BAB 8:cari anak patung itu

131 11 0
                                    

Irfan termenung sebentar mendengar cerita isterinya. "Saya rasa patung tu ada puaka kot..!! Kita tak boleh biarkan benda ni terjadi kat keluarga kita.. Jom..!! Fizi dah tidur kan?.. kita ambil patung tu dan terus bakar..!!", cadang Irfan. Halita menganggukkan kepala tanda setuju. Irfan segera mencapai lampu suluh miliknya dan membuka pintu bilik. Dikerlingkan matanya ke arah jam dinding. Jarum pendek pada jam itu sudah menunjukkan ke angka satu. Semua anak-anaknya sudah lena dibuai mimpi. Halita yang mengekori langkah suaminya dari belakang berasa seram sejuk. Hujan renyai disertai lolongan sahut-menyahut anjing liar di luar rumah menambahkan lagi perasaan gemuruh dalam hatinya. Perlahan-lahan Irfan membuka pintu bilik yang dikongsi bersama oleh Fizi dan Nurin supaya tidak mengejutkan mereka. Kelihatan Fizi dan Nurin sedang nyenyak tidur di atas katil masing-masing. Irfan segera mencari anak patung kesayangan Fizi itu di setiap sudut bilik. Halita pun turut membantu mencarinya. Lima belas minit menggeledah setiap ceruk dalam bilik, namun patung itu langsung tidak kelihatan. "Agaknya Fizi lupa bawak masuk dalam bilik kot?.. selalunya dia bawak tidur kan?..", tanya Irfan kepada Halita. Halita hanya mengangguk. "Saya nak carik kat dapur.. awak pergi carik kat ruang tamu..!!", cadang Irfan lagi.

ANAK PATUNG FIZIWhere stories live. Discover now