bab 8

57 2 0
                                    


                          ***
"Farhana, saya ada benda nak cakap ngan awak .. Erm jom " irfan terus pergi ke arah keretanya. Farhana hanya mengekori irfan dari belakang.

"Masuk " irfan memboloskan dirinya ke dalam kereta diikuti farhana.

Irfan memandu kereta ke sungai di hujung kampung.

                         ***

"Kenapa awak bawa saya pergi sini? "Tanya farhana sambil memandang irfan.

"Farhana, sebernanya saya suka awak" sungguh yakin irfan meluahkan perasaannya itu. Dia menutup matanya untuk menahan malu.

Terkejut beruk farhana mendengar pengakuan dari irfan.

"Awak jangan main-main boleh tak?? Saya takde masa nak main² dengan awak" suara farhana Agak tegas. Irfan terus memandang ke arah farhana.

"Awak fikir saya main² ke?? Ada masa pula untuk main²?? Saya tak main² okay. Perasaan tak boleh dibuat main ye" irfan berkata sambil memandang ke dalam anak mata farhana.

Farhana terdiam seketika. Dia terus menundukkan kepalanya. Dia seperti tidak percaya yang irfan menyimpan perasaan padanya.

"Err, saya tak paksa awak untuk balas cinta saya tu" sekali lagi irfan bersuara. Farhana mengangkat mukanya lalu memandang irfan.

"Saya pun su.. Su.. Ka kat awak" farhana sedikit tergagap kerana malu. Irfan tersenyum puas memandang farhana.

"I will take care you baby" kata irfan. Farhana menjeling irfan dengan manja.

Irfan pun memandu kereta untuk balik ke rumah.

(Malam itu)

Sungguh mesra farhana dan irfan malam itu. Siap main ejek² lagi. Main gurau² pun ada. Asyik ketawa je mereka berdua.

"Mak, kenapa akak ngan abang irfan tu mesra semacam je malam ni" tanya fatihah.

"Manalah aku tahu, mungkin diaorang happy kot" balas mak Tipah.

"Petang tadi tihah ada nampak akak ngan abang irfan keluar sama²,pastu bila diaorang balik rumah,  dua² malu² pastu senyum² gitu" beritahu fatihah.

"Biarlah diaorang tu" mak Tipah malas mahu melayan anak bongsunya itu.

"Takpe, tihah akan cari kebenaran dia juga. You wait and see" fatihah terus beredar dari situ.

(Keesokan harinya)

"Farhana, jom pergi kedai pak mat" lembut sahaja suara irfan.

"Pergi kedai pak mat? Buat apa? " farhana mengerut dahi memandang kekasihnya itu.

"Beli hati awak, achiaaa.. Hehe tak de Ah, saya nak beli keropok super ring" irfan tersenyum menampakkan barisan giginya yang putih itu.

"Heh, jom" farhana terus keluar dari rumah diikuti irfan.

                             ***

Irfan masih lagi sebok memilih keropok super ringnya manakala farhana membelek belek surat khabar di depan kedai.

"Hai farhana " tegur seseorang dari belakang farhana. Farhana terus menoleh ke belakang. Huh Daus rupanya, ingat sape la yang tegur aku. Desis hati farhana.

"Sorang je? "Soal firdaus bersama senyuman yang boleh dikatakan sampai ke telinga.

"Eh taklah, saya datang dengan irfan. Irfan kat dalam kedai" dengan serta merta senyuman di bibir firdaus mati.

"Jomlah.. Saya dah beli keropok dah" kata irfan yang tiba² muncul di sebelah farhana.

"So kau irfan? " firdaus memandang tepat ke arah irfan.

"Yes, and you? " irfan mengangkat keningnya. Firdaus pandang irfan dengan pandangan tidak puas hati manakala farhana sudah tersengih-sengih melihat mereka berdua.

"Err sorry" irfan melambai lambaikan tangannya di depan muka firdaus untuk menyedarkan firdaus ke alam realiti.

"Eh sorry bro, nama aku firdaus. My full name Is Firdaus ikram" beritahu firdaus bersama senyuman nipis.

"Ouh, nice name. Aku balik dulu Ah. Farhana let's go" irfan terus beredar dari situ.

Farhana melambaikan tangannya pada firdaus sebelum beredar dari situ. Firdaus hanya tersenyum tawar melihat farhana dari jauh. Pecah berderai hatinya.

Tbc.

                

Atas nama cintaWhere stories live. Discover now