07 | CIMMERIAN

5.6K 258 0
                                    

Langkah Kayla berubah rentak kepada perlahan saat dia mendengar derapan langkah di belakangnya. Pendengarannya begitu tajam.

Bukan satu atau dua orang tetapi ramai. Tanpa menoleh, dia terus saja melangkah laju.

Nampaknya keahliannya dalam misi ini tidak berjalan dengan lancar. Dia berharap bahawa Marco, Derick dan Farrel dapat menyelesaikan misi mereka itu tanpa dirinya.

Saat matanya terlihat sebuah lorong yang berdekatan, terus saja dia membelok masuk ke dalam lorong itu. Hanya ada dua pilihan saja sekarang.

Antara melarikan diri atau bersua muka dengan mereka.

Dia tidak tahu siapa dan mengapa mereka mengikuti dirinya. Mungkinkah mereka daripada salah sebuah kumpulan mafia seperti De Greco?

Apabila dia ingin membelok lagi masuk ke dalam sebuah lorong, tanpa sengaja dia merempuh kasar badan seseorang. Nasib saja dia dapat mengimbangkan dirinya.

Terbuntang matanya saat wajah Zafran menyapa pandangan matanya. Bagaimana pula di saat genting sebegini dia boleh terserempak dengan lelaki itu?

Tanpa berfikir dua kali, dengan pantas dia merentap lengan lelaki itu untuk mengikuti langkahnya.

"Eh kau siapa? Kenapa tiba-tiba tarik aku ini?" soal Zafran dengan hairan.

Bertambah terkejut apabila gadis yang tidak dikenalinya itu menolaknya bersembunyi di tepi sebuah kereta. Dirinya dipaksa untuk mencangkung.

"Diam." arah Kayla di hadapan Zafran.

Tangannya yang memakai sarung tangan itu menutup mulut lelaki itu supaya tidak bersuara. Dia cuba memasang telinganya untuk mendengar apakah dirinya masih lagi diikuti.

Zafran terkaku sebentar. Hanya mendengar sepatah perkataan saja daripada gadis yang memakai penutup hidung dan mulut itu, dia sudah dapat mengecam suara itu. Mikayla.

"Mana dia pergi?"

"Aku nampak tadi dia lalu sini."

Jari telunjuk di bawa ke bibir yang ditutupi dengan pelitup mulut dan hidung itu sebagai isyarat diam.

Zafran merasakan hairan dengan gadis itu. Kayla bersembunyi daripada siapa?

"Cari dia."

"Kayla?"

Terbuntang mata Kayla saat Zafran menyebut namanya. Dia berpandangan dengan lelaki itu.

"Tunggu dulu. Aku dengar ada orang bercakap. Cari sekarang dekat mana."

Kayla memejamkan matanya. Satu tindakan yang salah apabila dia menarik lelaki itu untuk mengikutinya tadi.

Nampaknya dia terpaksa memunculkan diri di hadapan mereka.

"Jangan sesekali kau berani untuk keluar. Pejam mata kau. Jangan pandang apa-apa." pesan Kayla kepada Zafran.

Dia tidak mahu lelaki itu secara tidak langsung campur tangan dengan urusannya.

Zafran tidak mengangguk ataupun menggeleng. Dia masih lagi tertanya-tanya mengapa mereka perlu bersembunyi.

Anak matanya memerhati Kayla yang sudah bangkit berdiri.

"Aku dekat sini." ujar Kayla. Dia berjalan mendekati lelaki-lelaki itu. Dia dapat melihat dengan jelas wajah mereka.

Tidak ada satu pun wajah itu dikenalinya. Siapa mereka sebenarnya?

Dia berhenti betul-betul di hadapan sekumpulan lelaki itu. Matanya memerhati jikalau lelaki-lelaki itu membawa sebarang senjata.

Tidak ada. Tangan mereka kosong.

Cimmerian (Terbit)Where stories live. Discover now