PASAR MALAM

5.8K 230 3
                                    

Pukul 6 petang lagi aku dah pergi pasar malam. Aku prefer pegi awal sebab tak ramai orang. Dan juga nak kasi ajar sikit peniaga-peniaga pasar malam supaya cepat sikit persiapkan barang jualan. Hahaha baik kan aku nak mengajar orang?

So,aku just jalan je dulu,aim apa nak beli,walaupun aku dah tau semua gerai adalah gerai yang sama di kedudukan yang sama sejak zaman nenek aku hot stuff lagi.

Jalan punya jalan. Aku terperasan satu lori food truck. Food truck aiskrim sia!! Aku cepat-cepat pegi situ. "Assala..." aku terbeliak bijik mata,sekali lagi aku tak dapat habiskan salam aku. Potong pahala lagi.

"Naemahhh!!!" aku jerit macam kera kena cucuk punggung. Naemah yang tengah dok prepare aiskrim terperanjat dengar aku jerit nama dia. "Hann!!!!" hah bagus,dia pun sama beruk jugak macam aku. Dia turun dari food truck.

Aku terkejut. Naemah turun dari food truck dengan agak susah payah,dia menghampiri aku dengan tangan di belakang menyokong pinggang,sebelah lagi usap perut yang dah memboyot. "Weeeeiiii! Kau mengandung!!" aku jerit lagi.

Naemah sengih-sengih. Aku usap perut dia. Besar dowhh. "Baby boy" Ujar Naemah,pendek. "Whatttt!!!" aku pekik lagi. "Weiii best nya...dah mengandung...mana husband kau?" soalku. "Husband aku pegi toilet kejap. Toilet kan jauh dari sini." Jawab nya.

"Berapa bulan ni?" soalku,usap-usap perut. Wei,best la usap perut orang mengandung ni. Macam diorang tertelan bola. "7 bulan dah."jawab Naemah,tersenyum manis. "Jahat la kau ni! Dalam fon, kau tak cakap pun kau mengandung! Sebut perkataan 'kawin' pun takde!" aku marah manja.

"Hahaha...biasa ah...aku ni,benda penting selalu lupa bagitau. Benda yang pasal sekolah menengah ingat pulak. Huhuhu.." gelak Naemah. "Bila kau kawin?" soalku. "2 tahun lepas..." tiba-tiba muka Naemah cemberut. "Ahhh!!" Naemah mengerang kuat. "Wei,wei,kenapa ni?!" aku sentuh lengan Naemah. Naemah seakan hilang daya berdiri,dia terduduk di jalan tar. "Sa...sakit weii....aduhh!!" dia jerit,dia cengkam lengan aku!

"Nana!" seorang lelaki menghampiri kami dari belakang. Kami menoleh. Siapa pulak mamat ni? "Abang, tolong Nana.." rintih Naemah pada lelaki tadi tu. Lelaki tadi menghampiri kami,terus angkat si Naemah. Oohh, ni la suami Naemah. Tak kenal. Budak sekolah lain kot. "Cik,saya nak bawak Nana pergi hospital. Boleh tolong jagakan food truck kami ni?" soalnya.

Haa? Aku jadi peniaga pasar malam ke harini?! Aku diam sejenak,berfikir sewarasnya..aku mana pernah ada pengalaman berniaga! "Boleh tak cik?" soal laki tu,muka dia serius cuak gila,maybe sebab Naemah tak habis-habis mengerang sakit.

"Haa..boleh-boleh.." jawabku. "Terima kasih!" suami Naemah terus bawak Naemah ke kereta. BEDESUP kereta diorang hilang dari penglihatan. Aku menghela nafas. Aduh...aku kena jual aiskrim la malam ni.

MY SECRET DIARY (COMPLETED✔✔)Where stories live. Discover now