Bab 4

7 1 0
                                    

Melissa melihat jam di pergelangan tangannya. Jarum jam menunjukkan jam 5:30 p.m. Dia tertunggu-tunggu Daniel datang berjumpanya di Secret Recipe. "Eii mamat ni. Janji pukul 5 sekarang dah pukul 5:30 p.m dah. Memang janji Melayu betul."sakit betul hati Melissa kerana dia terpaksa menunggu Daniel. Melissa paling xsuka menunggu. Kalau lambat 5 minit ok lagi kalau dah lambat setengah jam sape tak angin. Melissa sudah memesan dua potong kek dek kerana menunggu Daniel yang lambat datang.

15 minit kemudian...

"Assalamualaikum Mel. Sorry late weh. Terlajak tido tadi. Nasib baik adik aq call tdi. Kalau mmg aq xbangun lagi ni.", Daniel menarik kerusi dihadapan Melissa sambil buat muka tak bersalah. Melissa kat depan dia tu dah pandang dia semacam. Besar kecik besar je mata Melissa pandang Daniel pun, Daniel still xperasan.

"Wa'alaikumussalam.Kau ni kan memang lah. Janji melayu betul. Janji kul brape dtg kul brape. Besar kecik besar kecik je aq tengok kau ni. Kau tahukan aq xsuka tunggu orang but kau buat aq tunggu kau. Kalau lambat pun at least call lah ni x. "Hambur Mel. Melissa marah betul dengan Daniel. Dia pantang kena tunggu lebih 15 minit. Apatah lagi dekat sejam lewat. Memang berangin satu badan.

"Sorry lah Mel. Bukan aq sengaja pun. Terlajak tidur. Penat kot.13 jam dlm kapal terbang fly dri London. Tdi pgi bru sampai Malaysia. "Daniel membela dirinya. Dia membuat muka menagih simpati. 😂😂😅(I don't know the right words.Imagine sendrilah ye.)

"Yelah Niel. Aq maafkan. So, apa buah tangan yg kau bawa dri London?",Melissa dengan muka xtahu malunya meminta buah tangan dari Daniel. Lagipun Daniel memang sentiasa membeli dia cenderamata stiap dia keluar negara. Melissa x mintak pun Daniel tetap beli. Daniel tak pernah x belikan Mel sesuatu kalau dia fly keluar negara. Biasa lah. Cinta hati lah katakan. Cewah.

"Selamba badak je ea kau mintak? Tak reti malu ea?", perli Daniel sambil memandang Melissa sekilas. Dia memang ada membelikan Melissa sesuatu. Mustahil lah kalau Daniel xbelikan ape² untuk Melissa.

"Tak.Lagipun kau memang slalu akan beli something untuk aq setiap kau fly ke luar negara. So what is it? ",tanya Melissa dengan nada teruja.

"Adalah. Surprise. Bak tangan kau. Tak kisah lah kiri ke kanan. Meh. "Daniel meminta tangan Melissa.

Melissa menghulurkan tangannya dan Daniel mengambil gelang dari poket seluarnya lalu memakaikannya ke tangan Melissa.

Melissa hanya mampu ternganga kerana terkejut dengan hadiah pemberian Daniel. Selama ini Daniel hanya pernah belikan dia baju, keychain, champ, kasut dan beg tangan. Tak pernah lagi Daniel membelikan barang kemas seprti gelang tangan tersebut.

"Thanks weh. Xsangka aq. "Melissa benar benar terharu dengan pemberian Daniel. Dia memandang gelang ditangannya tanpa berkelip.Melissa rasa seperti mimpi yang dia menerima gelang tangan daripada Daniel.

"No hal lah. Kau kan buah hati aq."kata Daniel lalu tergelak kecil untuk menutup gugup dihatinya apabila menyebut perkataan buah hati.

"Eleyh. Sweet talker ar kau ni",Melissa menghadiahkan Daniel jelingan menyampah sambil menyuap saki baki kek yang tinggal didalam piring.

"Kau ni xnak mkn ke? "Tanya Melissa. Dia hairan kenapa Daniel xorder kek. Daniel datang datang terus berbual and kasi dia hadiah.

"Takpe ah. Lagipun aq jumpa kau ni nak kasi gelang tu je."Daniel menjuihkan bibir menunjuk gelang ditangan Melissa.

"Susahkan kau je kalau kau dtg sini semata mata nk kasi gelang ni. Macam lah xleh kasi kat bakeri Maksu Zura. Kesian pulak aq kat kau. Kau dtg sini tak makan. Lagipun dh lah Secret Recipe ni jauh dri tempat kau. ",Melissa melahirkan rasa kesian terhadap Daniel yang datang berjumpa nya semata mata hanya untuk memberinya gelang tangan.

"Haha. Sokeylah. Aq bungkus je makan kat umah. Okeylah. Aq chaw dlu. Bye sweetheart. "Daniel berkata lalu menghadiahkan flying kiss untuk Melissa. Melissa berpura pura menangkap flying kiss yg diberikan Daniel lalu membuat gaya nak muntah kemudian kedua duanya ketawa.

💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞

Nadia Aqilah yang selesa di panggil Qila meminati Ashraf Faiq dalam diam. Dia meminati Ashraf sejak dari universiti lagi. Kejadian Nadia terlanggar Ashraf ketika sedang kelam kabut berjalan menuju kebilik kuliah menerbitkan rasa suka di sudut hatinya.

Ashraf yang kebetulan lalu di hadapan kafe yg dikunjungi Qila menyebabkannya terimbau kembali saat dia meluah kan rasa sukanya terhadap Ashraf setahun yang lalu,namun ditolak Ashraf tanpa berfikir panjang dengan alasan tidak mahu memberi harapan palsu kepada Qila.

💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕

Ashraf sedang melepak di kafe bersama rakan baiknya semasa di U dlu, Harriz dan Harraz (kembar) pada hujung minggu untuk meluangkan masa setelah berbulan tidak melepak bersama kerana kekangan kerja. Tiba-tiba Ashraf ternampak Qila, gadis yang pernah meluahkan perasaan padanya sewaktu majlis konvokesyen nya tahun lalu duduk berdekatan mereka. Ashraf bangun seraya menuju ke arah Qila yang kelihatan ralit bermain telefon. Rakannya hanya memandang pelik melihat kelakuan Ashraf.

"Assalamu'alaikum.Remember me?"tegur Ashraf menarik kerusi lalu melabuhkan punggungnya.

"Wa'alaikumussalam.Yes. Of course I remember you. ", Qila kelihatan terkejut dengan kehadiran Ashraf ke meja nya. Hatinya tetiba berdegup kencang melihat Ashraf yang duduk didepannya.(Well, hati sape yang x dupdap bila org yang kita crush ad kt depan mata kita berbual dengan kita kan?)

"Kau ape khabar? Sihat?, Ashraf bertanya tentang keadaan Qila sambil merenung wajah Qila.

"Sihat Alhamdulillah.Kau asal tiba-tiba duduk meja aq?", Qila melahirkan perasaan hairan dengan kehadiran Ashraf ke mejanya yang tiba-tiba muncul di meja nya.

"Saja nak tegur. Lagipun kita mana pernah contact antara satu sama lain lepas kejadian tu.Pasal tahun lepas aq minta maaf sesangat sbb tak terima perasaan kau.",Ashraf menjelaskn sebab kenapa dia duduk di meja Qila.

"Pasal dlu tu aq okey je. Dah lupakan hal tu pun. Tak payah nak ingat dah. Benda dah berlalu pun. ",Qila tenang membalas walaupun denyutan jantungnya seperti orang sedang maraton.Qila tak nak ingat kembali kejadian tersebut kerana dia berasa malu.

"Ye lah. Bak fon number. Senang nak contact ajak jumpa ke ape ke",pinta Ashraf seraya memandang sekilas ke arah Qila.

"Yelah.011-75638992.",Qila menyebut nombor telefonnya sambil memandang Ashraf.

"Okey. Thanks. Papehal nanti aq contact. "ujar selepas menyimpan nombor telefon Qila seraya bangun menuju ke arah kawan-kawannya yang sedang menunggu.

"Sape tu wei?"tanya Harriz sebaik sahaja Ashraf kembali ke meja mereka sambil memandang Qila yang duduk berhampiran mereka.

"Member aq kat U dlu.Qila.",jawab Ashraf sambil melihat contact Qila di whatsapp.Qila sewaktu di U dlu amat berbeza dengan Qila yang dilihatnya sebentar tadi. Qila kelihatan lebih cantik dan mengikut fesyen berbanding yang agak old fashion ketika di U.

"Ouh.Lawa siot.Asal aq xpernah nmpk dia ea? Kau x usha dia?",Tanya Harraz. Dia memandang Ashraf yang kelihatan ralit dengan iPhone 6+ miliknya.

"Hah? Ape? ",tanya Ashraf yang tidak mendengar pertanyaan Harraz seraya memandang Harraz muka blur.

"Aq tanye, kau x usha dia ke and kenapa aq xpernah nmpk dia ?",Harraz mengulangi pertanyaannya semula. Dia memandang Ashraf dengan wajah bengang kerana Ashraf mendengar soalannya. 'Berangan ke ape mamat ni sampai xdengar soalan aku',desis hatinya.

"Tak.Qila tu bukan hakak² hot kat U kita.Dia tu low profile tapi pandai.Pernah dapat anugerah Dekan",jawab Ashraf selamba. Ashraf tak nak menceritakan apa yang berlaku diantara Qila dengan dirinya yang menjadi punca dia tak usha Qila.

"Okeyh okeyh. Back to the main reason why we hang out together today",Harriz menghentikan sesi soal jawab antara Harraz dan Ashraf.

"Baiklah bos."ujar Ashraf lalu tawa mereka bertiga meletus.

He's My DestinyWhere stories live. Discover now