"Dalam hati dia ade taman. Hahaha." - Hariz.
2 tahun kemudian. Tahun 2016
Fiqrash daniel p.o.v.
Aku 19 tahun.
Aku masuk ke condo hariz setelah pulang dari kerja sementara. Aku tidak memasuki universiti lagi kerana hariz kata masa belum sesuai. Aku hanya mengikuti. Tapi... hariz banyak mengajar aku seni pertahanan diri seperti taekwando dan cara berlawan dengan orang yang betul. Fuhh. Aku rase dah macam aaron aziz. Haha. Badan aku dah berketak2. Hhhahaa.
Aku masuk ke dapur untuk meneguk air. Hariz belum balik. Biasa dia balik petang. Aku masuk ke bilik dan terus tidur.
●●●
"Faheem." Hariz yang sudah lama duduk di tepi kubur faheem setelah membacakan yasin mulakan bicara.
Tak ada balasan. Kau sedang bercakap dengan orang yang sudah tiada. Hariz tergelak perlahan.
"Kenapa diorang nak sangat ngan adek kau?" Hariz merenung kubur faheem. Dia tersenyum.
"Aku dah berhenti kerja. Diorang dah jumpa tempat kerja aku. Nak kena pindah lagi. Tak.. kau tak menyusahkan aku pon. Aku happy dapat tolong kau. Cuma. Diorang terlampau ramai dan ganas. Yup.. ganas.. Tengok ni." Hariz menunjuk lengannya yang penuh dengan luka yang masih belum sembuh.
"Tak sakit sangat. Sakit lagi hati aku tengok adik kau di kejar2. Dia macam makanan yang anjing dok kejar2 sebab lapar. Tapi.. satu hapak pon dia tak tahu kenapa. Kesian. Aku tak tahu nak bagitahu dia macam mana. Dia selalu dalam bahaya. Buat aku makin risaukan dia." Hariz meluahkan perasaannya.
"Jangan risau. Dia akan baik2 sahaja." Faheem menjawab. Hariz pandang depan melihat faheem sedang duduk bertentang arah dengannya.
Hariz tersenyum.
"Kenapa adik kau?"
"Otak dia. Tak macam kita. He's smart. Very smart. Ayah aku boleh nampak." Faheem senyum.
Hariz angguk. Ya. Faheem pernah memberitahunya.
"Terima kasih tolong aku. Dan maafkan aku sebab babitkan kau." Faheem sambung. Hariz senyum sambil menggelengkan kepalanya.
"Most welcome." Hariz mengalirkan air mata. Dalam hatinya. Dia benar2 rindukan persahabatannya dengan faheem.
"Aku rindukan kau juga." Faheem berkata sambil senyum sebelum meninggalkan hariz di situ.
Hariz hanya melihat faheem pergi dan dia terus melangkah pergi juga. Ketika dalam perjalanan ke condo. Handphonenya berdering. Hariz menjawab panggilan dari private number.
"Assalamualaikum."
"Nak lari mana lagi?" Tanya orang disana buat hariz tergelak.
"Tempat yang kau takkan jumpa. Bye." Hariz terus menamatkan panggilan dan terus mencampakkan handphonenya keluar dari kereta dan memecut laju keretanya.
●●●
"Fiq! Bangun. Amek barang kau. Cepat. Kita kene pergi." Hariz mengambil barang2 penting dan menumbatnya dalam beg sandang. Aku terbangun dan terus nampak dia sedang gelabah kemas barang. Aku pantas ke tandas untuk basuh muka. Kemudian barang terus aku sumbat dalam beg sandang.
YOU ARE READING
Happy As Always.
Random"Stop!" - Hasya medina "Why?" - fiqrash daniel. "Just stop! Kau hanya akan buat aku jatuh cinta terhadap kau." - hasya medina "Kalau macam tu. Aku takkan berhenti" - fiqrash daniel Bila hati yang sentiasa dijaga.. tidak pernah dihancurkan.. terpelih...