5. SELAMAT TINGGAL

225 14 4
                                    

Azriq mengukir senyuman manis sambil merenung wajah gadis yang bakal dinikahinya sebulan dari sekarang. Segala persiapan sudah dilakukan dari kedua-dua belah keluarga dan dia sudah tidak sabar mencium dahi gadis manis bernama Zamia Izaiqa ini.


"Makin manis pulak saya tengok muka bakal wife saya ni.." pujinya sambil merenung wajah Zamia tidak berkelip.


Zamia tersipu malu. Azriq memang pandai membuatnya segan. Ada sahaja kata-kata manis yang akan keluar dari mulutnya. Renungan tunangnya itu dibalas. Lelaki itu sedang tersenyum ke arahnya. Terserlah lesung pipitnya. Lesung pipit inilah yang sentiasa menambat hatinya sejak hari pertama mereka berkenalan.


"Lagi dua minggu...Lepastu awak sah jadi wife saya cik Zamia Izaiqa," Azriq berkata nakal. Sengaja mahu mengusik gadis itu.


Sekali lagi, Zamia menundukkan wajahnya.
"Jangan mengada encik Azriq!"


Hanya senyuman yang meniti di bibir lelaki itu. Wajahnya masih manis seperti selalu cuma apa yang dia perasan, wajah lelaki ini nampak tidak bermaya. Mungkin dia tidak cukup rehat kerana sibuk dengan kerjanya sebagai seorang guru tusyen. Lebih-lebih lagi sekarang musim peperiksaan. Pasti sahaja jadual Azriq semakin padat.


*****


Dua minggu sebelum bernikah, Azriq tiba-tiba mendiamkan diri. Panggilan telefon tidak berjawab dan mesej langsung tidak berbalas. Zamia mula syak yang bukan-bukan. Adakah Azriq telah berubah? Sudah bertemu dengan perempuan lainkah dia? Hatinya merusuh hebat. Dia perlu tahu apa yang sebenarnya berlaku pada Azriq ketika itu!


Hari itu dia cuba menghubungi Azriq belasan kali. Mesej di kotak mesej dan juga di whatsapp juga dia banjiri dengan pelbagai pertanyaan namun tiada balasan. Syak wasangka perlahan menghilang dan digantikan dengan kebimbangan. Mungkin Azriq terlibat dengan kemalangan?



Dia tidak dapat melelapkan mata buat beberapa malam. Rumah ibu bapa Azriq telah dia kunjungi tetapi lelaki itu tiada di situ. Dia ke rumah Fakhrul sudah beberapa minggu. Fakhrul? Siapa Fakhrul??


Kemudian, dia pergi ke tempat kerja Azriq. Lelaki itu sudah hampir dua minggu sudah berhenti kerja. Zamia tergamam. Sudah hampir dua minggu?


Beberapa hari berlalu dan lelaki itu masih tidak menjawab panggilan telefonnya. Dia tahu Azriq tidak terlibat dengan kemalangan kerana dia nampak lelaki itu online di whatsapp hampir 24 jam. Mungkin benar yang dia sedang berskandal dengan perempuan lain?


*****


Ketika Zamia mula dibanjiri airmata, dia menerima balasan dari Azriq. Akhirnya mesej di whatsapp nya dibalas oleh lelaki itu.


"Maafkan saya sebab baru balas whatsapp awak..."


Zamia mengetap bibir. Dasar lelaki curang!


"Kenapa awak baru balas? Awak kat mana ni??"

"Saya ada. Rindu awak."

"Sudahlah Azriq! Jangan nak menipu lagi lah! Awak ada perempuan lain kan?!"

HIMPUNAN CERPEN SERAMWhere stories live. Discover now