Bab 5

25 4 0
                                    

Aku baru selesai berjumpa dengan seorang doktor senior yang merupakan ketua di jabatan aku.sambil jalan mulut aku tak henti2 menyumpah doktor tersebut.

"Kerja sebagai doktor tak mudah juga tau..aku yang dah berkerja hampir 2 bulan ni pon dah naik stress.Dengan doktor senior yang berlagak bagus.suka hati je nak mengarah orang buat itu ini.haihhh...sabar kau kena sabar sha..ni dugaan untuk kau."aku berbicara dalam hati.

Aku meneruskan perjalanan ke bilik aku.aku ingin meneliti kembali kes yang baru diterima.aku suka menjadi doktor kanak-kanak kerana aku sangat menyayangi kanak-kanak.muka mereka yang innoncent boleh meredakan kemarahan dan stress aku.

Tuk tuk tuk..kedengaran bunyi pintu bilik aku diketuk."maaf ganggu doktor..tapi ada patient yang sedang menunggu di luar."kata julia jururawat merangkap pembantu aku."patient yang mana satu ehh julia..maaflah banyak sangat patient sampai lupa."kataku sambil tersengih.julia ketawa kecil."alah budak yang suka sangat kat doktor tu..yang menangis waktu nak balik sebab nak ikut doktor."terang julia.

"ouh ya amilia ehh..saya rindu dekat budak tu..kesian kecil-kecil dah ada masalah jantung..haihh..okeylah julia awak boleh bawak dia masuk"kataku kepada julia.

"assalamualaikum doktor"ucap mak cik yang selalu menemani amilia membuat rawatan."waalaikumsalam mak cik dan amilia.macam mana sayang sakit lagi tak..makan tak ubat yang auntie doktor bagi tu.?"soalku kepada si cilik amilia.

Dia mendepakan tangan menandakan dia ingin digendong.aku dengan senang hati mengangkat dan meletakkan dia diatas riba aku.."mestilah lia makan aunty..lia kan nak cepat sihat"katanya dengan sengihan comel.aku mencium pipinya geram.."okeylah hari ni disebabkan milia good girl makan ubat..doktor nak bagi vitamin dekat milia..aku membuka botol yang berisi vitamin c perisa anggur lalu memasukkan sebiji vitamin ke dalam mulut milia.."milia senyum ceria sambil mengunyah vitamin tersebut.

Aku membuat pemeriksaan ke atas milia dan memberikan dia suntikan dia lengan untuk menguatkan antibodi badan dia..sambil itu aku bersembang dengannya agar dia tak berasa sakit.

"aunty boleh saya tanya sikit.?"soalku kepada aunty hani iaitu nenek milia."boleh silakan doktor."kata aunty hani."selama milia dibawah rawatan saya,saya langsung tak pernah jumpa mak ayah dia.selalunya aunty je yang temankan dia.mana parents dia?"soalku.

Muka aunty hani berubah muram.aku menjadi serba salah."sebenarnya doktor,milia ni anak yatim piatu.ibu bapa dia meninggal waktu usia dia setahun.ayah dia yang merupakan anak saya bersama isteri dia kemalangan sewaktu dalam perjalanan ke majlis formal syarikat mereka..waktu itu milia ditinggalkan bersama saya dan anak no 2 saya yang sedang cuti semester.tiba-tiba saya dapat panggilan yang menyatakan mereka kemalangan.sejak itu milia dibesarkan oleh anak aunty yang no 2 dibantu oleh aunty. Yelah diakan orang bujang.lelaki pulak tu mestilah kekok kan..milia panggil dia walid.."terang aunty hani panjang lebar.

Aku menjadi simpati dengan amilia.kasihan sekali anak kecil ini..kecil-kecil sudah yatim piatu..sakit pulak tu..haihh..aku mencium pipi milia yang terlena di pangkuanku."doktor saya nak bincang sikit dengan doktor"kata aunty hani."ye ada apa aunty yang saya boleh bantu."soalku."aunty sebenarnya kalau boleh nak minta bantuan doktor sha untuk jadi doktor peribadi amilia,sebab dia cuma mahu dengan doktor je."kata aunty hani..

Aku terdiam..aku berfikir seketika.."okeylah kalau macam tu aunty nanti saya bincang dengan pihak atasan."kataku.setelah itu aunty hani meminta izin untuk pulang.aku pula bersiap-siap untuk keluar makan.

Bersambung...

P/s..saya minta maaf kalau ada yang keliru dengan bab yang sya pos sebelum nih.saya mohon.tunjuk ajar..please vote and comment.

Akankah Dia Menjadi Milikku.[OG]Where stories live. Discover now