10 | CIMMERIAN

5K 216 2
                                    

"Sibuk, ke?" soal Farrel apabila dia melangkah masuk ke dalam pejabat Kayla itu. Dia melabuhkan duduk di atas kerusi di hadapan meja kerja gadis itu.

"Sikit." balas Kayla sambil sibuk menaip menggunakan papan kekunci.

Matanya ralit memerhati skrin komputernya.

"Nanti Zafran datang." ujar Farrel lalu mencapai satu fail di atas meja kerja Kayla itu.

Diselak helaian demi helaian isi dalam fail itu.

Berkerut dahi Kayla dibuatnya. Dia menoleh memandang Farrel dengan hairan.

Zafran nak datang? Buat apa pula lelaki itu ingin datang?

"Kenapa pula dia nak datang?" tanya Kayla pelik.

Fokusnya terganggu gara-gara pernyataan Farrel itu. Anak matanya menatap Farrel yang sibuk membelek fail kerjanya.

"Dia ada meeting dengan Derick tadi. Selepas ini, dia nak ajak lunch. Kau nak tahu tak muka Derick macam mana tadi? Macam harimau hilang anak. Garang semacam." balas Farrel lalu tertawa kecil.

Derick masih lagi tidak boleh menerima keputusan Kayla yang satu itu. Tidak habis-habis ingin menayang wajah tidak puas hati apabila berkenaan dengan Zafran.

"Tak habis-habis lagi dia itu. Pasal lunch itu pula. Dia ke yang kata? Dia ajak aku sekali, ke?"

Farrel menutup fail di tangannya itu lalu meletakkannya di tempat asal. Badan disandarkan pada kerusi dengan selesa.

"Ha'ah. Dia ajak kau seorang tapi kau jangan risau. Aku selaku sahabat kau yang paling baik, aku akan teman kau."

Farrel menepuk dadanya dengan penuh bangga apabila menggelar dirinya sebagai sahabat Kayla yang paling baik.

Terjongket kening Kayla sebaik sahaja mendengar apa yang diperkatakan Farrel itu. Dia memincingkan matanya memandang lelaki itu.

"Zafran nak belanja makan?"

Tersengih Farrel dibuatnya apabila Kayla serkap jarang.

Kayla mencebik menyampah. Dia sudah agak niat sebenar Farrel.

Dasar mengambil kesempatan dalam kesempitan. Ada-ada saja sikap Farrel itu yang membuatnya naik menyampah.

Bila disuruh belanja makan bukan main kedekut tapi bila ada yang nak belanja bukan main laju tawar diri.

"Kau ini memang kedekut taik hidung masin, kan? Dasar muka tembok China. Orang tak ajak tapi buat muka tak malu serah diri." tutur Kayla menggunakan ayat kiasannya.

Tergeleng kepalanya dengan tingkah Farrel itu.

Farrel hanya menayang sengih sejak tadi. Dia faham dengan ayat kiasan gadis itu. Bukanlah susah mana untuk memahami atau dia yang terlalu bijak?

Tok! Tok! Tok!

"Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam."

Serentak Kayla dan Farrel memalingkan wajah mereka memandang ke arah pintu pejabat Kayla.

Farrel mengangkat tangannya ke arah Zafran yang melangkah masuk ke dalam pejabat Kayla itu. Zafran menarik senyuman membalas sapaan.

"Farrel dah bagitahu yang aku nak ajak kau lunch?" soal Zafran.

Kayla menganggukkan kepalanya. Dia memandang ke arah Farrel.

Seperti tadi, Farrel hanya menayang sengih.

"Kalau macam itu, jomlah pergi sekarang. Sekarang dah masuk lunch hour." ajak Zafran dengan senyuman.

Cimmerian (Terbit)Where stories live. Discover now