3 : Buat Macam Rumah Sendiri

194 27 2
                                    

"Aku tahu la mak aku selalu cakap dekat kau buat rumah ni macam rumah sendiri tapi tak sangka pula kau buat betul-betul."

Aku mengikuti langkah Jaja ke dapur. Dia buat air untuk diri dia sendiri. Dia tahu mana letaknya gula, milo dan sebagainya.

Malas nak list kan. Sebab dia tahu semua kedudukan barang dekat rumah ni. Kalau aku tak jumpa klorok, dia akan hulur kat aku dalam sekelip mata.

Tak dia, Ifa. Dua ekor ni memang ambil tahu sungguh pasal rumah aku. Tak tahu nak terharu ke apa.

"Jaja, apahal kau tak buat air kat rumah kau? Eh rasanya ada banyak lagi air kat rumah kau tu. Kau buat doa selamat kan tadi."

Jaja hanya pandang sepi kata-kata Ilya. Hahahaha kesian kau Ilya kena palau.

"Wei Tia, aku ada benda nak cerita ni."

Aku pandang Jaja. Dia punya teruja tu macam artis masuk minang dia je. Tak pun crush dia baru perasan kewujudan dia.

Eh kejap, budak Jaja ni mana ada crush hahahaha.

"Apa dia?"

"Zul Ariffin like komen aku kat instagram dia!"

Ya, Jaja terlalu obses dengan Zul Ariffin tu. Zul Ariffin buang air besar pun kalau boleh dia nak tahu.

Jijik sia.

"Pergi mampus la Zul Ariffin tu."

Aku sembunyi senyum dengar kata-kata Farisy. Dengan artis pun nak cemburu ni apa cerita?

"Apahal dengan adik kau tu?"

"Mana aku tahu. Tanya la dia."

"Farisy, kau ni kenapa dik tiba-tiba emo ni? Awek curang ke?"

Soalan Jaja ni cerdik sungguh. Apahal dia ni bengap sangat tak nampak si Farisy ni syok kat dia.

"Stop calling me dik. You are not my sister."

Macam sweet je dua manusia ni. HAHAHA

"Farisy, akak ni kawan Tia. Kamu tu adik Tia. So, salah ke kalau akak panggil kamu dik. Kamu comel sesuai jadi adik akak."

Kan kata, Jaja ni tak pernah tak bangang. Kan dah monyok muka si Farisy tu.

•••

Cikgu Amri yang melangkah masuk ke dalam kelas itu aku pandang dengan teruja. Belakang dia ada pelajar baru hoho.

"Hari ni, korang ada kawan baru."

Kata-kata klise dari guru jika ada pelajar baru masuk sekolah.

"Tak nak kenal dengan dia ke? Haha."

Masih senyap. Budak kelas aku masih tak bagi sebarang reaksi. Kesian cikgu ni. Gelak atas perkara yang tidak kelakar.

"Kenalkan diri kamu."

Mungkin sebab malu, terus dia tolak pelajar baru itu ke hadapan. Sian budak tu.

"Aku Naufal."

Uish ringkas gila. Tak boleh ringkas lagi ke?

"Naufal pergi duduk sebelah Fatiya, tempat kosong tu."

Ya sebelah aku memang tiada penghuni. Semalam Ifa duduk sini pun sebab Jaja tak datang.

Budak Naufal tu ambil tempat sebelah aku. Aku dalam dilema. Nak senyum ke tak nak?

Sampai tak sedar dia dah lambai-lambai tangan dekat muka aku.

"Apa?"

"Nak kertas."

Hello CrushWhere stories live. Discover now