EDAN & JIA S2 (Base on true stories)
REWRITTEN BY : REVILINE JAMES WANG
PART : 2EDAN & JIA SEASON ll
(KISAH BENAR)
" sambungan cerita daripada lelaki
logiut dan kaki kelentong ( Sl ) .Part2
Lepas si Idayu khawin , saya rasa sunyi juga walaupun masih ada beberapa kazen atau kawan yang lain tapi tetap terasa tu kehilangan ,satu2nya kawan tu berbeza sikap perangai .
Tiba2 nama saya kena panggil memecahkan kesunyian masa petang tu , saya tengok si rita pula datang mau ajak saya main bola , macam biasalah aktiviti kami dikampung selepas tamat tingkatan 5 tu ,malaa sudah mau sambung belajar sekolah , saya punya kakak dan abang2 marah betul masa tu bila dapat tahu saya tidak minat belajar . Sekarang baru tiwas menyesal pun tidak guna sudah .
saya dan rita bersiap pakai stokin sama kasut , ramai sudah orang dipadang tu , kampung kami ni ada 2 padang juga .
Kami perempuan guna padang yang satu , satu lagi lelaki yang guna ,siok kan ,tidak payah berebut . Lepas 1Jam main , kami duduk2 ditengah padang sambil bercerita sebelum pulang dirumah masing2 .
"Jia , Tidak lama lagi kemaatan sudah , mari kita ikut singandoi nanti , mau kah"?? , bilang si ema .
"Duii, tidak mau lah , nanti sangkut suara saya atas pentas tu ,kau lah ikut ...Kami jadi penyokong kau dari belakang saja".
"Ehh...", marilah jia , yakin saja kau boleh bah . Bukan juga mahal tu yuran nanti , ringgit2 saja ..Kalah menang tu belakang kira , kita cuma mau memeriahkan lagi kampung ", bilang si ema. Banyak lah juga dia cakap paksa saya ikut , tapi belum ada keberanian lagi mau mengaku ikut sugandoi ,saya ajaklah si rita sekali ,kalau rita mau ikut baru saya ikut ,nahhh!! bertiga lah kami ikut ni nanti haha...
Banyak lagi cadangan si ema tau , dia suruh lagi lagi si atika dan viandra ikut unduk ngadau, cantik bah si atika sama si viandra ni ,jadi rebutan lelaki2 dikampung ni .
Bilang si ema ". Kamu jangan risau pasal baju dan kelengkapan , saya boleh usahakan juga untuk kamu", apa lagi kami semua ketawa suka kena sponser .
Berduit bah si ema ni .
Tiba2 si edan sama kawan2 dia datang terus duduk campur cerita2 sama kami , actually dorang pun ada tu plan mau ikut ratu pondan, terbayang terus saya muka si edan kalau kena makeup ...Hahahaha !!
Siok bah dikampung kami ,bila musim kamatan saja macam2 acara di anjurkan dan dipertandingkan ,satu bulan saja lagi kamatan sudah ,ajak pun sibuk sudah kasih senarai , nama2 yang mau ikut mana2 acara tu nanti .
Datang2 lagi si uncle kami sama bini dia , saya panggil uncle ja senang sikit mau ingat daripada nama hehe ...
"Kamu ikut tu tarian maguantip kah jia ??ada lagi kosong ,kau sama rita lah isi kekosongan tu untuk persembahan pembukaan kamatan tu nanti ",bilang si angkol(uncle)
"Kamu tau kah tu tarian maguantip yang guna bulu tu bah "? yang itu lah...Bukan saya tidak tau ni tarian ,tau juga selalu belajar masa sekolah dulu tapi gitu ja , belum pernah perform atas pentas , tapi si edan bilang" kau ikut saja lah ", sempat lagi dia main mata .
Menjelang kamatan kami semua sibuk buat persiapan dan berlatih didewan ,mana lagi berlatih nyanyian , mana lagi berlatih tarian maguantip yang rancak tu sungguh memenatkan.
**MAGUANTIP SEJENIS TARIAN BULU**
Dorang viandra ,tanija , atika dan 8 lagi yang lain mula berlatih cara2 berjalan , adada...Punya lucu dorang terutama lah si atika , muka ja lawa tapi berjalan macam mau apa saja , macam2 gaya2 urang (orang) pelan2 jalan yang mau cubuk (mengendap) orang ,hahaha...kena jadi bahan ketawa oh dia ,mau tahan ketawa pun payah masa tu .
Viandra sudah lah cun , senang2 dia hafal step by step semua pun suka cara dia bercakap lemah lembut lagi , sampaikan siedan pun curi2 renung si viandra , ceh ...Jeles ni hati sikit2 .
Kadang2 jadual latihan kami terkena sebelah malam , kadang2 jam 10 malam baru siap praktis , banyak juga masa saya luangkan sama si edan waktu latihan kami ni .
Ada satu malam tu masa saya , si rita , atika ,tanija dan viandra mau pulang2 dirumah selepas siap praktis ,yang lelaki2 di belakang kami , kami berlima dorang si edan pula berempat dorang dibelakang , si edan laju2 jalan kejar kami "jia nanti dulu bah ,kita cerita2 sekejap".
Tiba2 si viandra menyampuk (mencelah) "cepat2 lah kita pulang nanti bapa saya marah kalau lewat ", tapi saya ni minta tunggu lagi , tengah kami dating tu , saya tengok kazen dan kawan2 si edan p kacau2 si viandra . Dorang p peluk2 bah si viandra , kurang ajar punya jantan, saya tau lah vindra ni lemah lembut ,cantik lagi . Tapi jangan lah buat macam tu kalau ya pun minat atau gerigitan sama si viandra .
Pandai juga si viandra mengelak sama bagi amaran tapi kawan si edan tidak peduli bah , dasar jantan ! Baisan (gatal) Antara kami berlima , saya sama si rita saja yang berani bertindak kasar masa tu .
Tanpa buang masa kami terus berlari p tempat dorang , sampai ja terus saya tarik tangan dorang satu2 supayah jauhkan diri dari si viandra ," apa kamu cuba buat ni ,kamu fikir si viandra ni jenis perempuan yang kamu boleh buat sesuka hati",??? saya cakap sama dorang .
Dorang tidak berani buat apa2 sama saya sebab ada si edan juga , viandra menangis sudah masa tu , rita pun tolong saya masa tu .
"Edan , kami balik dulu , tolong bagitau kawan2 kau hormat sikit kawan2 saya , tolong jaga kamu punya tingkah laku". Lepas aaya habis cakap kami terus jalan balik rumah , tiada mood sudah dating sama si edan .
Nasib malam tu last praktis , kami kasih tenang hati si viandra dalam bilik , maka mau2 sudah tu dia tarik diri gara2 kejadian tadi . "Terlampau cantik bah kau ni viandra , tulah asal lelaki2 bujangan dikampung ni nampak kau terus kali berdiri tontolou( kemaluan lelaki) dorang", saya bilang , ketawa terus dorang dengar apa saya cakap .Besoknya tu si viandra sama si rita p tempat saya . Jia ada budak hantar surat tadi , saya baca tu surat ,rupanya dari si tolou(from the dick man) dan si stung yang bagi surat , dorang minta maat atas kejadian yang dorang buat , yang si tolou tu sengaja saya kasih letak nama dia "TOLOU", dan seorang lagi ngam sama nama sama nama dia si stung . Hahahahahaha!!
Bersambung
YOU ARE READING
EDAN & JIA SEASON ll (true stories)
RandomEDAN & JIA SEASON ll (KISAH BENAR) " sambungan cerita daripada lelaki logiut dan kaki kelentong ( l ) .