part 9

2.8K 121 0
                                    

Ayden campak kasar beg sekolahnya ke atas kerusi.Dia merengus.Geram bila teringatkan sikap Jane tadi.

Dah aku tolong banyak bunyi pulak!

Dia baru saja nak keluar pergi ke tandas,tapi langkahnya mati bila nampak Jane dan Dean jalan beriringan.Bukan main lebar lagi Jane senyum.

Ayden gigit bibir.Kalau dengan aku muka tu dua puluh empat jam macam katak tertelan guli.Bila dengan Dean senyum sampai ketelinga.

Hati Ayden tak semena-mena jadi panas.Dia keluar dengan langkah yang laju.Bila bertembung dengan mereka berdua sengaja di rempuhnya kuat bahu Jane.

Mujur Dean sempat tahan belakang Jane kalau tidak tentu gadis itu sudah terlentang ke belakang.

"Oi!Buta ke?" Jerit Jane.

Ayden buat tak peduli saja,dia meneruskan saja langkahnya tanpa menoleh ke arah mereka.Sebaik saja sampai ke tandas dia menendang salah sebuah pintu tandas tersebut dengan kuat bagi melampiaskan rasa amarahnya.

Bila tengok angin gila Ayden tu,apa lagi,lari mencicitlah dua tiga orang pelajar lelaki yang ada dalam tandas tu.Takut juga mereka kalau-kalau kena belasah.

Argh!

Ayden menjerit.Geram.Sakit hati semuanya ada.

Dia buka paip air disinki kemudian membasuh rakus wajahnya.Bila rasa dah puas hati barulah dia berhenti.

Dengan wajah yang masih basah,Ayden merenung tepat ke dalam cermin.

Jane...

Nama itu bergema dalam fikirannya.

Nama yang telah menghuni benaknya sejak setahun yang lalu.

Setahun yang lalu..

"Mama merepek apa ni?Kita sekarang di zaman mellinium ma bukannya zaman dulu kala,nak bertunang dari kecik bagai." Tutur Ayden dengan tenang.

Baru tadi mama dan papa bagi tahu dia ada tunang.Entah dari mana datangnya tunang tu sedangkan dia selama hari ni girlfriend pun tak ada.Bukan sebab tak laku,tapi sebab dia yang tak suka nak melayan perempuan.Baginya perempuan hanya mengusutkan.

"Betullah..Mama serius ni,takkanlah mama nak mengada-adakan cerita pulak."

"Memang betul Ayden ada tunang.Kami yang tunangkan Ayden dengan Jane masa korang masih bayi lagi." Terang puan Anne bersungguh-sungguh.Encik Wills disebelahnya sekadar mengangguk.

"Jane?" Kening Ayden bertaut.Seumur hidupnya baru kali ini dia mendengar nama itu.

"Haah Jane.Anak kepada aunty Maria dan uncle James.Kawan mama masa sekolah dulu." Mata puan Anne bersinar ceria bila sebut nama Jane.

"Jane tu lah tunang Ayden?"

Puan Maria mengangguk laju.

"Kenapa selama hari ni Ayden tak pernah tahu pun pasal dia and pertunangan ni?"Tanya Ayden mula gusar bila lihat mama dan papanya kelihatan serius.

"Kami dah berjanji nak rahsiakan perkara ni dari korang berdua sampailah usia korang 20 tahun,tapi mama dah tak boleh nak simpan lagi rahsia ni."

"Mama rasa mama kena jugak bagi tahu Ayden sekarang,sebab mama tak nak anak mama ni menjalin cinta dengan perempuan lain.Mama tak suka."

Ayden tersenyum senget sambil menggeleng kepala.Rasa kelakar dengar penerangan dari mamanya.Takut aku menjalin cinta dengan perempuan lain?Aku ni baru 17 tahun,dan tak pernah terfikir pun pasal cinta ni.

"Ma..Ayden ni budak lagi ma.Takkanlah Ayden nak bercinta pulak,sekolah pun tak habis lagi mana ada masa nak fikir pasal cinta." Tukas Ayden serius.

"Sekarang memanglah tak fikir lagi.Tunggu umur kamu meningkat sikit lagi,masa tu tentu kamu sibuk nak cari girlfriend kan." Celah Encik Wills.

Ayden geleng kepala.Jauh kehadapan sungguh mama dan papa berfikir tentang dirinya.

"Tak kisahlah apa Ayden nak cakap,yang penting sekarang ni Ayden kena tahu yang Ayden dah ada tunang.So mama bagi warning ye,jangan kamu nak menggatal dengan perempuan lain."

"Nanti bila sampai masanya mama nak Ayden dan Jane kahwin seperti yang telah kami semua rancang.Bila masa tu tiba,Ayden jangan nak bantah ye."Panjang lebar Puan Anne berceloteh mengingatkan anak sulungnya.

Dia memang benar-benar serius dalam hal ni.Biarlah apa Ayden nak kata yang penting dia tetap akan pastikan Jane menjadi menantu sulungnya.

" Ma.Abang je ke yang ada tunang,Micheal tak ada?"Sampuk Micheal yang baru muncul entah dari mana.Nampak sangat dia dah pasang telinga dari tadi.

"Tak ada..Abang sorang je yang dah ada tunang.Micheal boleh cari tunang Micheal sendiri,mama tak kisah asalkan baik orangnya." Tutur Puan Anne.

Huh..

Ayden melepaskan keluhan.Tak tahulah dia nak kata apa lagi.Mama ni nampak saja lembut orangnya,tapi bila dia dah kata hitam maka hitamlah.Kalau putih,putihlah.Jangan ada sesiapa yang berani bangkang.

"Mama ada gambar Jane.Cantik sangat orangnya.Nanti mama tunjuk pada Ayden ye."

Ayden tidak menjawab sebaliknya dia berlalu pergi begitu saja.Dia pun dah tak tahu nak cakap apa.Semuanya dah di tetapkan,apa lagi nak dikata.

***

"Nih." Puan Anne letak sekeping gambar atas meja study Ayden.

Lelaki itu mengangkat wajah merenung mamanya kemudian pandanganya jatuh pula pada gambar tersebut.

Jane?

"Inilah Jane.Cantikkan?"

Ayden tidak menjawab.Anak matanya masih merenung tepat gambar tersebut.

"Cantikkan?" Soal Puan Anne lagi bila dia tengok Ayden tidak memberi sebarang riaksi.

"Mama suka sangat dengan Jane.Jadi mama harap Ayden dapat terima dia ye." Tutur Puan Anne sebelum berlalu pergi dari bilik Ayden.

Jane..

Jane

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.






👇

👇

👇

👇

👇

👇


👆sf9 (easy love)

Devil Boy Love StoryWhere stories live. Discover now