"Good morning grandpa! Good morning grandma!" Riana menyapa grandparents dia lalu mencium pipi mereka.
"Morning grandpa, grandma." Raiqal pula menyapa.
Aku? Hanya berdiri memerhatikan mereka. Tak tahu nak buat apa.
"Morning, Riana and Raiqal," kata grandparents mereka.
"This must be Airin." Granma mereka memandang ke arah aku.
"Err... Yes ma'am. I'm Airin. Nice to meet you." Aku menyalam Grandma mereka. Since grandpa diorang bukan mahram aku, so aku tak salam grandpa diorang. Harap diorang fahamlah.
"Don't call me ma'am. Just call me Grandma. Like Raiqal and Riana did."
"Oh... Okay." Aku tersenyum manis.
"Don't waste any time now. Let's eat our breakfast," ujar Grandpa.
Baik juga grandparents Raiqal dan Riana ni. Sporting gila! Masa sarapan, sempat Grandpa dan Grandma cerita pasal kisah silam diorg, kisah Riana dan tak lupa juga kisah Raiqal. Paling lawak, kisah Raiqal.
Well. Aku tak tahulah bagi korang lawak ke tak. Tapi meh sini aku cerita.
Dulu Raiqal ni nakal. Nakal sangat! Sampai Grandma dengan Grandpa dia langsung tak nak dengar. Oh! Lupa nak cakap. Dulu Riana dan Raiqal tinggal dengan grandparents diorang sebab ibu bapa Raiqal dan Riana busy. Papa Raiqal dan Riana bekerja sebagai duta. Bondanya pula akan ikut aje ke mana papa diorang pergi. Sayang sangatlah katanya. Tak sanggup nak berpisah lama-lama. Jadi, Raiqal dan Riana ditinggalkan dengan grandparents selama 5 tahun. Waktu itu, Raiqal baru aje masuk 7 tahun manakala Riana pula baru 2 tahun.
Nak dijadikan cerita, masa Raiqal umur 7 tahun ni, dia memberontak tak nak duduk dengan grandparents diorang. Mogok lapar dan tak nak makan langsung. Itu semua sebab nak perhatian papa dan bondanya. Biasalah, anak sulung. Tapi ibu bapanya langsung tak cara. Mungkin sebab grandparents diorang tak bagitahu papa dan bonda Raiqal. Tak nak diorang risau.
Lepas Raiqal masuk gred satu, dia bergaduh dengan kawan-kawan dia. Habis muka lebam-lebam dan ada kesan cakar. Mujur tak kena buang sekolah. Baru darjah satu tu! Dah pandai gaduh! Kelakar betul cara Raiqal nak minta perhatian ni. Tapi caranya itu berjaya membuatkan bondanya tinggal seminggu dengam diorang.
Akhirnya, papa dan bonda Raiqal membawa balik Raiqal dan Riana ke Malaysia dan bonda diorang sendiri yang menjaga diorang. Sebab pergaduhan Raiqal berlanjutan sehingga 3 tahun berikutnya.
Bondanya dah tak tahan. Takut memberi kesan pada pembelajaran dan mental Raiqal. Dia tak nak anak lelakinya itu jadi gangster bila dah besar.
Bila dah balik Malaysia, barulah Raiqal mula bergaul dengan rakan-rakannya dan hentikan perangai macam budak-budak tu. (Memang budak pun kan?).
Aku masih dalam sisa tawa aku.
"Haih... Tak habis lagi gelak?" tanya Raiqal dengan muka cemberut.
"Tak," jawab aku kemudian sambung gelak. Riana hanya tersenyum memandang aku. Tak berani nak gelak sama. Nanti kena marah dengan abang dia.
Sekarang, kitorang tengah ada dalam kereta menuju ke theme park. Wohooo! Aku tak sabar nak naik roller coaster! Ooh, ooh!!! Nak masuk rumah hantu juga! Nak naik roda paris(?)!!! Arghhhh!!! Tak sabarnya!!!
Alaa.. Semua pun tahu roller coaster adalah benda yang wajib semua naik bila ada kat taman tema, kan?
Dan... Yeah.. Raiqal bawa aku ke situ dulu. Ceh! Dia ingat aku takut agaknya! Tak guna! Aku tau la aku tak pernah naik benda alah ni. But don't judge me okay? I'll definitely go through it!
"Ready?" tanya Raiqal.
"Of course!" Aku menjawab pertanyaan dia.
First round akhirnya tamat! Puas dapat naik! Puas dapat jerit sekuat hati. Puas dapat luahkan beban yang terpekung di dada. Akhirnya, aku ada life!
Tapi....
Adakah keseronokan ini akan berkekalan?
Sama-sama kita nantikan - by author 😂
(mencelah jap)***
"Jom masuk rumah hantu pula!" ajak aku yang baru aje lepas keluar dari roller coaster tersebut.
"Huh?" Raiqal terpinga-pinga.
"Korang pergilah. Riana rasa nak muntah." Terus dia berlari menuju ke tandas. Riana menang sudah bagitahu awal² yang dia tak pernah naik roller-coaster. Tapi tak sangkalah pula sampai jadi macam ni.
Raiqal memandang aku. "So.. Wanna date with me?"
"Huh?" OMG!!! Aku lupa yang dia ni boyfriend aku! Alamak.. Baru berapa hari, aku dah lupa! Parah punya ingatan!
"Saya tanya ni... Wanna date with me?" Raiqal tanya aku dengan muka sweet yang tersangatlah charming sampai author pun rasa nak rembat je Raiqal ni daripada Airin.
'Aip aip!!! Author jangan main²' - Airin
'Yelah' 😒 - author
Aku rasa pipi aku berona merah. Tiba-tiba rasa panas pula. Tanpa menjawab soalan Raiqal, aku terus blah, masuk ke dalam rumah hantu. Meninggalkan Raiqal yang kakinya masih terhincut-hincut cuba mengejar langkah gadis itu.
YOU ARE READING
Takde life
OverigPasal seorang manusia yang membosankan. Lemme bagi amaran. Ada sedikit fantasi. K tu je.