1 : Kau Kenapa?

344 28 6
                                    

Aku pandang muka ingin tahu Ifa. Hish budak ni, aku beduk juga karang.

"Nanti aku cerita la kat kau." Ifa buat muka tak puas hati lepas aku cakap begitu.

"Takda. Cerita sekarang."

Aku jeling Ifa. Banyak cekadak pula budak ni. Kira untung tau aku nak cerita kat kau. Haish.

"Kau tanya, aku jawab." Dia senyum. Huh, suka la tu?

"Asal korang putus?"

Aku dah agak dia akan tanya soalan ni.

"Salah faham kot."

Jawab aku selamba sambil menjeling manusia yang buat onar dalam hidup aku. Ery, lelaki hitam manis, tinggi biasa-biasa tapi acah kacak.

Huh nyampah aku.

"Takkan sebab tu je?"

Ifa buat muka tak percaya.

"Tapi Hanim ada bagitau aku yang Ery ni ada perempuan lain. Entahla aku malas nak fikir pasal lelaki tak guna tu."

Hanim ni adik Ery. Nak cakap baik tu, dia takda baik sangat, sosial juga budak ni, sama macam abang dia. Dia naik motor dengan lelaki bukan mahram depan si Ery. Ery pula bukan nak halang. Pelik aku.

Kalau si Hanim ni adik aku, dah lama aku hayun kepala dia dengan helmet. Biar berbenjol kepala tu.

"Ei benci pula aku dengan si Ery ni," bising si Ifa kecik sebelah aku. Ifa ni dah macam kembar aku.

Eh lupa jap si budak Jaja. Dia tak datang hari ni.

"Tula siapa suruh kau terima si Ery tu dulu. Kau pun tau kan Ery tu macam mana, tak serius dalam hubungan. Pantang nampak perempuan lain. Kau ni cantik, ramai do lelaki kat sekolah ni syok kat kau. Junior, senior, budak sebaya kita semua minat kau. Kau petik jari, beratur dah diaorang," sambungnya lagi.

Aku tersenyum bangga. Aku pandang muka meluat Ifa. Gelak yang ditahan terlepas dengan kuat. Tiba-tiba aku terpandang Ery. Ery pandang aku. Terus aku pandang tempat lain. Aku masih tak dapat maafkan perbuatan kejam kau lagi.

"Wei, lelaki tu macam mana?"

Aku kerut kening. Lelaki mana pulak ni?

"Lelaki kat instagram tu la. Kau dah bagi nombor kau kat dia ke?" Sambungnya. Oh lelaki tu.

"Baru je bagi semalam. Dia nak sangat." sebulan dah aku kenal lelaki ig tu, muka boleh tahan. Lagi kacak daripada Ery.

"Aku tengok dia dengan kau sepadan."

Aku dengan Ery dulu pun dia kata sepadan. Agaknya dengan semua orang kot aku padan kat mata dia.

Aku pandang Ifa dengan malas. Tiba-tiba Ery muncul depan aku. Dia senyum. Huh apa manusia ni buat depan aku?

"Tia, ajar aku jap." dia pandang aku sambil menghalau Ifa dari tempatnya lalu dia duduk tempat Ifa yakni sebelah aku.

"Kau nak aku ajar kau apa?" Tanyaku malas. Dia senyum lagi. Riak biasa aku pamerkan. Dan mulalah budak kelas bersiul nakal.

"Em aku minta maaf," setelah dua-dua diam membuat kerja, dia bersuara perlahan.

"Aku sayang kau." sambungnya lagi. Cukup perlahan. Tapi aku sempat dengar. Aku hanya buat pekak. Lalu terus dia bangun

Sayang tengkorak kau! Pergi mampus la dengan sayang kau! Stress aku dengan mamat ni. Kalau aku mati, aku jadi hantu. Siap kau, aku kacau tiap malam.

"Oi menung apa? Ingat dekat Ery si kekasih lama ke?"

Hello CrushWhere stories live. Discover now