BAB 12

211 10 0
                                    

Selama tiga bulan tu, aq x pernah cakap ngan dye.. aq x pernah pandang muka dye... aq x pernah nk jumpa ngan dye. Dan hari ni dah masuk tiga bulan aq x berjumpa dengan dye.

Lagipun selama tiga bulan ni, aq padat dengan jadual aku. Lagipun ade trial untuk SPM.. that's why aq x nk jumpa ngan dye. And hari ni jugak dye ade suruh seseorang panggil aq untuk ke bilik dye. Aq dengan langkah yg malas bergerak ke bilik dye.

......................

DALAM BILIK CIKGU HANAFI

"Cikgu nak ape jumpa ngan saya???"tanyaku tanpa memandang ke arah muka dye.

"Kenapa selama tiga bulan ni, awak x pernah nk jumpa saya??? x pernah nk cakap ngan saya??? kenapa??? jijik sangat ke saya ni???"tanya cikgu Hanafi.

"Cikgu, saya x pernah kata cikgu jijik"balas aq.

"Abistu, kenapa awak x nak pandang muka saya???"tanya cikgu Hanafi.

"Cikgu, selama tiga bulan ni.. cikgu thukan saya ade trial untuk SPM??? jadi saya x nk ingat langsung pasal cikgu... alhamdulillah saya dapat jawab"jawabku.

"Jadi, sekarang trial awak dah habis... masih x nak pandang muka saya ke???"tanya cikgu Hanafi. Lepas dye berkata begitu, aq mengangkat kepala aq dengan perlahan. Apabila aq mengangkat kepalaku, matanye tengah merenung ke dalam anak mataku.cKami berdua tereye contact buat seketika.

"Ya Allah! cikgu, kenapa cikgu jadi macam ni???!"tanyaku terkejut.

"Dengan baju komot, dengan misai x potong, dengan tie pakai x betul... cikgu kenapa??"tanyaku.

"Saya stress... stress sebab x dapat nk bercakap dengan awak, sebab x dapat nk bergaduh dengan awak, sebab x dapat nk berjumpa dengan awak"balas cikgu Hanafi selamba.

"Cikgu tolong jangan jadi kebudak - budakkan cikgu.... cikgu just x dpt cakap ngan saya, cikgu jadi macam ni... pliss cikgu, jangan jadi macam ni"kataku rasa bersalah.

"Sebab ini semua salah awak, Hannah... salah awak... awak buatkan saya gila bayang.. tolong Hannah kahwin ngan saya kalau awak nk thu jawapannye"kata cikgu Hanafi dengan mata yg layu.

"Cikgu.. tolong jgn buat saya rasa bersalah dengan cikgu... cikgu tolong jgn seksa diri cikgu sebab x dapat saya cikgu... ramai lagi cikgu perempuan yg cantik di luar sana... tolong jgn jadikan saya penyebab cikgu x nk kahwin dengan orang lain"balasku. Aq pusingkan badan dan memulas tombol pintu.

"Hannah! tunggu!!"kata cikgu Hanafi. Aq menghadapnye kembali. Dye memberiku satu kotak kecil yg berwarna merah baldu.

"Ape ni cikgu???"dahiku berkerut.

"Kalau awak dh terima saya, tolong pakai cincin ni"balas cikgu Hanafi. Aq memandang kotak itu dengan muka cikgu silih berganti. Aq hanya mengangguk sebelum berlalu keluar dri bilik.

...........................

Sepanjang perjalanan ke kelas, aq berfikir tanpa berhenti. Sampai duduk kat tempat pon masih berfikir.

"Han! Ko asal termenung???"tanya Erin.

"Mana ade aq berangan??"bohongku.

"Ko kalau nak tipu aq pon, agak2lah... Dah nyata lagi bersuluh yg ko berangan"kata Erin geram.

"Obvious sangat ke aq berangan???"tanyaku.

"Ehh x lah.. x nampak pon macam ko tengah berangan"sindir Erin. Aq hanya memandang tajam ke arah dye.  Erin hanya buat x thu. Nilah perang yg salah satunye Erin x suka dekat aq. Aq ni seorang yg jenis suka simpan rahsia dan biar terpendam kat dalam hati.

Love Love You, My Teacher!!  ✅✅Where stories live. Discover now