Sebelum Maghrib,
Aq turun ke bawah untuk membantu ibuku menghidangkan makanan. Masuk sahaja dapur,
"Baguslah tu kamu dah turun... Meh sini tolong ibu.. Hanafi, kamu pergilah duduk depan.. Biar Hannah pulak yang tolong ibu"arah ibuku.
"Baik, ibu"Hanafi jalan bersebelahan aq. Dengan perlahan ,
"Maaf"sempat dye mengucapkan itu pada ku. Aq hanya mendiamkan diri. Aq menghantarnya dengan anak mataku.
"Cepat sini, tolong ibu"kata ibuku. Aq terus bergerak melangkah ke arah ibu.
........................
Selepas solat Maghrib yang diimamkan oleh Hanafi, semua bergerak ke meja. Aq lambat sedikit sebab aq kene lipat telekung dekat dalam bilik.
Turun sahaja, tempat kosong hanya disebelah Hanafi. Aq mengeluh perlahan. Aq memandang ke arahnya. Dye segera bangun.
"Hanafi nak pergi mana??"tanya ibu tiba2.
"Abang Hanaf x nak duduk sebelah akak, sebab nanti akak marah"balas Hannan seperti mengetahui situasi kami. Kami berdua memandang dye x percaya.
"Kamu dengan Hannah bergaduh ke??"tanya ibuku. Kami berdua berpandangan.
"Ehhh x delah ibu, akak x kata ape2 pon.. Hanafi, awak duduklah balik"arahku terpaksa.
Dye segera duduk kembali dengan senyuman nipis. Aq bergerak ke arah dye dan duduk disebelahnya.
"Hanafi, bacalah doa"kata ibuku. Hanafi segera menadah tangan dan mula membaca doa.
.......................
Selepas makan,
"Hanafi, kamu tinggalkan je dekat singki tu.. Biar, Hannah yang basuh"aq mendengar sahaja dari mulut ibuku, aq terus mengeluh. Walaupun aq thu x baik kalau mengeluh bila ibu suruh. Hanafi hanya mengangguk.
Dye mendekati aq yang sedang membasuh pinggan."Awak letak jelah dekat tepi tu, nanti saya ambik... Awak gilah borak2 dulu ngan ibu dan adik2 saya tu"kataku.
"Takpelah.. Biar saya tunggu awak basuh.. Saya punya biar saya basuh sendiri"balas Hanafi.
"Biar jelah saya yang buat, awak gilah depan"kataku seperti menghalau.
"Awak halau saya ke??"tanya Hanafi. Aq rasa suara dye dekat sangat dengan telinga aq. Aq memalingkan wajahku.
Muka dye sangat dekat dengan dye.
"Awak, please.. Jangan baik sangat dengan saya?? Saya x nak jatuh cinta dengan awak"kataku. Tiba2, aq rasa sebak.
"Apa yang awak cakap ni??"tanya Hanafi. Muka dye berkedut seribu. Aq mengeluh.
"Hanafi, we need to talk"kataku terus mempercepatkan pembasuhanku. Pinggan di tangan Hanafi, aq terus rampas lalu membasuhnya. Selesai basuh, aq terus bergerak ke laman bunga ibuku. Aq duduk di kerusi yang tersedia ada.
.........................
Di laman bunga,
"Apa yang awak nk bincangkan sangat??"tanya Hanafi seperti x puas hati dengan percakapan aq tadi.
"Saya x boleh.. Awak, saya x boleh!"kataku dengan sedih. Aq mulai sebak. Air mataku terus mengalir.
"Awak, kenapa ni??"tanya Hanafi cuak. Maybe cuak sebab tiba2 aq nangis.
"Saya x boleh sukakan awak!"marahku.
"But why?"tanya Hanafi semakin pening dengan aq.
"Awak ramai kawan perempuan.. Awak ramai peminat.. Awak pun mesti ade ramai ex-girlfriend.. Mesti semua cantik-cantikkan??"kataku seperti orang gila.
"Tapi apa kene mengena tu semua.. Dengan kita??"tanya Hanafi lagi.
