الفصل السادس

9.5K 251 3
                                    


.........

ها يابنتي لسا عاوزه تروحي البحر ولى المز يلي كان معاكي غير رأيك...ابتسمت بفرح..هو حلو يابت شكلو زي...تؤتؤ مش حقولك حسيب دا للايام وبنفسك حتعرفي ملامح وجهه..بس قوليلي هو بعمل ايه عندك في الكليه....تنهدت بأسى..هو بطل الملاكمه المشهور وكان عاوز يترسم عشان تنزل صوره اعلان لبطولته الاسبوع الجاي ....بفرحه مع تصفيق خفيف بيدها....بجد وانتي اكيد يلي رسمتيه صح اكيد انتي....بحزن وتنهد ...اه انا...ومالك بتقوليها بحزن كدا ليه المفروض تفرحي وعرفتي شكلو مش تسأليني عنو...توقفت والتفت مواجهه لها كأنها تراها قائله بغضب....حضرتك مش تعرفي عشان ارسم حاجه لازم المسها عشان اعرف ارسمها..... صمتت قليلا متعحبه رافعه حاجبها للأعلى متسائله..طب فين المشكله انا مش بقيت فهمه حاجه...صرخت بوجهها وهيا تضغط على عصاها....طبعا مش حتفهمي لانك ببساطه الحلال والحرام عندك واحد.....انتي بتكلميني كدا ليه مالك هو انا يلي منعتك من انك ترسميه.. لأ مش انتي طبعا يلي منعني هو ديني فاهمه الدين حضرتك ديني شرع الحلال والحرام .دينك يا ست سندس حرم مصافحه رجل اجنبي عنك مش من محارمك زي بقا لو لمستي وجهه حيحصل ايه حتتحرك الرغبه والمشاعر تجاه الشخص يلي لمستيه يا بنتي محرم تسلمي على رجل اجنبي أو تعملي علاقه فيها تجاوزات تغضب ربنا ...

بصي السيدة عائشة رضي الله قالت: "والله ما أخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم النساء قطُّ إلا بما أمره الله تعالى، وما مست كفُّ رسول الله صلى الله عليه وسلم كفُّ امرأةٍ قطُّ". ومن المعلوم أن المفاسد المترتبة على اللمس والمصافحة للنساء للرجل الغريب عنها اثار كثيرة، منها :عدي بقا.... تحريك الشهوة وضعف أو فقدُ الغيرة وذَهاب الحياء، وكمان من مدَّت يدَها لمصافحه الرِّجال، فلا تأمن أن تجرَّها المصافحة إلى الانبساطِ بالحديث وغيره،، والله أعلم.....

انتهت من حديثها تنادي عليها آهيا تخاطب نفسها لا استطيع الشعور بها..يابت انتي فين...مدت وامسكت بيد أيلا...انا هنا حببتي بس كلامك أثر فيا اوووي المره داي وخلاص ححاول اغير من نفسي عشان مش اغضب ربنا....فرحت أيلا وقالت...تعالي هاتي حضن يا اجمل اخت في الكون ..
أختي أنتِ النور الذي يضيء حياتي، والنبع الذي أرتوي منه حباً وحناناً...
أختي صاحبة الابتسامة الرائعة والوجه البريء..
يا أختي لو تطلبي حياتي لأعطيتكِ، أنا ومالي كلنا ملك يمناكِ...
هي أختي وصديقتي ، نصف ابتسامتي نصف حياتي، وهي التي لا أريد أن أفقدها فيا رب أدمها لي....
أختي ستبقين من تؤنس وحدتي وتملأ علي خلوتي، وتبعد عني وحشتي أنتِ يا توأم روحي...

وهنا دخلا في نوبه بكاء جعلو المارين يهمسون بعبارات مسموعه....ايه البنات الشمال دول استغفر الله العظيم
نظرت سندس الى ايلا مبحلقه بعينها واضعه يدها ع فمها ضاحكه...تعالي لينا بيت يلمنا بدل الفضايح دي.. دخلتلا نوبه ضحك وغادرا متعانقين بعضهن البعض.....
.........................

مرت الايام يوم وراءه يوم حتى اقترب اليوم الذي انتظرته أيلا بفارغ الصبر انتظرت اليوم الذي تسمع عن بطولته وفوزه فهي قابلته من اسبوع فقط مره واحده وقلبها يشتاق ان تلاقيه مره اخره وهذه البطوله هيا فرصتها يا تري هل ستذهب ؟

أقبلت ناهد إلى غرفتها متسائله .....أيلا حببتي النهارده البطوله صح...اه ياماما ليه فيه مشكله...اه يا حببتي تقدمت نحوها وجلست بجانبها ممسكه بيديها قائله...انتي ناسيه انك لسا مش قلتي لعمك عن كريم ومقابلتك معاه ولو رحتي حيشوفك هناك واكيد هند حتكون معاه ممكن يتلبك ويتصدم بوجودك كان لازم تعرفيه الاول...انزلت راسها ع حجر والداتها متنهده حزنااااا على ذاك الغريب القريب الذى غزة قلبها وعقلها من اول لقاء لهما...عندك حق ياماما كان لازم اقول لعمي..خلاص مش حروح وبكره حقول لعمي...مسحت ع شعرها الذهبي ...ربي يكملك بعقلك يا بنتي ويرزقك بكريم زوج صالح ليكي يارب..... ضحكت بحزن أيلا ع دعوه والداتها ...تتصوري دا يحصل يا ماما انا عندي احساس مش مرتاحة ليه مش عرفه ايه هو ....يتبع  

عمياء ولكن.... تسنيم عبد اللهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن