17|Photoshoot

794 10 2
                                    

"Apa kau buat kat sini? "Tanya aku dan Adam serentak. Aku lihat Adam menelan air liurnya.

"Suka hatilah aku nak kat mana. "Gumamku sebelum ke bawah pokok. Panas pula cuaca hari ni.

"Ok, model. Ready? "Tanya jurukamera. Aku mengangguk. Aku lihat mendekati aku.

"First, kita buat kat tengah padang tu. "Tunjuk jurukamera itu kepada sebuah kawasan yang subur ditumbuhi bunga matahari.

Adam memimpin tangan aku ke kawasan itu. Kenapa pula Adam ni?

Kami memilih angle yang sesuai untuk mendapat pencahayaan semulajadi yang cantik dan mampu melihatkan pakaian kami nampak cantik.

"Er.. Qai. Boleh tak awak rapat lagi dengan Adam? Cuba rilekskan badan. Badan awak nampak keras. Jangan senyum. "Arah jurukamera itu. Dari tadi tau! Nak tak nak, aku rapatkan lagi tubuh aku kepada Adam sehingga jarak kami tinggal seinci. Kasut tinggi ini langsung tak membantu. Aku masih separas telinga Adam. Tinggi betul mamat ni. Leher Adam dirangkul. Tak tahu kenapa tapi anak mata berwarna misty blue itu sungguh menarik sehingga aku tenggelam di dalamnya.

Siapa kau, Adam? Mikael, bantulah aku.

"Ok! Cantik. Tak sangka korang ada chemistry. Padan je aku tengok. "Ujar jurukamera itu. Muka aku dah berbahang. Malu campur panas. Aku ingin melihat foto yang diambil.

Oh, shit! Rapatnya! Bibir kami bagaikan hendak bertemu. Rangkulan aku dibalas dengan pelukan di pinggang. Mata kami jauh tenggelam bagaikan berbicara sendiri.

"Ok, sekarang ini korang tukar baju, then kita shoot kat bawah pokok pula. "Arah jurukamera itu. Aku akur dan melangkah ke khemah. Adam mengikut langkah kami.

Dari jauh, aku dah nampak Alvin melambai ke arahku. Alamak! Habislah rancangan aku. Pantas aku mendapatkan Alvin.

"Baby, how your first? "Tanyaku. Aku hanya tersenyum hambar. Mukanya berkerut sebaik sahaja melihat Adam mendekati kami.

"Haritu, bukan main nafi. Ini apa pula? "Sergahnya. Alvin tenang je.
"None of your business, dude. Now, she mine. "Ujar Alvin.
"Tak tahu pula kau gold digger. "What? He insult me?
"Hey. You know nothing about me. So, just shut up. "Aku melangkah ke arah Kiera. Meninggalkan mereka yang masih bertegang urat. Menahan amarah.

"Kiera, I nak baju. "Pintaku. Kiera mengangguk.
"Qai, you kena touch up balik make up you. Bagi berseri sikit muka you. "Kiera berura-ura ingin memanggil Zoey.
"Nope. Biar I buat sendiri. Lagipun, dia ada ramai lagi model. I can do it by myself. "Ujarku. Kiera hanya mengangguk.
"Ok then. But, you buat bagi nampak v-shape you. "Aku mengangguk laju.

Meja mekap yang terletak bersebelahan Zoey dituju. Kelihatan dia sedang sibuk memakaikan bronzer pada wajah seorang model lelaki.

"Hey, you nak make up ke? "Tegurnya.
"Yup. But I'll do it  by myself ."Aku terus mencapai compact powder yang berada di dalam handbagku. Bronzer dipakai sedikit untuk menampakkan tulang pipiku. Shading. Bibir dioles dengan Kylie Matte berwarna nude. Rambutku yang blonde ini pula ditocang lipan dan dibawa ke depan. Ok, perfect. Aku melihat hasil akhir tacapan aku. Zoey terkejut melihat aku.

"Kau kenapa? "
"Nope. You natural beauty dah lawa. Ni tambah make up nipis makin lawa. Patutlah Alvin sangkut kat you. "Aku tersipu-sipu malu. Gila tak malu, dipuji melambung tinggi.