"Hiks.... Saya... Ta..takut.. Kalau.. A..awak tinggalkan.. Hiks... Sa..saya.. Saya tahu yang saya ni selalu marah awak, selalu merajuk dengan awak.. Selalu sakitkan hati awak.. Mesti awak makin meluat dengan sayakan??"tanyaku dengan pasrah.
"Hannah, saya terima awak seadanya... Kalau boleh, saya nk jadikan awak isteri saya secepat yang mungkin supaya x de sape pun yang boleh sentuh awak melainkan saya"balas Hanafi.
"Tpi Hanafi, saya takut.. Takut kalau saya x boleh jadi isteri yang terbaik untuk awak.. Saya takut kalau saya asyik merajuk dengan awak, awak akan menyampah dengan saya.. Dan paling saya takutkan ialah saat awak akan tinggalkan saya"kataku dengan sedih.
"Sayang, pandang saya"arah Hanafi. Aq enggan memandangnya.
"Sayang, look at me!"arah Hanafi tegas. Aq memandang ke dalam anak matanya.
"Walau apapun yang terjadi, saya x kan tinggalkan awak.. Malah kalau saya terpaksa korbankan nyawa saya untuk awak"ucap Hanafi dengan penuh keikhlasan.
"Saya x nak awak korbankan nyawa awak untuk saya.. Kalau awak terkorban, sape nak jaga saya??!"kataku dengan marah.
"Kalau macam tu, saya akan buat ape yang termampu... Boleh??"pujuk Hanafi. Aq memandangnya dengan bertemankan air mata.
"But, i still scared"kataku.
"Tiada ape yang awak patut takutkan sayang.. Selagi awak ade saya, saya akan jaga awak sepenuh hati saya.. Faham??"kata Hanafi lagi. Kata2nya membuatkan aq rasa yakin dengan keputusanku untuk bernikah dengannya.
"Awak janji dengan saya boleh??"tanyaku.
"Ape, sayang??"tanya Hanafi dengan lembut.
"Please don't leave me even one second"kataku.
"Kalau macam tu, takkan saya nk tidur sebelah awak pulak malam ni??"tanya Hanafi.
Dye tersenyum gatal. Aq ketawa perlahan. Aq mengesat air mata yang keluar.
"Bukan tulah maksud saya!"jawabku dengan malu.
"Abistu, sayang??"tanya Hanafi dengan mengada.
"Kalau saya ade masalah yang memerlukan bantuan awak"balasku lagi.
"Baiklah sayang.. Kalau tu yang awak mahu"balas Hanafi. Setuju.
"Janji??"tanyaku kali terakhir.
"Janji"balas Hanafi lalu tersenyum. Aq pun balas senyumannya.
"Wahhh! Orang kat luar ni, berasmara dana pulak dah"sampuk seseorang. Kami berdua pandang ke arah pintu. Ternyata Asyraf dan Hannaz dari tadi mendengar perbualan kami berdua.
"Ouhh.. Dari tadi jadi telinga gajah je ehh??"tanyaku geram.
"Ehhh, tak delah... Raf nak gi dapur tadi, pastu nampak Abang Asy tengah ngintai sesuatu.. Raf pun joinlah"balas Hannan.
"Ouhhh.. Dah pandai ehh?? Sape ajar??!"marahku. "Kawan??"tanpa sempat dye balas, aq menanyakan lagi sekali.
"Sini ko berdua!!"aq terus berlari mendapatkan mereka berdua.
"Ibu!!! Tengok Hannan Asyraf dengan Hannaz Asyrawi ni!!! Dye pasang telinga waktu akak ngan Hanafi tengah bincang sesuatu!! Korang nk lari mana ha?!! Datang sini balik!!"rumah itu terus dipenuhi dengan suara jeritan Hannah Nadiah.
Bersambung......
YOU ARE READING
Love Love You, My Teacher!! ✅✅
RandomStatus : Completed ✔✔ Disebabkan satu insiden yang terjadi di taman, Hannah telah berdendam dengan seorang jejaka yg telah melanggar bahunya hingga menyebabkan aiskrim kegemarannya terjatuh. Mulai dari saat itu, Hannah tidak suka akan jejaka itu.Tpi...