AVAGY: HELYES(S)ÍRÁS
Stílszerűnek láttam ezzel kezdeni, elvégre ha megnyitsz egy sztorit a Wattpadon, akkor az első, amit meglátsz, az nem a dramaturgiai ív lesz és a karakterfejlődés, jobb esetben még csak nem is egy erotikus jelenet, hanem a szerző írásképe. És ha a történet úgy néz ki, mintha valaki odaöklendezett volna valami szótárat, akkor azt legfeljebb a hozzám hasonló mazochisták olvassák majd tovább – a jóérzésű olvasók pedig gyorsabban csukják be a böngészőablakot, mint ahogy Usain Bolt újabb rekordot állít fel száz méteren.
Egyszer belefutottam abba, hogy egy delikvens arra hivatkozott, ő azért nem javítja ki a hibáit, mert, idézem: „az emberek így is értik, mit akarok mondani". Az egy dolog, hogy egy csapat hieroglifakutató (miután eladták a lelküket a Pokol erőinek) képes volt megfejteni, hogy mire gondolhatott a szerző, - de nekem, az olvasónak miért kelljen az Enigma kódot is feltörnöm ahhoz, hogy élvezni tudjak egy írást?!
Hadd éljek egy hasonlattal: adott egy lány, nevezzük POLIXÉNIÁNAK (anyakönyvezhető, magyar név). Szóval nem mindegy, hogy kedvenc Polixéniánk egy többszörösen leevett melegítőcuccban jelenik meg az iskolában, amit láthatóan már három hete nonstop visel, vagy pedig ízlésesen felöltözve. Valószínűleg az utóbbi esetben sokkal szívesebben érintkezünk vele, pedig attól még, hogy valaki ápolatlannak néz ki, még lehet rendes ember. És az írásokkal is ugyanez a helyzet: lehet csodálatosan egyedi egy történet ötlete, de ha már az egyszavas címben is öt helyesírási hiba van, az bizony elriasztja az olvasókat.
Persze senki nem tökéletes, időnként becsúszik egy-két elgépelés, vesszőhiba, ésatöbbi. De visszatérve az előző képhez, ha Polixéniának véletlenül teljesen elkenődött a szemfestéke, és az egyik barátnője szól neki róla, akkor a lány biztos megköszöni neki, majd elmegy a mosdóba, és kijavítja a hibát. (Egyáltalán nem értek a sminkeléshez egyébként...)
Viszont az iménti „az emberek így is értik, mit akarok mondani" delikvens ezt az analógiát követve az az ember lenne, aki úgy összemázolja önnön magát rúzzsal, hogy még a melltartópántja is vöröslik tőle, majd ha valaki ezt szóvá merészeli tenni, vérben forgó szemekkel kiabál rá az illetőre, hogy: „HÁT NEM LÁTOD, HOGY A SZÁMAT AKARTAM KIRÚZSOZNI, IDIÓTA?!" Az lehet, kisanyám, de attól még úgy nézel ki, mint Joker egy görbe este után...
Ha valamit publikálsz, akkor igenis foglalkozni kell az írásképpel. Az, hogy a saját vázlatod hogy néz ki, a kutyát nem érdekli, az enyémben például nem használok se nagybetűket, se írásjeleket, sokszor még bekezdéseket sem, az egész úgy néz ki, mint egy büdös nagy katyvasz – de mielőtt kiteszek egy fejezetet a Wattpadra, mindig ötször átolvasom a fejezeteket, nem maradt-e benne valami hiba. És figyelj, az előbbi hasonlatom még itt is működik: mert az ember otthon simán elmászkál a kis fürdőköntösében, de ha színházba megy, akkor biztosan nem abban fog megjelenni.
Most pedig, ennyi pofázás után elérkezettnek látom az időt, hogy kigyűjtsem a szerintem legjellemzőbb hibákat. Ha úgy gondoljátok, kihagytam valamit, akkor kommentben bővítsétek a többiek tudástárát!
1. LY vs. J
Itt nincsen semmiféle logika, le kell csücsülni, és meg kell tanulni, melyik a helyes alak. Ha nem vagy biztos magadban, teszteld le Wordben.
muszály --> muszáj
ilyesztő --> ijesztő
malyd ---> majd
ijen, ojan --> ilyen, olyan [Komolyan mondom, ezek a szerencsétlen szavak el vannak átkozva. Láttam már olyat is, hogy valaki nem tudta eldönteni, milyen jé illik beléjük, szóval inkább egyáltalán nem is írt beléjük jét, így született meg a „mien" szó.]
filyú --> FIÚ [Ezt csak... ezt csak ne.]
barátlyuk, lámpályuk, stb. --> barátjuk, lámpájuk, stb. [Tudom, az elsős tanító nénik ütvefúróval verték bele mindannyiunk fejébe, hogy a lyuk ly-nal írandó, de ezek itt toldalékok, semmi közük nincs ahhoz a lyukhoz, ami az ementáli sajton van.]
hély --> héj [Minden héj pontos jé, beleérve a szemhéjat és a dióhéjat is.]
2. Mind a kettő helyes, de rohadtul mást jelentenek
egyenlőre (=egyenlő részekre) ~ egyelőre (=még nem) [MINDENKI elrontja! Ne legyél mindenki, használd őket helyesen.]
helység (=település) ~ helyiség (=szoba)
izzadság (=verejték) ~ izzadtság (=izzadt állapot) [Ennek most nekem is utána kellett néznem, hogy tudjam, melyik micsoda. Ha egy sztorimban futok össze ezekkel a szavakkal, mindig bele kell lesnem valami cikkbe, mert sose tudom, melyik a helyes.]
3. Használj ékezeteket!
Egyáltalán nem mindegy, hogy némi vagy nemi, kúrta vagy kurta. Tudom, telefonról jó szar ékezetekkel írni, de ez nem mentség.
4. Igekötős ige
Van az a szituáció, amikor egy másik szó beékelődik az ige és az igekötő közé, azt olyankor három szóba írjuk. Nem kettőbe, nem egybe, nem huszonhatba, HÁROM SZÓBA.
a rab elfog szökni a börtönből --> a rab el fog szökni a börtönből [Ez itt annyit jelent, hogy „a rab elszökni fog" csak ez hihetetlenül hülyén hangzik. Az viszont látszik belőle, hogy itt senkit nem „fognak el", vagyis az igekötő rohadtul nem a „fog"-hoz tartozik, szóval semmi okunk egybeírni azzal.]
KONKLÚZIÓ: nem kell, hogy tökéletes legyen a helyesírásod, de erre kell törekedned. Ha valamiben nem vagy biztos, akkor nézz utána; ha észreveszel egy hibát, akkor javítsd ki. És Zeusz nyuszis mamuszára kérlek használj HELYESÍRÁS ELLENŐRZŐT, mielőtt publikálsz, azzal a nagyon durva hibákat rögtön kilőtted.
CHRIS VOLTAM
(ha néhány komment, ami erre a részre érkezett, furcsán kontextus nélkülinek tűnik, az annak az eredménye, hogy ez már a sokadik változata ennek a "cikknek")
YOU ARE READING
Wattpad faszságok
HumorEmlékkönyv, mely bemutatja azokat a hülye hibákat, amiket kezdőként mind elkövettünk; és azokat a megbotránkoztató trendeket, amelyek manapság terjednek a platformon. FIGYELEM: - Tartalmazni fog káromkodást. De még mennyit. - Tartalmazni fog '...