Tajuk : WARIS PART 1
Fb Penulis : Christopher Spencer Paul
Page : Sabahan Writer_Csp
Wattpad : @CSPthewriter
Genre : True storyNama saya Ella(bukan nama sebenar) berasal dari sebuah kampung pedalaman.Nama kampung tu biarlah bah rahsiah kan.Umur saya sekarang 28tahun sudah.Saya ada 5 orang adik-beradik dan saya satu orang saja perempuan.Keluarga saya ni orang yang kuat dengan pegangan ilmu warisan turun temurun.Bah saya akan start dari saya kena kasi jadi bakal waris tu ilmu keturunan.
Hidup sy masa zaman kanak-kanak kan tidak se'happy budak-budak lain.Sebab keluarga sy ni cukup disegani kerana ilmu keturunan yang agak kuat masa tu.Jadi budak-budak di kampung memulaukan saya.Sebab apa sy kena pulau sama diorang?Sebab diorang takut mati..
Sejak kecil saya sudah ada pendamping atau penjaga.Sebab tulah saya kena pulau.Orang kampung mulai perasaan bila setiap kali saya kena kasi jahat sama budak2 lain tu budak akan sakit.Kadang2 ada yang mati.Cuma nenek saya saja yang boleh kasi ubat selepas diorang kena tu sakit.
Zaman kanak2 sy tu jadi sunyi.Sebab tiada kawan2.Sampai satu hari mama saya bawa saya jumpa nenek saya.Saya menurut saja ni.Biasalah budak2 lagi kan.Waktu ni saya berumur 9 tahun.
"Ama..kenapa nenek mau jumpa?"-Ella
"Jangan banyak cakap bah! Ikut saja!"- mama
Naaah..begitulah setiap kali saya menanya sama mama saya.Mesti saya yang kena marah balik.Hari tu saya pernah kena pukul sama bapa saya sebab kunu saya melanggar pantang larang.Apalah saya tau kalau budak2 lagi.Sampai sy ingat ibu jari sy kena potong guna pais(pisau).
Tu titisan darah dari jari saya kena letak di hujung mata bujak bapa saya.Dia bilang sogit(denda/bayaran balik atas perbuatan) sama tu rogon sebab sy sudah langgar pantang larang.Pantang larang apapun sy tidak tau.
Kami sampai sudah ni di rumah nenek saya.Rumah yang berdindingkan dan berlantaikan bambu.Atap daun nipah saja.Sy ni paling tidak suka datang rumah nenek saya.Sy boleh rasa seram sejuk dia macam mana.
Masa mau naik atas rumah nenek sy tu kan saya nampak banyak macam burung gagak berterbangan di sekeliling rumah nenek saya.Tapi bukan burung gagak.Berdiri terus bulu roma saya.Saya pegang tangan mama saya kuat2.Apalagi tu burung macam gagak kan merah mata dia.
"Ama..kenapa banyak betul burung gagak di rumah si Nenek?"-Ella
"Sudah saya bilang jangan banyak tanya! Mana ada burung gagak tu!"-Mama
Marah2 sudah mama saya.Sy terkejut sebab mama saya tidak nampak tu burung gagak yang berterbangan di kawasan rumah nenek sy.Jadi saya diam sajalah.Kalau bertanya kena marah lagi.
Sampai didalam rumah nenek saya tu, saya nampak nenek saya sedang duduk bersilah.Didepan dia ada satu tempurung kelapa yang ada air.Dari luar saya boleh hidu tu bau wangi.Sangat wangi.Lagi kuat dari perfume.Nenek saya nampak saya saya terus dia suru mama saya kasi duduk saya berhadapan sama dia.
Muka nenek saya serius.Datuk sy lama sudah meninggal.Tinggal nenek sy lagi sebelah bapa.Yang sebelah Perempuan pun dua2 sudah meninggal.Saya duduk didepan nenek sy terus.Saya nampak mulut nenek saya terkumat-kamit sudah ni macam membacakan sesuatu.selepas itu tiba2 nenek sy ambil tangan kiri saya.Nenek sy panggil mama sy terus mama sy tingu muka nenek sy.Sy diam saja ni.
"Inilah rogon yang akan mendampingi cucuku sepanjang hidupnya sehinggah dia menemui pewaris seterusnya.Dia nda akan mati selagi pewaris seterusnya nda dia temui!"-nenek
Lebih kurang begitu tu ayat nenek saya tapi dalam bahasa dusun.Lepas tu mama saya kasi angguk-angguk kepala dia saja.Tiba2 mulut nenek sy terkumat kamit lagi.Tapi kali ni ada pisau kecil di tangan dia.Lepas tu dia genggam kuat tangan saya.Nenek saya terus potong tapak tangan saya sebelah kiri.Kemudian tu darah dia kasi titis di dalam tempurung kelapa yang ada air.
Saya menangis sudah ni kesakitan.Tapi tenaga nenek saya kuat betul genggam tangan saya.Yang saya hairan lagi saya tidak boleh kasi gerak badan saya.Macam ada yang tahan saya.Kali ni saya nampak tu air dalam tempurung berpusing sendiri.macam kena gaul tapi tiada orang yang gaul.
Dalam beberapa saat itu air berhenti bepusing.Nenek saya angkat tu tempurung kelapa lepas tu dia suruh saya minum.Automatik mulut saya terbuka.Kalau bole saya memang tidak mau minum tu.Lagi2 air bercampur darah sy sendiri.
Selepas minum tu air kan tiba2 mata saya jadi kabur sekejap.Ada rasa mual2 mau muntah tapi tidak dapat muntah.Lepas tu macam ada karan di tangan sebelah kiri sama kanan saya.Saya rasa sakit ni.Saya nampak nenek saya senyum2 sudah ni.Macam gembira betul dia.Memang sy sakit hati bila sy ingat balik ni kejadian tapi saya mau juga share sama kamu urang.
