BAB 4

684 100 18
                                    

Izz Izara
[We are never meant to be]



Sampul surat yang berada di dalam genggaman dimasukkan ke dalam peti pos.Langkahnya diatur mendekati dua rakannya setelah itu.

"Alamak!Terhegeh-hegeh pula berjalan.Cepatlah sikit.Aku dah lapar ni."Rungut Danish.Lengan Izz dan Fahid dipaut lalu ditarik masuk ke dalam gerai yang berdekatan.

Eii!!Nasib baik anak orang.Kalau tak,dah lama kena lepuk sekali.Punggung dilabuhkan di atas kerusi lalu seorang tukang mengambil pesanan datang menghampiri.

"Nak makan apa?"Soal gadis bertudung labuh itu.Senyuman tidak lekang menghiasi wajahnya.

"Bagi saya Nasi Goreng Kampung satu."Pesan Fahid.Gadis itu mencatat di buku notanya.

"Nasi Goreng Cili Padi satu."Ringkas sahaja Izz memesan.Gadis itu tersenyum dan menyalin lagi.

"Bagi abang hati Syima boleh?"Soal Danish.Kenyitan mata dihadiahkan kepada gadis itu.Fahid dan Izz menggulingkan anak mata.Menyampah.

"Boleh.Tapi kena minta izin dengan Umi dan Abi dulu."Balas gadis itu lembut.Danish sudah tersengih-sengih.Inilah gadis idamannya.Pandai jaga maruah and selalu dahulukan ibu bapa dalam semua perkara.

"Sudah.Tak payah nak buat drama pickup line kau tu.Bagi dia Mi goreng telur mata satu."Pantas Fahid memintas.Geli tekak tengok muka Danish yang tersengih tak tentu hala.

"Ala..Kau ni Hid.Jeolous lah tu."Danish bersuara sinis.Fahid mengetuk kepala sahabatnya itu.Syima dan Izz tergelak apabila pertengkaran kecil antara dua sahabat itu berlaku.

Tak payah risau.Lepas sepuluh saat,berbaik balik.Perangai macam keling.

......

Majalah Wanita di tangan diselak.Setiap kandungan yang terkandung di dalam lansung tidak berjaya menarik minatnya.

Akhirnya majalah itu ditutup lalu diletakkan di atas meja yang berada di sisi katil.Keluhan dilepaskan.

TING!

Bunyi yang terhasil daripada telefon bimbitnya menarik perhatian.Pantas telefon bimbit itu diambil dan dibuka kekunci paparan skrin.

IZREINA SQ❤

Nana🔥

+Guys!Boleh datang KFC tak sekarang?I need to talk.

Rei🐻

+Nak oyak apa?

Nana🔥

+Perkara penting.Please!

Me⭐

Lagi 20 minit aku sampai.

Telefon aku tutup lalu disimpan ke dalam tas tangan yanh berada di atas meja solek.Walk-in-closet yang berada di dalam bilikku didekati lalu aku masuk ke dalam untuk menyalin baju.

Sesudah siap,minyak wangi jenama Encheunter milikku disembur ke seluruh badan.Tas tangan disangkut di tulang bahu lalu kaki melangkah keluar dari bilik.

......

"Nak pergi mana Zara?"Soal Puan Farhana sebaik melihat anaknya menuruni tangga rumah.Dari segi pemakaiannya sahaja,dia sudah tahu anaknya itu hendak keluar.

"Jumpa Rei dengan Nana."Jawab Izara.Puan Farhana didekati lalu tangannya naik mecium tangan wanita itu.

"Jangan balik lambat.Kita nak cari barang untuk kemasukkan kamu ke Universiti petang nanti."Tegur Tengku Rayyan.Wajahnya yang tunduk menghadap akhbar sebentar tadi,diangkat apabila anaknya mendekati.

"Baik Boss!!"Balas Izara sambil mengangkat tabik.Tengku Rayyan hanya menayang senyum kecil.

Izara membalas senyuman Papanya serta menyalami tangan lelaki itu.Setelah itu,dia mengambil kunci kereta yang tersangkut pada dinding yang berdekatan dengan pintu rumah.

Kaki dihalakan ke muka pintu lalu sneakers hitamnya disarung pada kaki.

Punat kereta ditekan dan tubuhnya diboloskan ke dalam perut kereta.Tas tangan diletakkan di seat penumpang.Enjin dihidupkan serta gear dimasukkan.Kakinya memecut laju meninggalkan kawasan rumah.

.......

4 minggu berlalu..

Pintu peti suratnya dibuka.Sampul surat yang berada di dalam diambil lalu dibawa keluar isinya.Setiap bait ayat yang tercatit dibaca.

"Alhamdulillah"Tangannya naik meraup wajah.Kertas itu dilipat kemas lalu digenggam.Kelibat anaknya yang masih jauh dari rumah,sudah dapat dikesan.Pantas nama anaknya itu dilaung.

"Izz!Cepat!"Laung Puan Qairina teruja.Izz yang melihat uminya begitu gembira petang itu,segera berlari mendekati.

"Ada apa umi?Teruja beno Izz tengok."Soal Izz yang sudah berdiri di hadapan uminya.Peluh yang mengalir diseka lembut.

"Kamu diterima masuk dalam Universiti Malaya!"Maklum Puan Qairina bangga.Surat yang berada di dalam genggamannya diserahkan kepada Izz.

Izz membuka lipatan surat itu lalu membacanya.Ucapan syukur terlafas di bibirnya sebaik membaca berita gembira itu.

"Esok kita beli keperluan untuk Izz kat Kuala Lumpur nanti ye."Usul Puan Qairina.Senyumannya tidak lekang di bibir.Begitu bahagia apabila mendapat berita anaknya itu dapat sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi.

"Tapi umi,Izz risaulah nak tinggalkan umi."Luah Izz.Dia terlalu risau akan keadaan uminya nanti jikalau dia berada di Kuala Lumpur.

"Ish!Tak payah risau sangatlah.Umi boleh jaga diri sendiri."Puan Qairina mengusap lembut kepala anaknya.Izz hanya mendiamkan diri.

Malas mahu menjawab lagi.Jikalau dia jawab pun,uminya itu tetap tak mahu mengalah.Ada sahaja yang hendak dibalas.

"Jom masuk.Umi dah masak lempeng pisang untuk minum petang ni."Ajak Puan Qairina.Bahu anaknya dipaut lalu mereka berdua,sama-sama melangkah masuk ke dalam rumah.

Izz hanya menurut.

...Tbc...

Btw korang minat tak nak jadi juri for award yang Que anjurkan kat wattpad.Kalau berminat boleh dm.❤

Izz IzaraWhere stories live. Discover now