bab 3

95 5 0
                                    

"Assalamualaikum! "Jerit farhana dari luar rumah.

"Rumah ni ada orang tak? " irfan memandang farhana. Farhana turut memandang irfan.

"Mestilah ada, takkan lah takde pula" farhana membalas dengan dingin manakala irfan sudah tersengih seperti kerang busuk memandangnya.

"Wa'alaikumussalam " kelihatan fatihah yang membuka pintu itu. Fatihah mengerutkan dahi memandang irfan. Irfan pula tersenyum kerang busuk pada fatihah.

"Eh jom masuk " farhana terus melangkah ke dalam rumah itu. Irfan hanya mengikut jejak farhana dari belakang. Fatihah pula masih terpinga-pinga di pintu.

                        ***

"Akak, siapa lelaki tu?"tanya fatihah sambil menunding jari ke arah irfan yang sedang seronok borak dengan mak Tipah dan pak fuad.

"Itu? Nama dia irfan Harris, dia sesat katanya" kata farhana sambil memandang irfan juga.

"Hensem ya kak.. Putih pula tu " fatihah sudah tersengih sengih memandang irfan.

"Ish kau ni gatal betul, pantang tengok lelaki hensem" farhana menjeling adiknya itu.

(Keesokan harinya)

"Ana, pergi belikan mak santan. Sambil² tu bawa si irfan ni jalan² kat kampung kita " ujar mak Tipah.

"Alah malaslah nak bawa dia ni jalan²..suruhlah abah" farhana mencebik.

"Farhana, jangan lawan cakap mak"mak Tipah meninggikan sedikit suaranya. Farhana akur lalu dia terus pergi ke arah irfan yang kusyuk membaca surat khabar .

"Irfan, nak pergi jalan² tak? "Tanya farhana dengan kasar. Irfan terus memandang farhana.

"Nak tak?! " sekali lagi farhana bertanya.

"Erm boleh je" wajah irfan masih lagi serius. Irfan pun pergi ke arah farhana.

Kenapa ngan Mamat ni doh? Biasanya senyum sampai ke telinga, tapi hari ni tak pula.. Hm badmood kot. Desis hati farhana.
"Dah jom gi kedai pak mat dulu" farhana pun beredar dari situ diikuti irfan.

                         ***

"Nah pak mat santan sebungkus " farhana menghulurkan sebungkus santan pada pak mat.

"Rm1"

"Nah" farhana menghulur sekeping not rm1 pada pak mat. Pak mat pun menyambut huluran farhana itu.

"Err ana"

"Ye pak mat? "

"Siapa lelaki hensem tu? Suami kamu ke? Bila kamu kahwin? " bertubi-tubi soalan dari pak mat.
"Dia tu kawan saya, nama dia irfan"

"Ouh ingat suami kamu.. Tapi hensem ye? "

"Yelah pak mat.. Ni saya pergi dulu ye. Assalamualaikum . Irfan jom" farhana terus beredar dari situ diikuti irfan. Sempat lagi irfan memberikan seukir senyuman pada pak mat manakala pak mat membalas senyuman itu.

                          ***

Irfan dan farhana berjalan di tepi jalan bersama-sama.

"Farhana, kat kampung ni tempat mana yang paling Best? "

"Err sungai kat hujung kampung tu.. Syok gila kalau mandi kat situ, air dia sejuk" sungguh semangat farhana bercerita.

"Ouh, esok bawa saya pergi sungai tu tau" pinta irfan

"Hah? Kita pergi berdua je ke? "Farhana memandang wajah irfan.

"Ajaklah adik awak tu sekali.. Takkan lah pergi berdua je, Agak² Ah" irfan memandang wajah farhana. Farhana terus menunduk.

Wajah farhana sudah merah kerana menahan malu. Irfan hanya tersenyum memandang farhana.

Tiba-tiba farhana tersepak sebiji batu. Lagi sikit dia mahu terjatuh tapi sempat disambut irfan. Mata mereka bertembung.

Semua orang di situ memandang mereka berdua. Pipi farhana menjadi merah padam lalu ditolaknya irfan lalu dia berlari dari situ.

Irfan hanya tersenyum memandang farhana dari jauh. Dia pun berjalan mengikut jejak farhana yang makin jauh darinya.

Rupanya ada sepasang mata yang melihat adegan manis dari irfan dan farhana itu. Lelaki itu menggengam tangannya tanda dia berasa sangat marah.

Tbc

Atas nama cintaWhere stories live. Discover now