BAB 5

212 14 0
                                    

Bilik guru,

Aq terkial - kial mencari meja cikgu Raiqal. 'Mana pulak meja dye ni???'tanyaku sendiri.

"Nadiah???"panggil seseorang. Aq pandang belakang. Rupanya cikgu Azman yg memanggilku.

"Ehhh cikgu"tegurku.

"Kamu buat ape kat sini??? cikgu dri tadi tengok kamu, ade barang tinggal ke???"tanya cikgu Azman hairan.

"Erkk.. sebenarnye cikgu, saya cari meja cikgu Raiqal"jujurku.

"Ouhh meja cikgu baru tu ye??"tanya cikgu Azman. Aq mengangguk dengan laju.

"Meja dye bukan kat sini.. tpi dye ditempatkan dekat bilik yg dekat depan bilik muzik tu"jawab cikgu Azman.

"Jauhnye cikgu"terkejut aq bila, dye punya bilik jauh drpd bilik guru lain.

"Nak buat macam mane??? dye cucu pengetua, so dye mintak nk privacy...lebih aman katanye"balas cikgu Azman.

"Baiklah kalau macam tu cikgu, saya pergi dulu"kataku.

"Baiklah"cikgu Azman membalas. Aq menunduk ke arahnye sebelum berlalu keluar.

OTW gi bilik cikgu 'tu',

"Dye suruh aq jumpa dye kat sana??? oh my??? bukan main jauh lagi... kalau aq pegi sana dye x de, memang aq x nk jumpa dye sampai bile2"bebelku sendiri.

Di bilik cikgu 'tu',

TUK! TUK! TUK!

Aq ketuk pintunye. Tak de sape yg menyahut.

"Mana pulak pergi org tua ni???"tanyaku geram. Aq memulas tombol pintunye.

KLIK!

Itu tandanye pintu itu x berkunci.Aq terus menolak pintu. Kosong.

"What the fish???! kosong!!"kataku dengan geram. Aq melangkah masuk. Aq pergi ke arah mejanye. Terdapat nota kat atas meja.

.......................

Kepada org yg tengah baca:

Maaf. Saya x dapat nk jumpa dengan awak hari ni... tpi esok pagi2 saya nk jumpa dengan awak.

Daripada cikgu Sejarah kelas 5 Kasturi

........................

"What??!!! dri jauh aq datang mamat ni x de?? mamat ni memang menguji kesabaran aq betullah... pastu suka ati je nk jumpa aq esok pagi, hell.. lo, ni Hannah Nadiahlah.... memang x lah aq nk jumpa ngan mamat ni"bebelku. Aq lihat ade ruang kosong. Aq pon dpt idea untuk membalas.

.....................

Kepada cikgu Sejarah kelas 5 Kasturi:

Maaf cikgu, tpi saya x de masa nk jumpa ngan cikgu esok..bye assalammualaikum..

Daripada murid yg cikgu nk jumpa

.....................

Aq terus keluar dri bilik itu dengan perasaan yg geram.

"Mamat tu pikir aq sape??? kuli batak dye ke?? eii!! geramnye aq!! rasa mcm nk cekik2 je mamat tu.."sepanjang jalan tu aq membebel. Hari ni terpaksa aq kene jalan kaki sebab lupa nk bagitau Pak Man. Bateri phone pulak habis.

Aq berjalan dengan langkah yg berat hingga ke bus stop. Tengah aq kusyuk berjalan, Pin! Pin! sebuah kereta menghonku dri belakang. Aq terhenti. Kereta itu bergerak ke sebelah aq. Tingkap di sebelah penumpang di bukanye. Terserlah wajah cikgu yg nk sangat jumpa aq tadi. Aq menjelingnye.

Love Love You, My Teacher!!  ✅✅Where stories live. Discover now