Dia mengalihkan pandangannya dari tasik sambil memandangku...
"Kenapa tu?...aa dah sakit kaki...macam mana nak balik hotel ni..", dia bergurau pula..
Aku cuma tersenyum..Suasana makin dingin...Aduh sakitnya kaki...Menyesal pula aku keluar...Dah la suasana makin sejuk...Ku kejapkan balutan selendang pada tubuhku, namun udara sejuk makin terasa menyiat-nyiat kulitku...Perasan dengan itu semua dia terus menanggalkan jaket perang dari tubuhnya dan menyerahkan kepadaku...
" Nah..pakai jaket saya dulu...sejuk ni", ujarnya.
Aku serba salah...
"Tak apalah saya ok...pakai la balik jaket tu...nanti awak pula kesejukan..." balasku...
Apabila aku tidak menerima hulurannya terus dia meletakkan jaket itu di bahuku...Segan dengan pandangan orang sekeliling, aku pun mengenakan jaket itu pada tubuhku...manakala selendangku aku letakkan di ribaanku...Selesa sekali berada di dalam jaketnya...Kesian pula padanya...
"Terima kasih...kesian pula awak kesejukan...jom la balik...dah lewat sangat ni...",ajakku bila kulihat dia makin merenung jauh ke arah tasik...
" Jom...",lantas kami menapak pulang...
Aku menapak dengan agak perlahan kerana menahan sakit kakiku...Dia berjalan terkehadapan tanpa sedar yang aku tertinggal jauh di belakang.
" Ya Allah...sorry...sorry...kenapa?,sakit lagi kaki tu?", dia berpatah balik ke arahku.
"Tak apa ...sikit ja",aku berselindung...saja tak nak meraih simpati...Tiba-tiba kakiku tersadung...hampir tumbang ke bumi...hanya tubuhnya yang mampu menghalangku...Aku berpaut kuat sekali pada bahunya...tubuhku terjelepuk betul-betul dalam pelukannya...hinggakan getaran jantungnya dapat ku rasa...
Dia seakan terpaku di situ...Cepat-cepat aku meleraikankan genggaman erat tangannya pada tubuhku...Aduh malunya...merah padam wajahku hanya Tuhan yang tahu...Tak jadi meneruskan perjalanan pulang, kami duduk di tepi tembok berhampiran jalan menghadap ke hotel...
Aku tak mampu memandang wajahnya apatah lagi membalas renungannya lantaran peristiwa tadi...Saat memalukan tadi masih mewarnai wajahku...Itu semua salahku...kelam kabut tak tentu pasal..
" Awak...saya minta maaf...aduh malunya...ramai ke orang tengok tadi? ",soalku gusar sambil menundukkan kepala...malu nak memandang wajahnya.
"Ramai la juga...Ada yang sempat ambik gambar lagi",ujarnya sambil ketawa mengusik.
Aku mengerutkan wajah sambil memandangnya dengan ekor mata..
"Tak ada lah...gurau aja...",ketawa lunaknya kedengaran lagi...
" Sakit lagi ke kaki awak tu, meh saya tengok....", katanya sambil menunduk melihat ke bawah...
" Ehh...tak usah...", aku menyembunyikan kakiku di bawah dress labuhku...
Kami berbual-bual agak panjang...Kebanyakannya mengenai kisah zaman kanak-kanak.Dia seakan tidak percaya bila kunyatakan yang zaman kanak-kanak ku banyak ku habiskan dengan kawan-kawan lelaki ekoran tiada kawan perempuan di kampungku saat itu yang sebaya denganku...Semuanya lelaki...Sehinggakan permainan bola, guli, gasing dah biasa bagiku...
Dia pula membesar di rumah pangsa...Dibesarkan dengan muzik dan lagu-lagu...Patutlah sangat berbakat menyanyi...Pada umur 10 tahun, ibu dan bapanya terpaksa berpisah...Sejak itu dia bersama dua orang adik perempuannya dibesarkan oleh mamanya yang hanya mencari rezeki dengan nyanyian juga...Dan bakat itulah yang kurasakan diwarisi olehnya sekarang...Aku tidak sampai hati untuk menyelidiki lagi latar belakangnya yang mungkin akan membuatkan dia lebih sedih...Aku boleh lihat dan rasa setiap kali berbicara mengenai zaman lalunya akan membuatkan riak wajahnya berubah menjadi sayu...Aku turut terkejut apabila dia turut bercerita lebih jauh lagi mengenai jerih payahnya hidup bersama bapa tiri yang selalu menderanya zahir dan batin...walaupun cerita sedih ini telah diceritakan oleh ibunya, aku masih khusyuk mendengarnya...Simpati sangat dengan nasibnya...Aku cuma mampu merenung simpati dengannya...turut merasakan pedihnya derita yang pernah ditanggungnya...Untuk apa dan kenapa dia meluahkan derita zaman lalunya kepadaku saat itu,...aku sendiri tidak pasti...
Yang pastinya saat itu aku hanya menjadi pendengar setia tatkala satu demi satu sejarah silam yang penuh ranjau diungkapkan di hadapanku...
YOU ARE READING
SUMPAH CINTA
RomanceNURUL AIN, berperwatakan menarik,menjadi ibu tunggal pada usia yang muda, terpaksa menempuh pelbagai dugaan dalam kehidupan...menyertai sebuah 'team building' untuk menjana pendapatan sampingan bagi meneruskan kelangsungan hidup bersama anak-anakn...