Lepas habis selesaikan kerja di tempat klien, Nik terus memandu menuju ke lokasi berpandukan Waze. Dua puluh minit kemudian, Range Rover Sport miliknya berhenti di hadapan rumah banglo dua tingkat di Bangsar. Telefon bimbit cepat saja disentuh skrinnya untuk membuat panggilan.
"Aku dah ada kat luar," sepatah kata Nik sebelum panggilan dimatikan. Mata Nik leka memandang pada skrin telefon. Jarinya laju menaip mesej.
Nik: Danny, don't worry. Aku jumpa Uni. Aku janji tak biarkan Uni gila meroyan sampai nak belasah orang. Apa-apa aku roger balik.
Danny: Pastikan bini aku balik in one piece. Susah sangat, suruh Uni bawa lari kawan baik dia tu ke sini. Aku ada aje kawan yang belum kahwin. Lupakan bekas suami dia tu.
Terburai gelak Nik. Danny selalu ambil mudah setiap perkara. Ingat semudah itu ke nak jodohkan orang? Nik geleng kepala tak percaya. Pintu di tempat penumpang dibuka dari luar. Murni masuk dengan selamba.
"Seronoknya. Dapat job baru ke?" tegur Murni sebaik saja pintu ditutup. Tali pinggang keledar ditarik dan dipakainya tanpa disuruh. Dah jadi rutin rasmi bila masuk kereta.
"Kaulah job baru aku. Ni tengok ni. Laki kau risau bini dia gila meroyan nak belasah orang. Kau ni tak habis-habis nak mengganas aje, Uni," tegur Nik sesedap rasanya. Telefon diangkat sebelum diletak pada tempatnya.
Danny memaksa Nik dan abangnya, Zambry untuk kenal rapat dengan Murni, bila dia dah buat keputusan untuk berkahwin. Menurut Danny, kawan baiknya perlu jadi kawan baik pada Murni juga. Bermula dari situlah keserasian dan keakraban terjalin antara mereka. Murni yang berpersonaliti gila-gila dan lepas laku mudah mesra dengan keluarga besar Wilson.
Berdesit mulut Murni melepaskan geram. Tak suka dengan sikap terlebih risau suaminya. Dia baru kongsi rasa geram dan marahnya pada Azlan yang tak puas-puas nak sakitkan hati Hana. Ikutkan hatinya, memang nak saja diayun kayu hoki ke atau kayu golf kat kepala Azlan. Baru padan dengan muka dia.
"Eee... Aku sembang aje. Bukan buat pun. Dia ingat aku tak ada otak ke nak belasah si malaun tu?" bebel Murni. Nik tertawa kecil. Kereta dipandunya tenang ke destinasi seterusnya.
"Sembang kau tu kencang sangat. Tak senang duduk laki kau kat Melbourne sana. Nasiblah dia ada kerja dua tiga hari ni. Kalau tak, memang dah terpacul depan kau," usik Nik.
"Hmmm, fahamlah aku sekarang. Ni mesti Danny yang suruh kau jumpa akulah ni, ya? Ingat tadi apalah sangat," balas Murni.
Terjawab sudah persoalan dalam fikirannya sebab kenapa Nik nak sangat keluar makan malam dengannya. Nik ni bukan jenis lelaki yang kaki merambu. Kalau tak ada sebab, memang dia lebih suka duduk rumah saja. Itu yang sampai sekarang tak jumpa calon teman hidup. Spesies bosan!
"Ni, cuba baca mesej Danny ni," suruh Nik sambil menyuakan telefon bimbitnya kepada Murni.
Murni ambil dan baca. Kemudian, keluhan dilepaskan dengan bunyi yang kuat. Nik yang sedang memandu di sebelah menoleh pada Murni. Nampak riak wajah Murni berubah buntu.
"Sampai kang aku ceritalah. Sekarang ni tak ada mood. Baru lepas belasah orang," kongsi Murni. Telefon dihulur semula pada Nik.
Nik angguk dan teruskan memandu. Faham sangat dengan perangai baran Murni. Diam lebih baik. Masing-masing senyap sepanjang perjalanan. Murni memandang ke luar tingkap memikirkan perihal Hana lagi.
Hana, aku sayang kau, Hana. Sayang sangat-sangat. Kaulah kawan baik aku dunia akhirat. Masa aku susah. Masa aku sakit. Kau sorang aje ada sebelah aku. Keluarga aku pun tak buat macam kau buat kat aku. Sekarang ni, masa kau susah. Aku nak tolong. Serius, aku ikhlas nak tolong kau. Tapi kenapa kau tolak pertolongan aku? Kau suruh aku balik. Ini tak adil, Hana. Aku nak kau pulih macam dulu. Aku nak kawan baik aku yang dulu. Yang sentiasa ada untuk aku. Jangan seksa aku macam ni, Hana. Aku tak boleh biarkan kau macam ni. Aku tak boleh, rintih Murni melawan lara dalam hati. Air mata yang ditahan sejak bertegas dengan Hana tadi menitis juga akhirnya.
YOU ARE READING
BAHAGIA BUKAN BIDAAN
General FictionTajuk: Bahagia Bukan Bidaan Penulis: Hessa Widad Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-469-076-2 Muka Surat : 560 Harga: RM24.00 (Semenanjung) // RM26.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Mac 2018 "Dengar sini, Ain Farhana binti Sulaiman, aku ceraikan kau de...