Saka

1.5K 92 0
                                    

Cerita dari abang sepupu aku . Abang Wan ( bukan nama sebenar ) . Kisah ni terjadi tahun 2012 gitu lah.

Dahulu kala, nenek sebelah abah ada bela saka, antaranya saka masak. Untuk sedapkan masakannya.

Sumpah memang sedap nenek masak. Rumah nenek rumah kayu dan berdiri teguh kat depan rumah aku. Lepas atok meninggal, nenek mengikut. Dah lama dah rumah tu terbiar tanpa berpenghuni. Kadang kadang ada jugak dengar macam macam.

Satu hari tu, keluarga aku ambik keputusan untuk robohkan rumah tu. Dah lama sangat terbiar. Takut pulak rasa.

Seminggu dua lepas rumah tu dirobohkan dan masih ada sisa sisa kayu dan batu, abang Wan lepak kat kawasan situ. Waktu malam pula tu.

Dia main gitar sambil borak borak dengan abang aku. Tiba-tiba dia dengar orang masak kat kawasan rumah tu dengan kuali, sudip apa semua . Dia bau jugak bawang digoreng apa semua . Dia kata memang sedaplah baunya.

Abang aku pulak dia macam takda apa jadi, dia terus je borak. Abang Wan pandang abang aku. Dia tanya, ada dengar apa apa tak. Abang aku jawab takde. Abang Wan pun cerita lah, dia dengar bunyi dan bau orang masak .

Bunyi tu berdekatan dengan kawasan tu dan bukan dari arah rumah aku. Terus lari lintang dua dua orang tu masuk rumah.

Abang aku cerita kat mak aku. Mak aku kata memang nenek bela saka masak. Saka tu yang ajar nenek aku masak dengan sedap.

-

Creepypasta | MalayWhere stories live. Discover now