10 : Jangan Lupa Masuk Kelab Drama

138 20 1
                                    

"Tia, sini kejap. Ya Allah mak panggil Tia je. Bukan Ifa. Bukan Jaja."

Biasa la dorang dua tu mana pernah tak sibuk.

"Kenapa mak?"

"Bawak telefon pergi sekolah ke tadi?"

Aku tayang sengih.

"Meh sini. Lepas SPM baru mak kasi balik."

"Ala mak."

Mak dengan pantas ambil telefon dari kocek baju sekolah aku.

Tak sampai seminggu pun aku main telefon.

Tak apa Tia, fokus SPM!

•••

2 minggu berlalu hekhek

"Kau ni dah kenapa? Dari semalam lagi kau pandang aku macam tu."

Aku yang tengah mendagu pandang dia terus tayang sengih.

"Kau kacak la Naufal."

Dia tolak muka aku dengan kotak pensilnya.

"Gila."

Aku tak tau macam mana boleh terminat dia ni.

Mungkin cara dia yang acah acah cool tu.

"Dah la Fatiya. Jangan pandang aku macam tu. Seram la."

Tak sempat aku nak balas, Zairul si ketua kelas dah suruh bangun.

"Bangun! Assalamualaikum cikgu."

"Okey waalaikumusalam duduk."

Aku pandang Naufal kat sebelah.

"Naufal Naufal tengok ni."

Dia yang memang malas layan aku terus geleng kepala tanda malas layan.

"Okey okey bagi perhatian sini. Harini korang ada kawan baru. Okey sini kenalkan diri kamu."

Aku terus pandang pelajar baru tu. Muka dia sumpah macam pernah nampak. Terus aku pandang Naufal yang tengah senyum.

Dah agak dah.

"Nama saya Ameera Naura. Panggil Meera je."

Meera Cantik pindah masuk sekolah aku. Ikut Naufal la tu.

"Cikgu, boleh ke main pindah je. Bukan dah dekat ke SPM? Nak daftar lagi. Susah la nanti."

Ifa si tukang jawab nampak tak puas hati bila ada pelajar baru yang lagi comel dari dia. Takut tergugat la tu.

"Yang susah pun bukan kamu. Pihak sekolah yang susah. Kamu baca je buku kamu tu. Jangan nak layan kpop kamu tu je. Ingat cikgu tak follow ig kamu ke ha? Tu status ws kamu tu tak habis-habis dengan kpop kamu."

Yang tengah bercakap tu Cikgu Amri. Bukan Cikgu Zamri yang garang tu. Harap nampak la perbezaan.

"Apa cikgu sampai ke situ pulak. Lagi satu cikgu, kenapa kelas kita jugak?"

"Dah dia ambil IT tak akan nak sumbat dia masuk seni pulak? Dah Ifa jangan banyak bunyi. Pergi ambik meja dengan kerusi untuk dia."

Okey kelakar jugak la tang IT dengan seni tu. Alhamdulillah lawak cikgu dah naik satu level.

"Apa ni cikgu? Zairul pergi cepat. Jangan nak malas sangat eh."

Naufal dekat sebelah masih setia pandang si kekasih.

"Tak apa. Biar aku ambilkan."

Eleh. Ingat gentleman la tu?

•••

"Mana boleh. Kau kena duduk sebelah aku la."

Aku peluk tubuh pandang dia tajam. Kalau tadi Ifa yang jadi perhatian ramai, sekarang aku pulak ganti tempat dia.

Dengan cikgu sekali tonton drama sebabak ni.

"Kau dah kenapa Fatiya? Cikgu pun tak cakap apa-apa. Yang kau bising pulak kenapa? Lepaskan beg aku."

Aku yang masih peluk beg dia geleng kepala.

"Tak boleh. Kau kena duduk sebelah aku jugak."

Naufal dah tarik-tarik beg sekolah dia.

"Apa masalah kau ni Fatiya?"

"Tak apa la awak. Awak duduk je dengan dia. Saya okey je duduk sorang."

Aku dah senyum kemenangan. Naufal tak boleh duduk dengan Cantik. Titik.

Naufal terus rampas beg dia dengan muka masam. Dengan malas, dia duduk semula.

"Dah habis? Boleh cikgu mula mengajar? Ha Fatiya, nanti jangan lupa masuk kelab drama. Hebat kamu tadi."

Aku kenyit mata pada cikgu. Naufal bermuka masam dekat sebelah pun aku hadiahkan satu kenyitan.

"Gila."

Hello CrushWhere stories live. Discover now