t w e n t y s i x + end.

207 22 0
                                    

Kalau hyung semua tak nak bawak. Biar Kookie pergi dekat hyung semua.

+++

Aku keluar daripada rumah kami dengan berpakaian hoodie hitam. Aku memandang rumah itu, mungkin untuk kali terakhir?

Perabot semua sudah ditutupi dengan kain putih. Rumah sudah berkunci. Kini aku memulakan perjalanan aku menuju ke kedai bunga.

"Annyeonghaseyo. Boleh saya bantu?" tanya perkerja kedai bunga ini.

"Annyeonghaseyo. Saya nak beli bunga mawar putih tujuh" kata aku tersenyum memandang dia.

"Encik nak pilih sendiri atau nak saya pilihkan?"

"Biar saya pilih sendiri" aku mula memilih bunga mawar putih. Mawar putih memang banyak maksud, salah satunya perpisahan.

Tanpa aku sedar, ketika aku memilih mawar putih. Tangan aku berdarah kerana terkena durinya.

"Ini dia" aku menghulurkan mawar putih yang sudah dipilih oleh aku.

"Encik, tangan encik berdarah" kata pekerja itu.

Aku hanya memandang darah yang mengalir keluar itu. Kalau lah Yoongi hyung ada.

"Gwenchanha. Saya tak apa-apa" kata aku tersenyum. Mungkin senyuman terakhir aku?

"Encik nak saya bungkus mawar ini atau tak perlu?"

"Tak perlu bungkus"

"Ini dia. Kamsahimnida, sila datang lagi"

"Cheonmaweyo" mungkin aku tak datang lagi.

Aku menuju ke satu tempat yang semua hyung aku berada.

Apabila tiba ditempat itu, aku jatuh terduduk.

"Annyeonghaseyo hyungie" air mata aku mengalir lebat.

"Hyung, Kookie datang ni. Harini harinya" air mata aku semakin menderas.

"Harini-- hari ulangtahun kematian hyung semua--

Aku tidak dapat meneruskan kata-kata aku.

"Hyung"

Satu persatu pusara yang aku sayangi aku pandang dengan sayu.

"Kookie datang bawak mawar-- mawar putih kesukaan Kookie" aku memandng pusara hyungie dengan sayu.

"Hyung, mungkin ini kali terakhir Kookie datang sini. Kookie bawak mawar perpisahan ni"

"Kookie akan datang jumpa hyung semua. Kookie pasti" aku bangun dari melutut.

Aku menuju ke pusara Namjoon hyung. "Kookie tak pernah benci hyung. Hyung adalah seorang yang terbaik" aku meletakkan sekuntum mawar putih di atas pusaranya. Dan aku menuju ke pusara Jin hyung.

"Jin hyung, Kookie rindu nak dengar bebelan hyung. Walaupon Kookie benci nak dengar bebelan hyung. Kookie tetap sayang hyung" aku meletakkan sekuntum mawar putih di pusara Jin hyung juga. Dan menuju ke pusara Yoongi hyung.

"Yoongi hyung, walaupon hyung tak pernah tunjuk kasih sayang hyung. Kookie tetap dapat rasa kasih sayang tu" sama seperti pusara Namjoon dan Jin hyung. Aku meletakkan sekuntum mawar putih di atas pusaranya. Dan menuju ke pusara Hoseok hyung.

"Hoseok hyung. Saranghae. Hyung selalu ada dekat dengan Kookie walaupon Kookie tak sedar kan hyung? Kookie sayang hyung" aku meletakkan sekuntum mawar putih di pusara Hoseok hyung. Dan menuju ke pusara Jimin hyung.

"Jimin hyung. Jinjja bogoshipeo. Kookie menyesal sebab selalu marah-marah hyung. Selalu lebihkan Tae hyung. Kookie sayang hyung sangat-sangat" aku meletakkan mawar putih di pusara Jimin hyung.

Aku menuju ke pusara Tae hyung dan meletakkan sekuntum bunga mawar putih di pusaranya. "Hyung? kenapa hyung tak boleh happykan Kookie time ni? kenapa? Kookie sayang hyung sangat-sangat. Tapi kenapa hyung semua tinggalkan Kookie? tak apa hyung Kookie faham. Hyung semua tak boleh bawak Kookie sebab bukan waktunya kan?" aku berdiri di hadapan semua pusara hyung-hyung aku.

"Walau pon kita semua bukan sedarah sedaging. Tapi Kookie dah anggap hyung semua macam hyung kandung Kookie. Kookie betul-betul rindukan hyung semua. Nanti kita jumpa ye hyung, Kookie pasti. Saranghae hyungie" aku meninggalkan tanah perkuburan itu.

Tinggal mawar putih ni satu. Mesti ada kegunaan mawar ni.

Aku ingin menuju ke suatu tempat lagi.

Aku merayau-rayau di sekitar Seoul. "Hyungie bogoshipeo" aku melintas jalan raya tanpa menoleh kri kanan.

Aku yakin aku nampak hyung semua tadi. Aku yakin. Aku berlari menuju ke seberang.

Dan

Bumb, aku dilanggar.

Hyung, kan Kookie dah cakap. Kalau hyung semua tak nak bawak Kookie ,biar Kookie pergi kat hyung semua.















We will meet again hyungie

Aku tersenyum memandang hyung semua dihadapan aku. Akhirnya aku tahu apa kegunaan mawar putih satu lagi. Ianya untuk aku. Semperna perpisahan aku dengan dunia.

The end.

white rose | J.J.K ✔Where stories live. Discover now