16- Date

779 92 23
                                    

Kunci kereta dicapai lalu turun kebawah untuk bersarapan. Senyuman pula tidak lekang dari bibirnya dari tadi.

"Good morning sayang"

Ucapnya lalu mencium pipi budak kecil yang sedang menonton TV di ruang tamu.

"Good monenggg papa. Uh? Papa nak pergi mane ni ? Wanginye papaaaa"

Soal budak kecil itu dengan penuh tanda tanya.

Taehyung ketawa kecil kemudian mencuit hidung budak kecil itu.

"Papa nak pegi date"

Jawabnya sambil tersenyum gatal.

"Date ? Amende tu? Dia sejenis macam tesco jugak ke?"

Haaa. Mai mana tesco.

Taehyung menampar dahinya sendiri sambil ketawa.

"Tak lah. Date tu date lah"

Jawab taehyung. Sejujurnya dia tak tahu nak terangkan macam mana kat budak ni.

"Ye lah. Tapi date tu ape?"

Soal minjae lagi bila dia tak faham.

"Date tu macam date lah"

"Ye lah date. Tapi date tu ape?"

Dia soal lagi. Taehyung dah ketap bibir. Waduh wadu. Mengapa sik budak ini suka tanya banyak .

"Date tu macam kita keluar berjalan. Tapi hanya 2 orang. Faham tak?"

Terang taehyung.

"Oooo maknanya selama ni yang minjae selalu keluar dengan papa tu date lah?"

"Yup !"

Taehyung mengangguk sambil tersenyum lalu nak pergi ke dapur nak sarapan tapi langkahnya terhenti bila bajunya di tarik minjae.

"Emm.. Papa!"

"Ye sayang?"

"Date tu ape?"

"Kan tadi papa dah bagitahu"

"Ye lah. Date tu ape?"

Soal minjae lagi. Taehyung dah serabutkan rambutnya.

Ha sudah. Baru je tadi sikat lawo ii hencom ii dah serabut balik.

"Date tu.. Alah ! Kan tadi papa dah bagitahu"

"Memang lah papa dah bagitahu. Tapiiii date tu ape?"

Soal minjae lagi. Haih budak bertuah ni. Aku cepuk kang !. Tanya apa banyak ii.

Taehyung memejamkan matanya dan menarik nafas sedalam dalamnya. Sabo. Sabo.

"Date tu macam kita keluar pergi jalan ii tapi hanya berdua. Dah ! Jangan tanya lagi. Papa dah bagitahu kan!? Dah. Papa nak sarapan. Lapar tahu tak"

Terus taehyung berjalan pergi ke dapur.

Kelihatan Bogum abangnya sedang memasak dengan penuh profesional. Auch ! Bakal ii calon menantu mak aku nih.

"Hyung buat ape tuuuuu?"

Ujar taehyung sambil duduk di meja makan.

Bogum yang perasan dengan kehadiran taehyung terus memandang taehyung sekilas.

"Tengah bace buku ni haaaa"

Jawab bogum tanpa memandang taehyung. Matanya fokus kepada roti telur yang dia masak.

Taehyung ketawa kecil. Dia pon satu. Tanya soalan macam takde mata.

"Hahaha ! Tengah masak lah abang tae oii. Takkan baca buku pulak. Haa. Ni kau wangi sangat ni kau nak pergi mana?"

PIZZA 🍕 || +kth❤Where stories live. Discover now