You know what? I dah lama menahan tahap kesabaran i dengan pakcik oren yang dah berusia ni .
Melina duduk jauh sedikit dari daddynya yang sedang sibuk buat kerja di meja kerja . Daddynya langsung tak perasan dengan kehadirannya . Dia datang bilik kerja daddynya sebab mahu memohon maaf .
"Dy" panggil Melina perlahan . Matanya masih setia memerhati daddynya yang asyik menaip di komputer Apple .
Dato Ahmad Danial mengangkat wajahnya . Melina yang berdiri tidak jauh darinya itu dia pandang . Dato Ahmad Danial mengangkat kening? Memberi maksud 'what?'
"Mel nak mintak maaf sebab petang tadi" ujar Melina perlahan .
"Daddy tak nak dengar" jawab Dato Ahmad Danial selamba . Dia kembali menyambung semula kerjanya .
Berkelip kelip mata Melina memandang daddynya . Sebak hatinya bila daddynya langsung tak mahu dengar apa yang di mahu katakan . Airmata mula bertakung di tubir mata.
Terhinjut hinjut bahunya menahan tangisan . Dia terus keluar dari bilik kerja daddy nya . Biliknya di tuju, pintu bilik terus di kunci .
Melina menyembamkan wajahnya ke atas katilnya . Tangisan nya semakin kuat dan teresak .
"Mummy, daddy dah tak sayang Mel . Mummy bila nak balik? Mel nak mummy" jerit Melina . Tapi suaranya tidak kuat di sebabkan dia sembamkan wajahbya di katilnya itu .
***
"Mel tak turun makan sekali ke daddy?"tanya Danny bila di sudah duduk di meja makan sekali . Wajah daddynya di pandang . Nampak sangat kekusutan terserlah di wajah daddynya.
Daddy mungkin fikir pasal mummy . Ialah lah mummy dah dekat dua minggu hilangkan diri . Mummy mungkin mahu tenangkan fikirannya bila dapat tahu yang daddy curang dengan mummy di belakang mummy . Danny pun tak tahu cerita itu benar atau tidak . Tapi dia pernah terdengar pertengkaran mummy dan daddy pada malam itu . Dia dapat dengar mummy menangis . Daddy pun macam tak ada usaha mahu mencari mummy . Setiap doa Danny tak pernah lupa untuk kembalikan mummy kepada daddy .
"Dy" panggil Danny lagi bila Dato Ahmad Danial langsung tidak dengar bila dia panggil .
Dato Ahmad Danial bagaikan tersedar dari lamunan dia . Wajah anaknya itu di pandang . Anak yang dia paling sayang . Tapi bukan dia bermaksud tak sayang pada anak kembarnya . Tapi dia tak tahu kenapa dia terlalu sayangkan Danny daripada anak kembarnya .
"Ye?"
"Kenapa daddy nampak macam tak sihat ? Daddy sakit ke?"
"Tak sayang . Daddy tak sakit . Daddy sihat je" ujar Dato Ahmad Danial dengan senyuman.
"Tapi muka daddy nampak macam tak bermaya je"
"Danny salah tengok kot . Dah makan, Danish mari sini duduk dengan daddy" pamit Dato Ahmad Danial bila anak lelaki keduanya itu duduk agak jauh darinya .
Danish yang dari tadi membisu bangun dan duduk di sebelah daddy nya . Danish sebenarnya dia kurang bercakap . Tapi bila dengan adik beradiknya di akan banyak cakap .
"Dy, tak panggil Mel makan sekali ke?"
"Biarlah dia . Pandai pandai di turun nak makan"
"Daddy tak baik cakap macam tu . Mel kan anak daddy juga . Kalau sebab petang tadi daddy marah Mel, daddy maafkan lah . Danny pun nak maafkan Mel . Kesian dia daddy, asyik menangis je dari tadi"
Dato Ahmad Danial melepaskan nafas kesal .
"Nanti daddy pujuk Mel ye . Sekarang Danish dengan Danny makan dulu . Biar daddy pergi tengok Mel sekejap"
YOU ARE READING
My Super Daddy ✔
Short Story030218 - #1 in short story Siapa sangka seorang gelaran Dato kena jaga seorang bayi? Seorang Dato yang muda yang bernama Dato Ahmad Danial . Dulu dia hanya duduk seorang diri kini dia kena duduk bersama seorang bayi . Lelaki , mestilah rasa kekok...