Bab 26

5.5K 168 36
                                    

Pemanduanku terganggu apabila melihat Ed meracau-racau dalam lenanya. Selepas lima belas minit perjalanan Ed terlelap. Aku biarkan sahaja kerana dia nampak letih sangat-sangat.

"To..to..tolong... Ja.. Ja..jangan a..a..apa-apakan sa.sa.saya cikgu". Aku memberhentikan kereta di bahu jalan. Tangan Ed yang terkapai-kapai aku genggam erat.

"Sshh... Ed ada dengan abang sekarang ni. Ed dah selamat". Ed membuka sedikit matanya. Matanya merah berkaca.

"A..abang... Isk..Isk". Badanku dipeluk erat olehnya.

"Dah-dah... Abang nak sambung drive ni". Dahinya aku cium lembut.

Lewat petang baru kami sampai ke rumah setelah singgah di beberapa tempat termasuk balai polis untuk membuat laporan berkenaan insiden yang berlaku kepada Ed.

Hampir terlupa tentang Prof. Aziz yang tiba-tiba meminta aku ke rumahnya untuk makan malam. Sejak anaknya pulang dari Australia aku tidak lagi berkunjung ke rumahnya.

"Abang... Lapar tak? Nak Ed masak apa ni?. Barang basah macam dah habis". Ed memecahkan lamunanku.

"Tak payah masak la sayang. Sebenarnya Prof. Aziz ada jemput kita makan malam dekat rumah dia. Ed pergi siap-siap. Abang nak mandi dan solat. Pukul lapan nanti kita gerak". Ujarku. Ed hanya mengangguk dan terus berlalu ke tingkat atas. Aku turut mengekorinya.

"Abang nak mandi dahulu ke?". Tanya Ed apabila aku turut menuju ke bilik air.

"Jom mandi sama-sama. Jimat masa". Itu kata mulutku sahaja. Hakikat sebenarnya semakin lama adalah. Faham-faham sahajalah kalau sudah berdua di dalam bilik air.

"Tak apalah. Abang mandi dahulu. Lagipun abang nak solat. Ed tak boleh solat lagi". Tolak Ed.

"Jangan ingkar permintaan suami. Dosa tau. Jom". Aku menarik tangan Ed. Dia hanya diam dan menuruti sahaja langkahku walaupun mulut dimuncungkan tanda proses. Aku tak peduli langsung. Janji penghayatannya nanti. Mempesonakan.

"Abang la ni. Mengada-ngada nak mandi bersama. Tengok kan dah lambat". Aku buat tak dengar sahaja bebelan Ed. Prof. Aziz sudah aku maklumkan tentang kelewatan kami. Bukan lewat sangat pun sebenarnya. Masih belum masuk pukul sembilan.

"Kan dah lambat. Singgah sini buat apa?". Ed memandang ke arah kedai yang terletak betul-betul di hadapan kami.

"Nak beli ubat la. Buat apa lagi. Sayang tunggu sekejap ya". Aku segera keluar dari kereta dan menuju ke farmasi. Esok atau lusa Ed mungkin akan suci dari datang bulan. Aku perlu dapatkan pil perancang memandangkan Ed sudah kembali tinggal bersamaku. Bukan niat untuk menghalang rezeki tetapi keadaan Ed tidak mengizinkan kerana dia perlu bersekolah dan belajar.

"Lamanya". Ed merenung tajam ke arahku.

"Nah". Aku hulurkan plastik berisi sekotak pil dan coklat.

"Ubat apa ni?". Tanya Ed jujur.

"Ubat untuk Ed la. Cara nak makan nanti ada kat dalam kotak". Jawabku dan meneruskan pemanduan menghala ke rumaH Prof. Aziz.

"Tapi Ed tak sakit. Kenapa nak kena makan ubat pula?". Aku senyum dengan pertanyaannya.

"Ed memang tak sakit tapi abang yang sakit kalau Ed tak makan". Sengaja aku nak mengenakan Ed.

DIA BINTANGKU -Edlene Haura💖Ed husaini (editting In Progress)Where stories live. Discover now