Genderang Ketumbukan Melakar Sejarah

58 4 3
                                    

MIKY memapah Athran yang sedang menahan kesakitan menuju ke sebuah gua batu kapur semulajadi. Lokasi gua batu kapur semulajadi itu tidak jauh daripada lokasi bangkai burung semberani berjentera milik Athran yang terdampar. Kemudian, Athran diletakkan di sebuah tempat berbatu yang agak leper dan licin sedikit permukaannya bagi memberikan keselesaan kepada Athran. Miky kemudiannya membuka beg sandangnya itu, lalu mengeluarkan beberapa keping plaster, tisu basah anti-bakteria dan juga sebotol kecil iodin bagi mencuci kesan luka pada bahagian muka, tangan dan juga kaki Athran.

Meninjau keadaan gumuk pasir Permatang Tengah Lautan dari kawasan gua batu kapur semulajadi itu, kelihatan asap putih masih berkepul-kepul menyelubungi burung semberani berjentera milik Athran. Kelihatannnya, burung semberani berjentera milik Athran itu sudah tidak lagi boleh digunakan untuk satu jangka masa terdekat ini. Kerosakan teruk yang berlaku pada bahagian sisi kiri pesawat berkenaan telah melumpuhkan keseluruhan sistem operasi software dan hardware yang terpasang pada papan pemandu utama burung semberani berjentera berkenaan.

     "Kenapa kau... Kau bantu aku?" Athran membutirkan pertanyaan kepada Miky yang sedang memapah Athran ke arah bongkahan batu-batu kapur.

     "Sebab, aku masih ada sifat kemanusiaan dalam hatiku ini." jawab Miky ringkas sambil mengerak-gerakkan sesungut hijau itu. Tampak comel disitu.

     Miky kemudiannya mengalas kawasan tempat perbaringan Athran dengan sekeping canvas kecil yang turut dibawanya dalam beg galas kecemasannya itu. Dia menyandarkan perlahan-lahan kaki kiri Athran ke permukaan lantai gua batu kapur lalu mengeluarkan kristal oren topaz. Sebuah bekas lutsinar diambil daripada dalam beg galas kecemasannya. Miky berjalan ke arah belakang dan menadah titisan air yang menuruni bumbung gua batu kapur semulajadi itu melalui tiang-tiang stalagtite. Dia kemudiannya mengambil kristal oren yang ada pada loket yang tersergam didadanya, lalu di letakkan dalam bekas lutsinar yang berisi air yang ditadah. Miky kemudiannya kembali berada disisi Athran yang sudah separa sedar akibat kehilangan banyak darah.

     "Hirup air ini. Kamu akan merasa lebih baik dalam masa beberapa minit." Miky meminta Athran menghirup air yang diletakkan kristal topaz oren tadi. Mulutnya terkumat-kamit membacakan beberapa potong ayat penyembuhan.

      "Kristal ini mempunyai kebolehan rahsia dalam proses penyembuhan badan secara kendiri." Miky melalukan kristal topaz oren yang ditadah tadi ke anggota badan Athran yang tercedera tadi.

     "Sama juga dengan kristal biru ku. Kristal kami juga mempunyai kebolehan rahsia dalam proses penyembuhan organ dalaman. Hanya perlu masukkan ke dalam air minuman." Athran juga berkongsi kebolehan rahsia kristal biru Aquamarine kepada Miky.

     "Kita hidup di dunia yang saling melengkapi, tapi kenapa perlu kita bermusuh?" Miky membebel sendirian sambil menyuakan kristal Oren Topaz di kawasan berdarah pada tubuh Athran.

     "Ouch..." Athran menjerit kesakitan sambil menahan kepedihan pada luka berdarah di kakinya yang tersepit tadi.

     "Tahan sedikit.... Kau asal dari mana?" Miky menenangkan Athran. Terlihat tag nama di bahagian dada Athran, namun perkataannya sudah hilang terpalit dengan darah Athran.

     "Aku merupakan Laskar ke-24 regimen Laskar Diraja Kristal Blue Aquamarine. Dan kau pulak?" Athran tersenyum kelat sambil menahan sakit. Dia cuba mencari jikalau ada pengenalan diri di bahagia baju Miky yang berpakaian seperti seorang jururawat hospital swasta KPJ.

Riwayat Caturdasa : Cyberlord of the ChipsWhere stories live. Discover now