Bab 36

5.4K 202 34
                                    

Selepas meredah kesesakkan lalu lintas, akhirnya kami sampai juga ke tempat yang dituju. Tempat letak kereta kelihatan agak sesak dengan pelbagai jenis kenderaan yang diletakkan di situ. Oleh kerana itu aku terpaksa meletakkan keretaku di hadapan bangunan bersebelahan. Jauh sedikit dari perkarangan hospital.

"Ramai betul orang hari ni ya". Kata Ed.

"Biasalah sayang. Sekarang kan waktu melawat. Jom sayang". Aku menghulurkan tangan ke arah Ed. Kami berjalan beriringan melintas jalan untuk ke bangunan hospital.

"Abang... Nanti abang hantar Ed sekolah private sahaja boleh tak?". Pinta Ed tiba-tiba semasa kami sedang menunggu lift.

"Abang ingat macam tu jugak. Dengan status sayang sebagai isteri ni agak susah kalau terus bersekolah dekat sekolah biasa. Menjadi satu kesalahan kalau tidak silap abang". Wajah polos Ed aku pandang penuh kasih.

"Tapi dekat sana nanti ada ke sekolah private macam dekat sini? Mesti mahal kan?". Aku tersenyum dengan omelan Ed.

"Mesti ada. Insyaallah kita cari yang sesuai dengan sayang nanti. Mahal atau murah bukan halangan besar. Jom". Serentak dengan itu pintu lift terbuka. Setelah pengguna lain keluar, aku memimpin tangan Ed memasuki ruang berkotak itu untuk ke tingkat yang menempatkan Tasya.

Prof. Aziz dengan isterinya masih di wad, jadi senanglah untuk aku menyelesaikan semua kekalutan ini. Aku perlu tinggalkan tempat ini tanpa perlu aku menolehnya kembali.

Sisi badan Ed aku raih supaya rapat denganku. Kehangatan badannya benar-benar menyalurkan tenaga yang membuatkan aku kian tenang dan bersemangat. Aura badannya sudah membuatkan aku semakin ketagih.

"Ting!". Detingan menandakan kami tiba di aras yang dipilih.

Bilik yang meletakkan Tasya berada di selekoh hujung sekali. Bebas dari lalu lalang pesakit dan pelawat. Sesuai dengan status mereka yang agak berada itu.

Aku mengetuk pintu bilik dan menunggu sehingga di buka dari dalam. Wajah sugul Prof. Aziz yang muncul dan mempelawa aku dengan Ed masuk.

"Mari duduk sini Ed". Aku dengan Ed menoleh serentak ke arah empunya suara.

"Edlene maksud saya. Kadang-kadang saya terlupa dengan nama panggilan kamu berdua. Memang sudah takdir untuk kamu bersama". Ujar isteri Prof. Aziz yang sedang duduk di sofa.

"Tak apa. Aunty sihat?". Sapa Ed. Lantas duduk di sebelah wanita itu.

"Sihat Edlene. Sekolah macam mana?". Tanya Isteri Prof. Aziz. Ed hanya mendiamkan diri sahaja. Matanya memandangku dan kemudiannya hanya mengangguk tanda okay.

"Apa kata doktor?". Sapaku.

"Belum ada perkembangan positif. Sebahagian besar otaknya telah rosak kesan campuran pelbagai jenis ubat dan dadah yang tidak dikenali. Selama ni anak saya seorang penagih rupanya. Langsung saya tidak tahu. Sampai ke Australia saya hantar dia belajar kerana kehendaknya. Di samping kecemerlangan dalam pelajaran, ini juga yang dia hadiahkan untuk saya Ed". Prof. Aziz menghulurkan tangan ke arah kepala Tasya. Ubun-ubun anaknya itu diusap perlahan.

"Saya datang ni sebab hendak putuskan ikatan yang tidak sepatutnya berlaku sedari awal lagi". Prof. Aziz agak terkejut dengan kata-kataku.

"Tak boleh ke kamu biarkan sahaja. Anak saya ni sudah seperti mayat hidup. Kalau dia sedar pun belum tentu dia akan sihat seperti sebelum ini". Permintaan yang tidak dijangka.

"Maafkan saya Prof. ikatan ini salah sejak dari awal lagi. Kalau saya tidak bertindak sekarang takut bermasalah di kemudian hari. Dengan apa yang terjadi saya harap Prof. faham bencana yang mungkin akan berlaku sekiranya saya terus kekal sebagai suami Tasya". Kali ni aku betul-betul kena bertegas. Tidak boleh termakan dengan pujukan Prof. Aziz. Perjanjian pun boleh dia langgar apatah lagi hal-hal lain.

