(Keesokan harinya)
"Farhana! Pergi belikan mak tepung! " laung mak Tipah dari dapur.
"Baiklah mak! " farhana terus keluar dari rumah itu dan pergi ke basikalnya.
"Eh kak ana nak pergi mana? " tanya fatihah iaitu adik kepada farhana.
"Akak nak pergi beli tepung untuk mak"."oh okay" fatihah terus melangkah masuk ke dalam rumahnya. Farhana hanya mengangkat bahu lalu terus beredar dari situ.
***
"Si** lah! Kat sini juga kau nak pancit.. Dahlah takde orang lalu kat sini.. Yang aku ni pula konon pandai sangat pergi masuk jalan sunyi ni" irfan menyepak nyepak tayar keretanya yang pancit itu.
Tiba² seorang gadis yang berbasikal lalu di hadapannya. Cepat² dia menahan basikal itu dengan menarik tempat duduk belakang basikal itu.
Dengan serta merta gadis yang berbasikal itu jatuh bersama basikalnya. Tepung yang dipegangnya pecah apabila dia jatuh. Habis muka, baju dan tudungnya putih terkena tepung.
"Eh, awak okay? "Tanya irfan dengan lembut. Gadis itu memandang tajam ke arahnya. Mungkin marah padanya kerana angkara dia menarik tempat duduk belakang , gadis itu putih seperti penyanyi opera."Awak, awak okay tak? " sekali lagi irfan menujukan ayat yang sama pada gadis itu.
"Okay kepala babun la! Tak nampak ke baju orang kotor ni?! Kenapa awak ni ha?! Tiba² je tarik tempat duduk belakang saya?! Awak ni pencuri ye?! Atau perogol?! " tinggi suara gadis itu. Sungguh marah dia pada irfan.
"Maaflah, saya minta maaf sangat-sangat.. Saya nak tahan awak sebab tu lah saya tarik tempat duduk belakang kat basikal awak tu" sungguh irfan rasa bersalah pada gadis itu.
"Kalau nak tahan tu, tahan je lah macam biasa.. Tak payah nak tarik²!" sekali lagi gadis itu menjerit pada irfan. Sungguh tajam matanya memandang irfan.
"Ye, im so sorry.. By the way saya irfan, muhammad irfan Harris.. And you? "Irfan mengangkat keningnya.
"Farhana " jawab gadis yang bernama farhana itu.
"Okay farhana, can you help me?" sekali lagi irfan mengangkat keningnya.
"Tolong apa? " farhana malas mahu memandang wajah irfan walaupun irfan seorang lelaki yang kacak dan bergaya.
"Actually saya sesat. Saya tak tahu saya kat mana. And saya tak tahu nak tidur kat mana malam ni. Dan paling teruk, tayar kereta saya pancit. Can you help me? " suara irfan kelihatan seperti sedang merayu kepada gadis di hadapannya itu.
"Saya tak kenal awak, abah saya kata, saya tak boleh tolong orang yang saya tak kenal" selamba sahaja farhana berkata.
"Please farhana, saya betul-betul perlukan pertolongan awak sekarang.. Saya takde niat jahat pun" sekali lagi irfan merayu.
"Ish, yelah jom" farhana mengangkat basikalnya itu.
"But, my car?" irfan menunding jarinya ke arah kereta bmw motorrad miliknya itu.
"Tinggal jelah dulu. Nanti saya suruhlah abah saya panggil orang baiki. Cepatlah naik! " irfan terus duduk di tempat belakang basikal itu. Farhana mengayuh basikal sampai ke rumahnya.
Tbc.
YOU ARE READING
Atas nama cinta
Romancepertemuan antara farhana dan irfan membuatkan dua² saling jatuh cinta antara satu sama lain. Firdaus, sahabat farhana hanya mampu menahan kesakitan di dalam hatinya apabila melihat farhana dan irfan sangat mesra. Nak tahu selanjutnya?? bacalah ceri...