professor Snape hade precis öppnat och eleverna höll på att gå in i fängelsehålorna. Isa ryste till, fast det inte var så kallt därinne. Hon och Sanna gled ner bredvid Zoe och Malva längst bak.
"Okej, Rawenclaw och Hufflepuff . Jag är professor Snape och vi ska ha trolldryckskonst. Slå upp sidan 241 i er bok" Mannen som pratade hade svarta kläder och svart hår som ramade in ansiktet. Han såg ut som en vampyr, tyckte Isa. "Läs igenom hela receptet innan ni börjar. Ingradienser här framme, arbeta två och två" sade professor Snape. Ingen rörde sig.
"Seså, sätt lite fart!"
Genast började alla rota efter böcker, hämta ingredienser och dela upp sig. Isa hamnade med Malva.
Medans Malva hämtade ingredienser, slog Isa upp sidan 241 i sin bok. Huvudvärk, var rubriken.
"Ska vi bota huvudvärk?" undrade Isa.
"Nej" sade Zoe som satt bakom mig. "Jag tror att vi ska orsaka den"
Va? Isa tittade förvånat ner i boken 'orsakar vid mindre doser en lätt yrsel. Dricker man mer än 7 1/2 droppe blir man illamående och måste ligga till sängs. Varning! Använder man den ofta riskerar man att skada hjärnan permanent' Isa ryckte till. Lätt yrsel, illamående, permanenta skador på hjärnan?!? Fick de verkligen lära sig sånt sin första lektion? Malva satte sig ner bredvid henne, och Isa delade med sig av sina tankar. Malva ryckte på axlarna och sade att det var bra att vi fick lära oss om negativa saker också, vi kunde ju läsa om hur man kunde se att ens mat var spetsad med huvudvärksgift.
"Kanske det. Men nu börjar vi." Isa tittade ner i boken. "Skala sniglarna och finhacka. Strimla sedan salamanderkött"
"Pax för salamandrarna" sade Malva, och Isa drog suckande åt sig sniglarna.Tiden gick fort, och snart var alla ingredienser i och de höll på att blanda. 13 varv medsols, 57 motsols, 11 medsols, 108 motsols.
"49, 50, 51" mumlade Malva koncentrerat " 56, 57!" hon pustade ut och räckte över sleven till Isa. Isa rörde snabbt om elva medsols, och räckte sedan fram sleven till Malva.
"Din tur" fnissade hon."Tiden är ute" professor Snape pratade inte så högt, men alla hörde honom och tystnade snabbt. Isa och Malva var klara, men Isa såg att Sanna fortfarande rörde om.
"Miss Patil, miss Zoure. Fem poängs avdrag från Hufflepuff för att ni inte blev klara i tid" Snape viftade med staven och deras kittel tömdes. "Resten av er, häll upp era drycker i flaskor och lämna fram"
YOU ARE READING
Hopplöst
FanfictionLanguage: Svenska/Swedish Isa är en boknörd, älskar att läsa och lära sig nya saker. Rawenclaw är väl självklart? Men nej, hon hamnar i ett annat elevhem och med andra vänner. Och även om de bara är elva år, blir vännerna kära lite väl fort. Och i v...