Bab 8

1.1K 47 3
                                    

Bab 8

Diana's POV:

"All passengers from Singapore to England please proceed to gate E6 in 10 minutes. Thank you" suara itu memenuhi Lapangan Terbang Changi.

Sudah 15 minit aku menunggu orang yang aku ingin melihat mukanya untuk kali terakhir tetapi dia tidak hadir. Pasti dia sedang bahagia bersama Ain. Kecewa hati ini. Aku melihat satu persatu muka orang yang aku sayang dan semuanya ada disini.

"Di kau jaga diri baik-baik di sana. Jangan lupa hantar e-mail." kata Fatin sambil teresak-esak.

"Ya in sha'allah."

Satu persatu daripada rakan rapatku memelukku dan mengucapkan selamat tinggal. Kemudian keluargaku. Abang-abangku sudah pun bernangis apatah lagi mama. Aku berjanji untuk berkelakuan baik di sana dan akan menelefon mereka setiap hari.

Aku kembali memandang kepada rakanku. Wajah yang lemah dan semnyuman yang lemah dilemparkan. Inilah kawan baik dan rapatku selama 2 tahun lepas. Sudah banyak perkara yang kami lalui. Aku menjeling kearah pintu untuk melihat kelibat Ethan tetapi gagal kerana aku harus masuk.

"Rizal, kau jangan serang Ethan ya. Aku tak suka korang bergaduh pasal aku. Tolong. Yusri,Lan perhatikan Rizal untuk aku. Kalau dia degil balingkan helmat aku kat dia." aku cuba untuk meredakan keadaan.

Mereka berketawa dan aku berlalu pergi memberi passportku kepada mereka. Sudah lupakah Ethan kepadaku begitu cepat sekali? Sayang sekali dia pada Ain sehingga dapat melupakan aku. Nasib baik juga Ethan tidak datang kerana aku tidak mahu hatiku menahan sakit lagi dan menangis depan dia.

Aku melihat jam tanganku. Aku mengeluh. Aku ada perjalanan yang panjang untuk tiba di England.

"Selamat tinggal Singapura." bisik aku dihati. Aku melelapkan mata untuk melupakan kenangan pahit.

Third Person's POV:

Ethan berasa gementar dan gembira untuk meluahkan hatinya pada Ain. Ain beberapa hari ini dia asyik menjauhkan diri dari Ethan. Mungkin dia fikir bahawa Ethan bersama Diana. Tapi Ethan sungguh yakin dengan kata-kata yang diberi oleh Diana.

Hari itu mereka tiada kelas dan Ethan telah pergi ke rumah Ain pagi itu. Tiba di sana dia mengetuk pintu rumah Ain dan tunggu sebentar. Bila Ain membuka pintunya dia terperanjat atas kehadiran Ethan.

"Ethan? What are you doing here?" kata Ain.

"Ain. I'm sorry to disturb you this morning but I have something important to tell you." Ain berdiam diri supaya Ethan sambung dengan kata-katanya.

"Ain I love you." Ain terpaku disitu dan Ethan mengeluarkan kotak cincin kemudian dibernya kepada Ain. Ain mengambilnya dan membukanya. Matanya kembali kepada Ethan dan menggelengkan kepalanya.

"What? No Ethan. I can't. I don't love you like you do to me."

"Then all this while we have been together you mean there's nothing between us?" Ethan cuba untuk menahan dirinya dan meninggikan suara.

"I'm engaged to someone else already. We have been 4 months. I treat you as my friend only. My closest friend."

"But I love you Ain. How could you give me hope like this but at the end I can't get you! Why you say to Di that you like the bracelet?" Ethan masih lagi tidak percaya kata-kata Ain.

"Yes I do like it but I was about to tell her that I can't accept your gift and I'm going to return it to you now." Ain masuk ke rumah nya kembali dan keluar 5 minit kemudian. Dia memberi kotak cincin dan kotak gelang kepada Ethan.

Cinta PertamaWhere stories live. Discover now