Dalam beberapa saat macam tu saya mula nampak ada dua lembaga di sebelah kiri dan kanan nenek saya.Kamu bayangkan saja arr..dagu dia panjang sama tajam,lepas tu tiada rambut.Mata yang lembaga satu warna merah dan yang satu lagi warna putih.Diorang duduk mencakung.Badan diorang ada lendir2 lepas tu lidah diorang menjelir keluar dari mulut ada air liur lagi keluar.Lidah diorang bercabang macam lidah ular.
Saya terus merontah-rontah mau lari tapi badan saya melekat.Tidak boleh lari dari kedudukan asal sy.Hanya Tuhan yang betul2 tau macam mana saya punya ketakutan masa tu.Cuma airmata saya saja yang mengalir.Saya tingu mama saya.Kamu tau apa sy nampak.
Sy nampak ada satu orang perempuan muka dia buruk betul.Tu isi di muka tu perempuan jatuh2 sudah di atas lantai.Tapi tidak pandai habis berjatuhan.Kuku tu perempuan panjang betul.Sambil usap-usap rambut mama saya.Kamu tau tu apa?Tulaah ilmu awet mudah.Supaya kunun kamu sentiasa kelihatan cantik dan muda.Tapi ni bukan susuk arr.susuk lain lagi.
Memanglah sy akui mama sy sentiasa cantik sama kelihatan mudah.Tapi sy tau banyak pantang larang semasa dia menggunakn ilmu itu.Tapi biasalah bah dulu2 kan.Agama pun belum kuat lagi.Tapi mama saya ni tidak pandai berubah muka dia.Sentiasa kelihatan mudah.Muka dia begitu2 saja.
Tiba2 yang lembaga tadi datang pigi mendekat sama saya.Tambah kuat saya menangis.Selepas itu nenek saya tarik tangan saya yang kena potong tu kasi dekat sama mulut tu dua lembaga.Slurrrpppp...bilang bunyi tu lembaga jilat luka di tangan saya.Berganti-ganti lagi tu menjilat.Saya dapat rasa sejuk tu lidah diorang.Sampai tangan saya bersih tiada darah.Tu lembaga tidak berenti selagi nenek saya tidak suruh.
"Wahai rogon(iblis),mulai hari ini bersahabatlah dengan cucu perempuanku..Dia adalah bakal warisku dan akan menjadi tuan barumu bila masanya tiba! Jaga dia bagus2! Seperti yang kamu mau saya akan menunaikan janji saya untuk menggantikan dengan pewaris perempuan darah keturunanku!"-Nenek
Kali ni tu rogon kasi dekat muka diorang sama saya.Saya boleh dengar lagi bunyi nafas diorang yang macam anjing kepenatan.Bau nafas diorang macam bau mayat yang sudah buruk.Lepas tu tiba2 tu rogon jilat muka saya.saya tutup mata saya sama mulut saya.Saya boleh rasa suda muka saya basah sebab air liur tu rogon.Saya menangis sudah berabis.Badan saya tetap tidak boleh bergerak.
Selepas muka saya diorang pigi jilat tapak kaki saya lagi.Dua2 sebelah kiri dan kanan.Yang rogon merah mata disebelah kiri dan yang putih mata di sebelah kanan kaki saya.
"Rogon kamu sudah siap kasi tanda kan.Tinggalkan cucu saya!"-Nenek
Terus tu rogon kasi tinggal saya selepas itu kembali ditempat asal posisi diorang.Duduk mencakung disebelah kiri dan kanan nenek saya.Sana baru saya faham diorang jilat muka saya sebab tu rogon mau buat tanda dan cam muka saya.Kira tandalah tu.Kaki saya sebab diorang boleh kesan dimana saya pergi.
Jadi saya tidak boleh lari dari diorang.Kau pigi mana sekalipun diorang tetap dapat jejak kau dan diorang tetap akan ikut kau.Tapi masa tu saya belum jadi waris nenek saya.Dia cakap yang saya bakal waris dia saja.Sebab tulah tu dia suruh tu rogon buat tanda sama saya.Kasi kenal2 sama tuan baru mungkin.
Semasa mau balik rumah suda di luar kawasan rumah nenek saya tu penuh kepulan asap.Tapi asap dia tidak bikin sakit mata.Yang macam burung gagak saya nampak tadi tiada sudah.Padahal banyak tu tadi.
Kali ni saya nampak banyak monyet di pokok mangga.Tapi monyet dia lain dari yang lain.kepala dia macam manusia tapi bukan.mata dia merah.Badan dia licin langsung tiada bulu.Semua tu monyet meningu sama saya.Saya tunduk saja ni sebab saya takut.Mama saya macam tidak nampak apa-apa.Disana sy mula perasaan saya boleh nampak apa yang orang tidak boleh nampak.Yang perempuan tadi yang ikut2 sama mama saya masi lagi ikut2 sama kami.
Kamu bayangkan bah apa perasaan seorang budak perempuan yang baru berumur 9 tahun masa tu.Itulah yang saya lalui.Masih segar di ingatan saya.Sampai hari ini saya masih ingat.
YOU ARE READING
W A R I S
HorrorCerita ini adalah bukan rekaan.Cerita ini dikongsikan oleh seorang gadis berasal dari SABAH. Ceritanya bermula ketika dia dijadikan WARIS kepada ilmu keturunan keluarganya sejak turun temurun! Mau tau cerita selanjutnya..Jom ikuti kisah gadis ini...