Fuh,nasib baik senang je nak jual malam ni. Semua jenis aiskrim dah dilabel jenis apa. Orang yang beli pulak just tunjuk apa aiskrim nak,aku tolong cedok je. Ramai jugak yang datang. Nasib baik bukan jenis datang berderu sepuluh orang datang sekaligus. Selalunya,datang sorang,pastu dua tiga minit, sorang lagi datang. Hah...lega sikit aku.
Dah 10 minit dah ni takde pelanggan. Aku nak rehat kejap. Aku ambik satu scoop,taruk dalam cawan untuk diri aku (aku bayar kayh!) pastu aku lepak belakang food truck. Alah,boleh nampak kalau ada orang datang. Tengah sedap makan tu,tiba-tiba cawan aiskrim aku tergelincir!
PAP!
Satu tangan menyambar cawan aiskrim aku tu. Hah? Aku rasa aku ada dua tangan je. Dari mana datang tangan lagi satu ni? "Nah..." tangan tu pulangkan balik cawan aiskrim aku. Eh,macam kenal suara tu. Aku dongakkan kepala. Oh mak kau!
"Kau buat apa kat sini,Affuan?" soalku,tangan sambar cawan aiskrim. "Salah ke saya ada kat sini? Ni pasar malam, tempat awam." Jawabnya. Aku sambung makan aiskrim,tak endah dia kat sebelah. Waduh jantung..lajunya berdegup!
"Awak tak nak layan saya ke?" soalnya. "Nak layan kau buat apa?" soalku,masih menyuap aiskrim. "Saya nak beli aiskrim la. Awak taknak jual ke?" soalnya. Aku tersentak,waduh...lupa pulak aku tengah berniaga. Aku letak cawan tu kat food truck,bangun,pergi ke bahagian hadapan food truck.
"Hah..nak aiskrim apa?" soalku. "Nak dalam cawan. Nak yang..." dia perhati jenis-jenis aiskrim yang ada kat display glass. "...oreo crunch, Neapolitan dengan koko." Dia pandang aku. Aku terkejut. Haish...jangan pandang aku la! Makin laju jantung berdegup. Aduhai..crush lama...
Aku segera siapkan aiskrim yang dia mintak. "Empat hengget." Ujarku,sambil hulur cawan aiskrim. Affuan sambut cawan tu,keluarkan not RM5,lalu hulur pada aku. "Tak perlu la bagi baki." Katanya, bila tengok aku tengah cari RM1 dalam drawer mini. "Oh..okay..thank you." Ucapku.
"Saya nak tumpang makan kat sini,boleh?" soalnya. "Suka hati kau la." Jawabku,acuh tak acuh. Affuan beredar,duduk kat belakang food truck. Dia makan macam aku tak wujud. Huh..lagi best,tak de la aku nervous sangat.
Sampai pukul 9 malam,si Naemah tak muncul-muncul lagi. Ish... teruk sangat ke keadaan dia? Risau la aku. Kredit fon aku pulak habis,sebab dok sembang gebang dengan minah mengandung tu sejam tadi! Actually...yang buat aku lagi seriau...Affuan still lepak kat sini!!
Alahai mamat ni...jangan la lepak lama sangat kat sini. Dah 2 jam siot! Pernah ko pegi pasar malam sampai 2 jam,tak kan? Si Affuan ni pulak, total dia beli aiskrim sepanjang lepak tu sampai 30 ringgit! Gila la mamat ni,aku tak pernah beli aiskrim banyak-banyak sampai macam tu sekali!
Gerai dah banyak mula tutup sebab barang jualan dah habis. Aku makin risau...takkan aku nak tinggal je food truck ni kat sini? "Nah,abang awak call." Tiba-tiba Affuan muncul dari belakang food truck,hulur telefon dia. Haa? Apsal abang call dia? Aku sambut telefon Affuan. "Assala.."
"Kamu pergi mana Han? Takkan lama sangat kat pasar malam tu!" abang aku marah di hujung talian. Abang aku pun sama,tak kasi aku habis bagi salam. 3 kali dah aku tak dapat pahala full bagi salam harini. Aku jelaskan pada abang aku apa yang jadi. "Haih...okey okey. Abang ambik kamu sekarang." Abang aku matikan panggilan.Aku mengeluh,aku hulur balik telefon Affuan.
"Kenapa abang aku call kau? Kenapa dia tak call aku terus?"
"Dia kata awak tak jawab."Aku terus check phone aku. Barai. Habis bateri rupanya.
"Tapi kenapa mesti call kau? Kenapa tak call orang lain?"
"Sebab saya whatsapps dia,kata awak ada dengan saya. Kat pasar malam."
"Kau whatsapps abang aku? Abang aku kenal kau?"
"Haah..."Serius ah? Abang aku tak pernah cakap pun pasal Affuan. "Emm..pinjam phone tu jap. Aku nak call Naemah." Pintaku. Affuan,tanpa berfikir dua kali,terus hulur phone dia. Aku dail nombor Naemah.
Dua tiga deringan,lalu talian bersambung. "Assalamualaikum,Naemah? Kau okey?" fuh,aku dapat bagi salam full akhirnya. Blab la bla. Lalu kami tamatkan perbualan. Aku mengeluh. Aku hulur balik phone pada Affuan. "Kenapa?" soalnya.
"Bila abang aku datang nanti,aku balik dengan dia..." jawabku. "Habistu,food truck ni?" soalnya. "...ada kunci kat bawah seat. Aku just perlu kunci food truck ni semua. Husband dia akan ambik food truck ni tengah malam nanti." Sambungku.
Pit! Pit! Pit!
Satu bunyi hon nyaring kedengaran. Aku tau tu bunyi hon motor abang aku. Abang aku parking motor dekat dengan food truck. "Tolong Han kunci food truck ni." Pintaku. Aku ke seat pemandu,lalu aku ambik kunci. Kami tutup food truck tu,aku pegang dulu kunci ni. Husband Naemah ambik nanti,guna kunci pendua.
Aku ambik helmet daripada abang aku. "Terima kasih temankan adik aku sampai 2 jam.Bye!" lalu abang aku memecut balik ke rumah. Bila aku toleh ke belakang,Affuan masih melambai ke arah kami. Kenapa rasa berat hati ni?
YOU ARE READING
MY SECRET DIARY (COMPLETED✔✔)
RomanceNama aku Han. Aku sekolah asrama agama (which you guys doesn't give a damn care). And aku ada sorang crush. Nama dia Affuan. Hensem? Mestilah. Kalau tak, kenapa aku nak minat dia, kan? I can so-called him as Mr.Perfect. Affuan ni senior aku and such...