Part 3

467 34 2
                                    

Nur mencapai kunci motornya.Dia disuruh ibunya untuk pergi ke pasar membeli bahan dapur.

"Nak pergi mana,Nur? tanya Baekhyun.

"Pergi pasar kejap.Beli bahan dapur.Nak ikut tak?" Nur menawarkan,sebenarnya nak suruh Baekhyun bimbit barang,almaklum ibunya menyuruh Nur membeli bahan dapur yang cukup banyak.Terlebih lagi dengan adanya dua belas ekor anak kucing yang tersesat.

"Nak²." Baekhyun mengangguk cepat².

"Pakai mask awak,tapi jangan mask hitam pula.Pakai yang putih.Tak pasal² ada EXO L kat sana dan cam awak."

"Baiklah." Baekhyun berlari mencari mask putihnya di dalam beg.

Chan Yeol dan D.O terlopong melihat Nur yang cekap menyiang ikan,sotong dan udang tanpa rasa geli sedikit pun akan bau hanyir makanan laut itu.

"Mataku pedih." Chen sudah mengeluarkan air matanya.Air mata pedih kerana terkena air bawang merah yang dikupasnya.

"Pedih sikit je pun." Tao mengejek namun tolong tu tidak.

"Kau cakap ikut sedap mulut je.Kang aku kick baru tahu.Tolong tu tidak,duk tengok Dora The Explorer." sembur Chen.

"Nanti muka aku rosak,mana boleh kena air bawang." Tao dengan gediknya berkata namun matanya tidak lepas dari menonton cerita yang sudah tidak layak ditonton oleh lelaki sebesar dirinya.

"HUANG ZI TAO!!" Nur memanggil Tao dengan suaranya yang dalam.

"Ya Nur." automatik tubuh Tao menegang tatkala mendengar Nur memanggil nama penuhnya.Matanya juga tidak lagi tertunak pada Dora si budak pengembara dalam skrin HPnya.

"Sebelum air ikan ni aku siram atas kepala kau,baik kau potong sayur yang ada atas meja tu.Kalau tak,dengan kau sekali aku jadikan menu makanan tengah hari." ucap Nur memberi ugutan.

"Ba...baiklah." Tao segera menutup cerita Dora lantas mengambil sayur itu untuk dipotong.

Kai dan Sehun terkial² menyalakan api pada arang yang berada di bawah pemanggang.

"Dari tadi buat,tak siap²." Bapa saudara Nur mendekati Kai dan Sehun.

"Susah pak cik."

"Tak susahlah.Mari nak tunjuk." Bapa saudara Nur menunjukkan cara bagaimana nak nyalakan arang.
"Sabut kelapa dibakar terlebih dahulu lalu padamkan apinya,tinggalkan baranya sahaja.Then kipaskan bara biar ianya sempurna.Lepas tu letakkan daging di atas pemanggang.Senang je."

"Waahhhh daebak." Kai dan Sehun berhigh five.

Mata EXO berbinar melihat daging bakar yang telah siap dihiris oleh Nur.

"Nampak sedap."

"Dan jangan nak buat macam EXO SHOWTIME EP 6.Memilih daging dan kawi bawi bok." sindir Nur.

"Err hehehe.Daging tu hangit sangat.Sebab tu tak makan." balas Lay tersenyum menampilkan dimplenya.

"Hangitlah sebab api kuat.Nak bakar daging,kena api perlahan dan jaga api tu." kata bapa saudara Nur iaitu Ayah Mud.

"Mana ketam,Ayah Mud?" tanya Nur meletakkan sepiring budu atau perkasam ikan di tengah² hidangan.

"Ketam tak ada.Kak Nira cakap esok baru ada."

"Pulak." Nur menyenduk nasi lalu diberikan kepada EXO satu persatu.

"Tak ada chopstick.Makan dengan tangan."

"Macam pagi tadi ke?" tanya Suho.Masih tak faham atau memang otak dia loading.

"Eh tak,macam semalam.Macam pagi tadi lah." jawab Nur.

Kai menghidu bau budu seperti tiga anjing kesayangannya.Monggu,Jjanggu dan Jang-ah.

"Kenapa hidu budu tu?" tegur ibu Nur sambil tersenyum simpul melihat tingkah Kai yang duduk di sebelahnya.

"Budu ni apa?" Kai melirik ibu Nur.

"Dia macam sos ikan atau perkasam ikan.Ianya diperap terlebih dahulu sebelum diproses menjadi budu." Ibu Nur menerangkan seraya mengambil huluran sepinggan nasi dari anak bongsunya.

Nur mengambil mempelam muda yang telah dia cincang (kalau Kelantan,mempelam dipanggil pauh.) lalu dicicah dengan budu lantas memakannya.Suho yang tertarik,cuba melakukan perkara yang sama dan apabila rasa mempelam itu mengenai lidahnya

"Masamnyaa.." adu Suho seraya meminum air.

"Masam sangat ke?" soal Chan Yeol lalu (repeat balik cara Suho).Chan Yeol mengerutkan wajahnya menahan masamnya buah mempelam itu.

"Tapi kenapa Nur makan selamba je?" sampuk Tao menggigit sayur kailan goreng masin yang dimasak oleh Nur.

"Dah dia orang sini,memanglah dah biasa.Kita ni tak pernah makan tahu tak." XiuHanRisD.OKaiHun membalas.Bengang kerana Tao yang bengap menyampuk dengan bertanyakan soalan yang menurut mereka agak bodoh.

"Tanya je.Janganlah marah." Tao memuncungkan mulutnya.Serentak dengan itu,Nur terus menempekkan budu di mulut Tao.

"Yaa Nur.Masinlah." Tao mengelap mulutnya dengan tisu.

"Tahu pun masin.Lain kali duduk diam dan makan.Jangan repeat adegan di mana awak cuba nak berkata² tapi hanya cakap 'hot pot' dalam EP 7 EXO SHOWTIME sampai yang lain lost their mind.Understand what I say,Huang Panda?" Nur berujar mengalahkan pensyarah.

"Mak oi,setiap ep show kita Nur ingat." Lay bersuara kagum.

"Kan.Hebat." Luhan menyokong kata² Lay manakala Tao,menangis di bahu Kris yang susah untuk menyuapkan nasi ke mulutnya dek berat kepala Tao yang bertenggek di bahunya.Kris hanya mampu 😑.

Bersambung

[C] Exo sesat di kampung?!(ot12)Where stories live. Discover now