Aku menukar pakaian aku ke denim short pant dan sehelai oversize kemeja yang menampakkan sebelah bahuku dan ditag in ke dalam short pant.

Foto Adam yang hanya memakai kemeja putih tanpa dibutang dan seluar jeans berserta topi dan sunglasses diambil dahulu. Kemudian, barulah gambarku. Baru aku tahu wajahku ini fotogenik.

Foto berpasangan. Aku disuruh menghadap hadapan manakala Adam di belakangku. Sebelah tangannya merangkul pinggangku. Manakala aku memeluk tubuhku.

Foto seterusnya. Aku dan Adam disuruh berhadapan tetapi kami melihat kamera dengan aku memegang dadanya. Berdebar memegang dadanya yang kekar dan terhias dengan sixpack. First time, aku melihat sixpack Adam. Alah, macam kau tak pernah nampak sixpack lelaki lain. Hari-hari kau tengok sixpack Francisco Lachowski. Stalk ig dia.

Itu aku tak tengok face to face. Ini depan mata aku dan aku disuruh memegang dadanya.

"Qai.. "Panggil Adam apabila melihat aku termenung jauh. Tersentak sekejap aku. Aku lihat kamera sudah disimpan. Set penggambaran juga sedang dikemaskan.

Dalam Adam merenung aku. Berbahang pula rasa.

"Kenapa kau tengok aku macam tu? "Soalku. Gugup. Dia tidak menjawab tetapi melirikkan matanya ke dadanya. Oh, aku baru perasan yang aku masih memegang dadanya. Alah, malunya kau, Qai. Pantas aku menurunkan tangan aku.

"Baby! "Jerit Alvin dari jauh. Dia melambai sebelum berlari kearahku. Lantas merangkul pinggangku.

"Jom balik. I can't wait anymore. "Ajaknya sebelum membawa aku pergi. Meninggalkan Adam keseorangan. Aku tak tahu kenapa tapi hati aku tak rela. Sayu hati aku nak tinggalkan Adam.

                                        ***
"Alvin, I can't do this. "Aku menolak tubuh Alvin yang menindihku. Baru sebentar tadi, dia mengucup seluruh mukaku. Aku membetulkan gaun tidur yang separas paha yang sudah tersingkap. Wajahnya jelas kecewa.

"But, why? "
"I just tak ready. Lagipun, I still 16. Oh ya. I want to move. I nak tidur hotel. "Jawabku. Walaupun esok dah balik asrama, tapi aku tak kisah. Aku rasa berdosa gila. Jam di tangan dikerling. Pukul 10 malam. Harap masih ada hotel.

"Ok. I hormat keputusan you. You tak payah pindah. Bahaya kat luar. You stay here. Biar I tumpang rumah kawan I. "Jawab Alvin. Dia bangun dari katil dan menyarung t-shirt hitam. Rambut dijel rapi. Minyak wangi disembur wangi.

"I keluar dulu. Take care. "Ujar Alvin sebelum mencium bibir aku sekilas. Pintu penthouse ditutup.

Huh.

"Kau tak malu ke? Ini Malaysia tau. Kau ni Islam tapi buat tak senonoh dengan Alvin yang bukan Islam. Kau sepatutnya beri contoh kepada Alvin. Mana tau dia terbuka nak masuk Islam. Ni tak, kau pun terikut-ikut dengan lifestyle dia. Mana maruah kau? Kalau kau tak nak jaga aurat pun, jaga maruah kau. Jangan sampai tiada seurat benang kat badan kau pun kau tak kisah. Aku tak nak kau hanyut lagi. Change please.
                                                               -adam-

Mesej dari Adam terus berlegar-legar di dalam kotak ingatanku. Sentap. Tapi, aku tahu jaga diri aku sendiri. Aku tahu apa aku lakukan. Terima kasih ingatkan aku. Aku menukar gaun tidur itu dengan pijama Alvin yang besar. Besar pun besarlah.

Selamat malam.

----------------------------------

Vote, comment and share kalau suka story ni.

-ardellshah-

                                

ASRAMAWhere stories live. Discover now