"Saya akan uruskan dekat pejabat agama nanti. Perkara yang sebenar akan saya ceritakan nanti.

Jangan! Tolong Ed. Jangan!". Prof. Aziz memotong percakapanku.

"Tak. Itulah yang saya akan beritahu pihak pejabat agama. Jadi Prof. bersedialah sekiranya berlaku apa-apa nanti. Sampai bila Prof. hendak sorok perkara ini. Sudahnya orang akan tahu juga". Prof. Aziz kelihatan cukup tegang dengan ketegasanku.

"Kamu apa kurangnya Ed. Merahsiakan hubungan kamu dengan Edlene". Hal aku dikaitkan pula.

"Saya dengan Edlene nikah selepas saya rujuk dengan individu dan tempat yang tepat. Kami dinikahkan oleh pihak yang betul. Jadi tidak usahlah Prof. kaitkan hal peribadi saya dalam hal anak sendiri. Saya rahsiakan buat sementara kerana Ed masih bersekolah. Sekarang saya akan bongkarkan semuanya sebelum saya berpindah ke tempat yang baru". Prof. Aziz kelihatan masih tidak berpuas hati.

"Kalau kamu lakukan juga Ed. Saya tidak akan teragak-agak membawa hal kamu dengan Edlene ke muka pengadilan". Ugutan Prof. Aziz tidak mungkin akan membuatkan aku mengubah pendirian.

"Atas dasar apa Prof. hendak lakukan demikian. Prof. sendiri tahu kedudukan sebenar Edlene Haura dengan saya. Sebelum jadikan dia isteri yang sah, saya adalah penjaganya yang berdaftar. Sebab utama saya nikahi dia kerana ingin menghalalkan hubungan kami, lagipun saya memang sayang dan cintakan dia". Suaraku agak tinggi sedikit kali ini.

"Sudahlah abang. Apa gunanya kita paksa Ed terus menjadi suami anak kita yang sudah tidak seperti manusia biasa ni". Tegur isteri Prof. Aziz.

"Awak tak faham. Awak tak faham kesulitan saya nanti". Prof. Aziz tunduk memandang lantai.

"Kesulitan abang sahaja yang abang fikir. Kesulitan Ed dan Edlene macam mana. Kita jangan pentingkan diri sendiri sangat. Jangan kerana pangkat dan darjat yang abang ingin jaga, kita kehilangan anak-anak yang kita sama-sama bantu dan sayang sebelum ini". Aku cukup bersetuju dengan kata-kata isteri Prof. Aziz.

"Ed. Edlene. Tolong maafkan kami. Kamu buatlah apa yang terbaik". Ujar isteri Prof. Aziz lagi.

"Baiklah kalau macam tu. Saya minta diri dahulu. Mari Ed". Aku menghulurkan tangan ke arah Ed. Prof. Aziz tidak menghiraukan kami dan masih kaku berdiri mengadap ke arah tingkap membelakangi kami.

"Abang akan ceraikan Kak Tasya ke?". Tanya Ed.

"Ya sayang. Cukup sayang seorang sahaja di dalam hidup abang ni". Kami berjalan beriringan meninggalkan kawasan hospital.

"Terima kasih abang. Ed sayang abang sangat-sangat". Lenganku dipaut erat sekali.

"Sayang sahaja? Lain-lain tak ada ke?". Alarm kereta dipicit dan kemudiannya aku membuka pintu untuk isteriku masuk.

"Ada... Nanti bila tiba masanya Ed bagi". Jawabnya bersahaja.

"Wah! Tak sabarnya abang. Bila masanya tu?". Aku terus menghidupkan enjin dan kemudiannya penyejuk udara pula aku buka.

"Selepas umur Ed genap lapan belas tahun. Hurmmm lebih kurang tiga tahun sahaja lagi dapatlah hadiah tu". Ujar Ed sambil mengusap perutnya yang masih kempis.

"Oh! Abang suka hadiah tu. Tak apa, nanti kita sama-sama tunggu kehadirannya ya". Dahi Ed aku kucup lembut, kemudiannya turun ke kedua belah pipinya. Akhir sekali sekilas di bibir. Ed mengemam bibirnya dan kemudiannya tersipu malu. Aku pula tersenyum bahagia dengan perkembangan hubungan kami. Semoga sentiasa mendapat rahmat dari ilahi.

1052 words
Abaikan typo. Malas nak edit.

DIA BINTANGKU -Edlene Haura💖Ed husaini (editting In Progress)Where stories live. Discover now