EDAN & JIA S2 (Base on true stories)
REWRITTEN BY : REVILINE JAMES WANG
PART : 3EDAN & JIA SEASON ll
(KISAH BENAR)
" sambungan cerita daripada lelaki
logiut dan kaki kelentong ( Sl ) .Part3
"SORRY ah sebab part 2 tu pendek saja saya type", sebenarnya saya tidak mampu sudah buat part seterusnya tapi bukan sebab ni cerita sedih tapi sebab bab2 berfikir mau imbas kembali kenangan lama ,bukan semua saya dapat ingat jalan cerita . Banyak juga saya tercicir ni tau , tapi demi "READERS" saya berusaha lah yang termampu sampai akhir cerita , si Reviline pun tidak juga dia memaksa saya type ni cerita kalau saya belum ready , tapi saya bikin juga dan maaf kalau pencerita saya ni kurang menarik minat kamu .
Hari ni kemataan sudah , semua pun teruja , hati saya berdebar2 kejap fikir tu tariak sekejap lagi pertandingan nyanyian , "Boleh kah saya ni ",? dalam hati saya .
Pertandingan nyanyian dulu sebelah tu , saya si ema , rita saling menyokong antara satu sama lain . Masing2 memberi kata semangat .
Maka bermula lah malam kamatan sugandoi , cabut undi sudah , saya dapat no paling akhir haha!! kesukaan lah saya , bagus2 ni yang saya paling suka akhir punya geliran.
Si ema dapat giliran pertama , fuhhhyoh! Suara dia tu , kalau lah saja saya lelaki memang jatuh cinta sudah saya sama dia ni , nasib saya bukan lelaki haha ...Kalau tidak ada juga lah kena cakap kacau bini orang haha!! Ramai yang bersorak untuk dia masa tu .
Dan selepas tu banyak lagi perserta ada selesai buat persembahan termasuk si rita , sangkut bah suara si rita haha!!Berabis saya kasih relax diri saya , malu betul kalau suara sangkut sana pagar tiada lepas2 di highnote tu nanti , duduk2 saya tunggu giliran dibelakang pentas tu , sempat lagi mau fikir larikan diri hahhaa !! Macam sot2 pun ada masa tu ,perasaan bercampur baur .
kena panggil sudah nama saya , "bah buat yang terbaik arr jia ", jangan macam saya tadi tu lagu saya bawa hancur kena bawa", bilang si rita .
Ya tuhan gemuruhnya saya masa tu ,berpeluh2 lagi tangan saya , pigang microphone ,maka dikampung2 saja baitu haha!! muzik start berkumandang sudah , lagu dari john gaisah saya bawa , penyanyi kadazandusun paling famous dizaman umuran kami , memang lagu2 dia jadi pilihan kalau bertanding sebab ada aura bah tu lagu2 zaman itu .Ramai lagi yang teriak2 sana bawa pentas , "chayooo3 jia", bilang dorang ,si rita pun teriak bagi semangat , semua pun mau teriak ikut2 sebab sebab terlampau bisingkan, si edan sama kawan2 dia sana betul2 dihadapan tepuk2 tangan . Syukur selepas saya selesai buat persembahan tu rasa bebanan dijiwa tadi hilang terus ,tinggal mau tunggu result lagi , dorang si rita sama si viandra p hug saya , Hadada!! sudah lah panas , ni kena hug2 lagi berlanggar2 gunung kami yang belum di terokai tu , kesitu bah pula .
Si alex kena jemput menyanyi sementara juri kira markah perserta , maaflah saya kasih selit lagi lelaki logiut ni ,nanti next part tiada sudah dia ni nanti di next part , masa ni dia belum sakit lagi ,pengacara bilang keputusan sudah ada ditangan dia ,tanpa buang masa terus umum satu-persatu nama2 johan , naib johan dan tempat ke3 .
