Untitled Part 47

153 4 0
                                    


Kuhayati setiap melodinya sambil menzahirkan bait-bait lirik yang tergambar pada fikiranku di atas kertas putih itu. Baris demi baris melodi dimainkan dan baris demi baris lirik yang kugambarkan pada fikiran, kutulis di atas kertas itu..Bila selesai, ku suruh dia ulang semula part chorus. Setelah tiga kali diulang part itu barulah selesai ku tulis lirik yang tergambar di fikiranku.

"Ok..almost finish...cuba mainkan kesemua melodinya termasuk part ulangan.."arahku lagi..

Dia akur sambil memandangku dengan serius..Nampak betul kesungguhannya dalam kerja..aku melagukan lirik dalam hati sambil dia memainkan melodinya..Ku perbetulkan rima belakang setiap hujung lirik supaya nampak logik dan matching...Ku rewind balik pengalamanku menulis puisi di zaman sekolah..Dia cuma menanti penuh sabar sementara aku membetulkan beberapa patah perkataan lagi..

Setelah ku rasakan itu yang terbaik, ku serahkan kertas putih itu padanya...

"Amboi, cantiknya tulisan.."pujinya..

Aku bangun dan melabuhkan punggungku di sebelahnya..Dia mula melagukan melodi bersama lirik yang ku cipta itu...Penghayatannya cukup terkesan di jiwa...kuhayati dan selami setiap bait lirik hinggalah ke petikan terakhir gitarnya..mataku berkaca..

"Mashaallah..."lafaz itu terpacul dari bibirnya.

Dia memandangku tanpa berkelip sambil menggeleng-gelengkan kepalanya seakan tidak percaya..

"Astaghfirullahalazim...siapa sebenarnya yang berada di hadapan saya sekarang..."dia memegang bahuku kejap sekali. Aku cuma mengerutkan wajahku tanda tidak faham apa-apa dengan ungkapannya itu.

"Who are you exactly? You're so brilliant, excellent..., so talented..., sekejap masa sahaja awak dah boleh hasilkan lirik sepuitis ini...Huh...unbelievable...Thanks Allah...awaklah anugerah terindah dari Ilahi.."dia memelukku erat sekali.

"Kenapa, biasanya berapa lama orang tulis lirik"tanyaku jujur..

"Eh, saya main-main je la tulis tu...takkan awak nak ambil kot lirik macam tu"ujarku lagi.

"Main-main awak cakap?"It's a brilliant sayang..of course sayang...saya ambik lagu ni...ini lagu kita bersama"ujarnya kegirangan.

"No, no...please....saya tak nak terlibat langsung dalam dunia awak, tolonglah Sufri, jadikan lirik ni ciptaan awak sendiri, kalau tak jangan ambil terus, buangkan saja..."

"Kenapa..?"ok, ok ...saya faham..saya tak akan mention langsung nama awak sebagai penulis lirik ni, saya janji...biar saya dan awak je yang tau ok.."

"Sorry sayang...saya tak nak terlibat langsung dalam dunia glamour awak...saya tak suka nak tonjolkan diri.., cukuplah saya lihat dan dengar awak nyanyikan lagu ini.."

"Awak ni...susah nak jumpa insan macam awak ni, satu dalam sejuta...saya insan terpilih yang bertuah dapat mengenali,mendekati dan memiliki awak.."ujarnya dalam renungan mata lembutnya.

"Saya sebenarnya nak tahu sangat apa rahsia awak dapat menghasilkan lirik yang sepuitis ini dalam masa yang singkat macam ni..?"

"Nama pun rahsia mana boleh cerita.."aku kenakan dia semula.

"Oo..melawan balik ye..."ujarnya seraya mencuit pinggangku menyebabkan aku mengelak menepis tangannya..

"Patutnya saya yang tanya awak, awak kan dah biasa tulis lirik...saya cuma tulis puisi saja.."ujarku sambil memandang tepat ke arahnya.

"Tak pe la....kongsi ilmu dengan saya...kalau pasal bahasa awaklah orangnya tapi dari segi penceritaan macam mana pula"soalnya serius.

"Emm...malu la nak cakap..."aku tersengih.

"Apa yang nak malu, awak bukan tak pakai baju"guraunya sambil menarik tali pijamaku.

"Hey.."jeritku sambil menepis tangannya.

"Baiklah...dengar ye...cikgu nak ajar...."kataku semula sambil memandangnya.

"Firstly...saya imagine tema...ok tadi awak kata tema cinta kan?"dia mengangguk-angguk penuh fokus.

"Lepas tu saya imagine pula cinta yang bagaimana..putus cinta,jatuh cinta...,harap cinta..,cinta tak berbalas...,cinta dalam diam...,kemudian, saya cari sumber inspirasi yang terdekat...kebetulan tadi awak berada di hadapan saya, awaklah inspirasi saya...dan saya berjaya buat lirik tu pun disebabkan awak...kalau awak hayati dan selami lirik tu betul-betul,..awak akan tahu bagaimana dalamnya cinta saya pada awak..., bagaimana tulusnya kasih saya...,dan bagaimana tingginya harapan saya supaya....supaya cinta suci saya ni tidak dikhianati..."aku terhenti,... ada nada sendu di situ.

"Dan betapa saya meletakkan cinta awak di sudut yang paling dalam pada hati saya ini hinggakan tak mampu diselam atau dicapai oleh sesiapa hinggalah ke akhir hayat saya.."aku tunduk, malu...malu dengan pengakuan jujurku..dan tak mampu menepis sinaran matanya.

Terasa kedua tangannya mendongakkan wajahku ke arahnya, dekat sekali hinggakan jelas terasa getaran nafasnya,

"Awak betul-betul memukau perasaan dan hati saya dengan kata-kata awak sayang...."bisiknya lembut.

"Awaklah milik saya.., dunia..., akhirat...,saya berani bersumpah demi Allah, saya tak akan khianati cinta awak hingga akhir hayat saya..."bisiknya lagi lantas merangkul erat tubuhku.

Peritnya tekakku saat itu makin terasa dek menahan perasaan...Walau pun terasa lemahnya badanku saat itu...aku tak mampu menolak kehendak cintanya...ku biarkan sahaja wajahku,leher dan tubuhku dikucup hangat olehnya...dan buat kesekian kalinya dinihari itu, kamar peraduan itu menjadi hangat dengan nyalaan api cinta aku dan dia...

SUMPAH CINTAWhere stories live. Discover now