Wyceluj w swój sens

123 4 0
                                    

W rozdziale tym zajmiemy się częścią praktyczną prawidłowego wyznaczania celów. Zacznę od przykładu, abyś zobaczył „z czym to się je". Następnie sam wykonasz takie ćwiczenie. No to zaczynamy!

Są dwie osoby A oraz B. Obie uważają, że chcą być sławne. Chcąc sprawdzić czy rzeczywiście tak jest, muszą wypisać jak najwięcej skutków osiągnięcia domniemanego celu jakim jest sława. Stwierdziły, że takimi skutkami są bogactwo, brak prywatności, mniej czasu dla siebie, rozpoznawalność, bywanie na salonach oraz możliwi psychofani. Po wypisaniu tych skutków każda osoba w zgodzie z własnym sumieniem musi odpowiedzieć sobie na pytanie: czy byłaby w głębi duszy zadowolona z danego skutku? Jeśli tak to stawia plusa, jeśli nie to stawia minusa.


Skutki osiągnięcia domniemanego celu (Sława)

Osoba A

1. [ + ] Bogactwo

2. [ + ] Brak prywatności

3. [ + ] Mniej czasu dla siebie

4. [ + ] Rozpoznawalność

5. [ + ] Bywanie na salonach

6. [ − ] Możliwi psychofani


Osoba B

1. [ + ] Bogactwo

2. [ − ] Brak prywatności

3. [ − ] Mniej czasu dla siebie

4. [ − ] Rozpoznawalność

5. [ − ] Bywanie na salonach

6. [ − ] Możliwi psychofani


Ilość plusów

Osoba A: 5 plusów

Osoba B: 1 plus


Osoby A i B cenią sobie bogactwo, więc stawiają przy tym skutku znak „+". Jednak przy braku prywatności jest już inaczej. Osoba A analizując „brak prywatności" stwierdza, że lubi jak inni interesują się jej życiem, ponieważ czuje się w związku z tym kimś ważnym. Osoba B natomiast uważa, że byłoby to dla niej nie do zniesienia, ponieważ bardzo by ją to krępowało, stawia więc znak „-". Osoba A zastanawiając się nad kolejnym skutkiem jakim jest „mniej czasu dla siebie" także stawia znak „+" z tego względu, że lubi jak się cały czas coś dzieje, szczególnie gdy ona sama jest w centrum zainteresowań, dlatego też daje plusa także przy „rozpoznawalności" oraz „bywaniu na salonach". Jedynie myśl o możliwych psychofanach przeraża osobę A, więc jedynie przy tym skutku stawia znak „-".

Osoba B bez dłuższego namysłu stawia znaki „-" przy skutkach: mniej czasu dla siebie, rozpoznawalność, bywanie na salonach oraz możliwi psychofani. Osoba B wie, że lubi mieć czas dla siebie, czas na relaks i spotkania z tymi osobami, które lubi (a nie z tymi, z którymi by musiała podczas spotkań na salonach). Uświadomiła sobie także, że bardzo by ją męczyła rozpoznawalność, ponieważ wie, że stresowałoby ją obserwowanie i komentarze wszystkich wokół. O możliwych psychofanach na samą myśl ogarnia osobę B strach, ponieważ wie, że tacy psychofani są natrętni, nieprzewidywalni oraz czasem nawet niebezpieczni.

Podsumowując: obie osoby A oraz B przeanalizowały (w zgodzie z samym sobą) skutki osiągnięcia ich domniemanego celu jakim jest sława. Na 6 skutków osiągnięcia sławy osoba A uważa 5 z nich za plus, natomiast osoba B zdała sobie sprawę, że tylko 1 skutek tak naprawdę by jej odpowiadał.

Jak być szczęśliwym? Praktyczny poradnik jak odnaleźć sens życiaOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz