Bab 14

16.5K 78 3
                                    

Hana mengajak Murni keluar. Tak sanggup berdepan dengan Murni yang macam robot. Dia ingin mohon maaf dari Murni pasal tindakan bodohnya menghalau Murni keluar bilik hari tu. Sejak itu Murni lancarkan perang dingin dengannya.

"Uni, aku dah dua hari lepak kat studio Timoti. Best sangat. Aku boleh guna bilik tu sorang-sorang. Tak ada orang kacau pun. Bilik tu taklah besar mana, okeylah kalau empat lima orang nak berlatih step tarian. Macam masa kita sekolah dulu," cerita Hana.

Murni diam tak bersuara. Kepala menunduk penuh khusyuk menikmati mi goreng mamak yang dipesannya tadi. Saja nak membalas rasa geram pada Hana. Biar dia rasa!

"Sewa dia pun tak mahal. Untuk dua jam, aku bayar lima puluh ringgit aje. Itupun dah kira berbaloi sangat. Penat gila duduk menari sorang-sorang dalam tu. Lencun habis. Tak payah masuk gim pun tak apa dah," kata Hana menyambung cerita.

Murni berhenti makan. Pandang Hana. Sedut air kemudian tunduk habiskan mi goreng. Hana mengeluh.

"Uni, aku minta maaf," ucap Hana perlahan.

"Nak buat apa minta maaf? Bukan kau buat salah pun. Tak salah pun," sindir Murni. Saja nak mengapikan lagi rasa bersalah dalam hati Hana.

"Aku tahu aku salah, Uni. Janganlah buat aku macam ni. Aku memang dah lama tahu Azlan tak cintakan aku macam aku cintakan dia. Tapi aku sayangkan rumah tangga aku, Uni. Aku nak Kimi dan Ida membesar dalam keluarga yang sempurna. Sebab itulah aku tutup mata. aku keraskan hati. Aku sanggup lakukan apa saja sebab nak yang terbaik buat Kimi dan Ida," cerita Hana perlahan. Sebak hati kini semakin menebal.

Murni berhenti menyuap. Dipandang Hana dengan pandangan mata yang kosong. Saja nak bagi Hana rasa sakit sepertimana yang dirasainya sebelum ini.

"Kalau dah macam tu kenapa nak bercerai juga? Kenapa tak kahwin semula aje dengan mangkuk ayun tu?" soal Murni.

Hana tarik nafas dalam-dalam. Satu rahsia ni dia tak ceritakan pada siapa-siapa. Waima pada Murni pun dia tak berani cerita. Dipandang anak mata Murni mencari kekuatan. Bibir Hana mulai bergetar.

"Sebab aku pernah telan sebotol pil depan Azlan. Aku pernah cuba nak bunuh diri depan Azlan, Uni. Dia tak ambil kesah. Dia tinggalkan aku sorang-sorang malam tu," luah Hana.

Terjatuh sudu di tangan Murni. Walaupun dia sudah tahu pasal kes cubaan bunuh diri Hana daripada Talhah, tapi dia tak tahu keseluruhan cerita. Tergamam Murni. Hanya mata yang menyalurkan pertanyaan.

"Kami bergaduh malam tu. Esoknya lepas aku terjaga dari tidur, kepala aku sakit sangat. Aku teringat apa yang jadi semalam. Aku tak nak mati lagi. Lepas mandi aku terus ke hospital. Aku bawa purse aje, naik teksi. Pak cik teksi itulah yang papah aku masuk bahagian kecemasan. Aku memang dah mamai sangat. Azlan tak tahu pun aku masuk hospital. Lepas dia balik meeting lusanya baru dia tercari-cari aku sebab aku tinggalkan handphone dan kereta kat rumah," cerita Hana. Menitis air mata Hana bila mengenang kembali saat kejadian itu.

Murni terus pegang jari Hana yang menggigil di atas meja. Digenggamnya kuat. Sungguh, dia tak tahu seksa yang Hana hadapi. Tapi, melihat keadaan Hana macam ni pun dia rasa sangat terseksa. Sangat-sangat terseksa.

"Doktor tanya aku, nak beritahu waris ke. Aku geleng. Aku tak nak. Aku kecewa sangat. Dia boleh aje halang aku waktu tu. Dia boleh aje tampar aku waktu tu. Tapi dia tak buat, Uni. Dia suruh lagi aku telan pil sakit kepala tu semua. Dia kata aku lebih-lebih ikut rasa sakit kepala. Bini mana tak sakit kepala jika dah terang-terang tangkap suami ada affair dengan perempuan lain, Uni? Sudahlah dia sendiri cakap tak bernafsu tengok aku..." bicara Hana terhenti. Esakan halus terlepas. Hana menunduk. Menahan air mata yang keluar walaupun dicuba agar tak menitis.

BAHAGIA BUKAN BIDAANWhere stories live. Discover now