Saya kunun no 1, bahaha...terkejut pun bercampur gembira masa tu , siapa tidak gembira kalau jadi pemenang , si ema naib johan yang ketiga pula tu perempuan gedik yang dapat ,Si rita nda dapat.
Besoknya tu pula unduk ngadau si vindra aama si atika dan tanija ikut ,kalau padangan sayalah si viandra tidak payah bertanding pun sudah menang , lawa gia ciptaan tuhan ni , mata dan bibir dia ada taik lalat , ngam betul dengan muka dia yang cantik .
Jujurlah saya cakap , dulu saya ada sedikit simpan perasaan jeles sama kecantikan dia , macam mirip si nellydia senrose bah, yang pelakon tu , kamu imajin la memang perfect .
Bayangkan kami perempuan pun suka tengok muka dia apa lagi lelaki2 ni , siksa bah bikin siksa nda ketahanan sebab tu lah ambil keputusan peluk2 si viandra malam tu , haisshh..."Cantik pun susah oh Bida(buruk) pun susah,kena ejek2 kalau muka buruk ".
**"ITU LAH DI DUNIA TIDAK ADA YANG SEMPURNA,KALAU SEMUA SEMUA SEMPURNA KIAMATLAH DUNIA AWAL",JANGAN TERLALU MENGHINA ATAU JANGAN TERLALU BANGGA APA YANG DIMILIKI, BILA2 MASA APA YANG KAMU PEROLEHI BOLEH DI AMBIL BALIK DAN DI TARIK BALIK SETIAP KALI ANDA TIDAK TAHU BERSYUKUR**
Saya sama si rita p belakang pentas mau tengok si viandra sudah bersiap kena makeup sama pakai baju tradisi , buat yang terbaik arr viandra , kasih kalaj tu perempuan gedik tunaaah ....kami bilang , ada bah ni perempuan gedik dikampung ni ,macam gaya2 gedik sundal pun ada , anak pengetua sekolah kami dia kampung kami , sombong lagi tu perempuan , tengok kami pun main jeling2 saja , bikin meluat tu gaya , cantik memang cantik tapi viandra lagi cantik dari dia , si atika pun cantik juga .
Maka bermula sudah satu persatu perserta dipanggil sampai lah habis , saya kasih cepat saja yang ni , round 3 tinggal 5 orang kena pangil atas pentas , antaranya....
Atika
Viandra
Rosa (ppuan gedik)Dan dua lagi tidak payah sebut nama ,hahah!! tidak penting juga dalam ni cerita , si gedik ni perlu kasih nama sebab ni masa ni musim rajin betul dia muncul .
Kami gembira lah nampak si atika dan viandra sampai dipusingan akhir ,mudah-mudahan dia lah pemenangnya kami bilang sibuk meneka dengan yakin tu peminat2 si viandra pun sebut sudah nama viandra .Viandra..
Viandra..
Viandra
no1 dan banyak lagi suara2 bersetuju di belakang kami .
Habis saja semua perserta keluar tiba lah masa pengacara kasih umum keputusan tempat ke 5 jatuh kepada yang memakai 8 si atika , no 5 lepas tu tinggal 2 peserta lagi belum diumum , johan dan naik johan , rosa dan viandra lagi tinggal .Dan pemenang tempat kedua jatuh kepada peserta yang memakai no 4 , berikan tepukan gemuruh untuk beliau ....Cik viandra !!
Terus kami yang jadi penonton bertengok ar kehairanan dan terkejut sebab bagus si viandra buat , jawab pun puas hati dan pakaian pun serba lengkap , ramai tidak puas hati tapi diam2 saja sambil berbisik mungkin ni juri kena suap duit sebab pengetua bah tu bapa si perempuan gedik dan sombong .
Bersambung
YOU ARE READING
EDAN & JIA SEASON ll (true stories)
RandomEDAN & JIA SEASON ll (KISAH BENAR) " sambungan cerita daripada lelaki logiut dan kaki kelentong ( l ) .