"Dia anak yang baik" - ayah.
Fiqrash p.o.v.
Aku 14 tahun.
"Ayah?" Aku memanggil ayah setelah melihat pintu biliknya terbuka dengan luas. Selalunya tak macam ni.
Aku terhenti bila mendengar ibu dan ayah sedang berbalah. Aku cuba untuk mendengar butir perbicaraan mereka walaupun aku tahu salah.
"Saya tak tahan hidup dengan awak!" Ibu menengking ayah.
"Anak-anak kita perlukan seorang ibu. Saya tak kan lepaskan awak dan hancurkan masa depan anak2 kita." Balas ayah dengan tenang.
"F**k off!"
"Watch your mouth! You are a wife and a mom. Shouldn't you act like an adult"
Tiba kedua-dua telingaku ditutup seseorang. Aku pandang belakang. Abang.
"Kenapa curi2 dengar. Kan tak elok. Dah jom. Tidur." Abang aku Faheem Dani menarik bahu aku dan menuju bilik aku.
"Gi tidur." Dia diri di muka pintu sambil sandar pada bingkai pintu.
"Abang. Ibu dah tak sayang kita?" Tanya aku sambil baring di atas katil.
"Sayanglah. Cuma ibu ade masalah kat otak dia" kata abang selamba.
"Ibu sakit otak?" Tanya aku ingin mendapat kepastian. Terus abang gelak dengan galaknya.
"Otak kau! Dah gi tidur. Esok nak pergi sekolah." Kata abang sambil tahan tawanya dari meletus lagi.
"Goodnite buddy." Dia menutup suis lampu. Dan menutup pintu. Aku memandang siling. Dan perlahan2 mataku tertutup. Malas nak fikir.
Aku tersedar bila rasa nak terkencing. Aku bangun dan melangkah ke tandas. Serelah itu aku melangkah ke bilik ayah. Dan lihat ayah sedang solat. Aku melihat jam yang tergantung. 3 pagi.
Aku melangkah kebilik ayah yang hanya diterangi lampu tidur di sebelah katil ayah. Aku nampak atas katil ayah dan ibu ade abang yang sedang tidur.
Mana ibu?
Aku duduk belakang ayah yang sedang sujud.
Setelah habis memberi salam kedua. Ayah membaca doa dan aku tidak dapat memahaminya. Sebab dalam bahasa arab. Ok. Ilmu still tak banyak lagi. Aku tahu.
Setelah mengamin kan doanya.
"Awalnya bangun." Ayah kata sambil dudk bersila. Aku senyum dan duduk sebelah ayah.
"How did you know that i was behind you all the time?" Aku pandang ayah.
"You're my son. Of course i know." Ayah pandang aku yang sudah baring di pehanya.
"Dad?" Aku pandang ayah. Mata ayah biru. Macam mata aku.
"Yes my son"ayah jawab.
"Why you and mom always fight" aku tanya.
Ayah senyum.
"nothing. Its normal when a married couple had a fight at time." Ayah terangkan pada aku.
"Oh. Mom do not love us anymore right."
"No. Big boy. Mom do love us. Ibu cuma dalam.."
Aku memintas kata2 ayah. " abang said mom had a brain problem."
Ayah ketawa. "Don't listen to abang. He just joking."
Tiba2 abang bangun dan baring di sebelah lagi peha ayah.
"It's true dad." Abang kata.
"No.. please. You guys must trust your mom."kata ayah.
"For what dad. She didn't even remember fiqrash birthday." Abang mempertikaikannya.
Sedih. Tapi. Itu kebenarannya.
"Faheem. Please." Ayah pandang abang dengan mengharap abang faham.
"Fine. Fiqrash. We have to. No. We must trust our mom okay. Eventhough its sound funny." Abang kata perlahan.
Haha. Kelakar bila abang tak puas hati ngan ibu.
Ayah bangun sebentar dan ambil 3 bantal lalu kami baring dilantai yang beralaskan carpet. Dan ayah baring ditengah. Kanan aku dan kiri abang.
"Listen guys. You have to help each other forever. Listen to each other. Understand each other. Believe in your heart that i'll always be there. When i'm gone. Don't ever push the faith. Allah made the better plan for us. Keep recite doa. Keep depending to Allah. Don't ever let syaitan control your body. And lastly always be happy. " ayah berkata2. Dan kami hanya mengangguk dan simpan kemas2 apa yang ayah cakap didalam hati. Dan kemudian masing2 tertidor.
Pagi esoknya.
"Ayah! Ayah!" Abang menjerit memanggil ayah menyedarkan aku dari tidur. Dan yang aku perasan abang menangis sambil peluk ayah. Aku terpinga2. Sebelum menerpa ke arah mereka.
"Ayah dah tinggalkan kita fiq."
Perkataan ni terngiang2 dia kepala otak aku.
●●●
《ENJOY READER》
YOU ARE READING
Happy As Always.
Random"Stop!" - Hasya medina "Why?" - fiqrash daniel. "Just stop! Kau hanya akan buat aku jatuh cinta terhadap kau." - hasya medina "Kalau macam tu. Aku takkan berhenti" - fiqrash daniel Bila hati yang sentiasa dijaga.. tidak pernah dihancurkan.. terpelih...