Bulan. Si peneman aku dimalam hari gelap gelita yang dipagari oleh bintang berkelipan diruang angkasa lepas. Setelah berbulan-bulan aku tidak bertemu dengan Bunga amat ku rindui sambil melihat ke arah bulan terang seperti lampu bersinar dimalam hari gelita.
Hari ini sudah cukup 7 bulan. Tiba-tiba aku terdengar telefon aku bersuara.
'Kring-krung-kok'
'Hi awak'
'Hi'Sungguh aku terkejut aku Bunga menelefon ku.
'Darimana awak dapat nombor saya?'
'Hehe,dari kawan awak'
'Ouh. Kenapa telefon saya?'
'Nak minta tolong'
'Boleh, tolong apa?'
'Datang kerumah saya dahulu. Nanti saya beritahu apa yang hendak ditolongkan'
'Baik awak'.______
Aku pun bergegas ke rumah Bunga. Setelah sampai dirumah Bunga, Bunga minta tolong aku bawakan datuknya sedang demam ke klinik.
Setelah beberapa jam diklinik kami pun balik.2hari kemudian. Aku melawat datuk Bunga samada sihat ataupun demam lagi. Alhamdulillah sudah sihat. Bunga telah menjemput aku duduk dirumahnya untuk berehat sebentar.
Disini-lah hati aku pun bertambah berbunga-bunga kerana melihat sopan-santun Bunga teramatlah baik.
______
Masuk sahaja bulan 8 adalah waktu ditunggu-tunggukan untuk melihat result praktikal samada lulus ataupun gagal
'Awak lulus?' Sapa di Bunga ke arah ku.
'Alhamdulillah lulus. Awak pula lulus?'
'Lulus'
'Haaa,awak patut bersyukur sebab saya kapten kapal awak waktu praktikal'.
'Ish awak ni. Apa-apa pun saya bersyukur kepada Allah sebab luluskan saya'.Aku pun kembali ke rumah untuk tunjuk result aku kepada kedua orang tua ku. Kedua orang tua aku bersyukur atas keizinan Allah untuk luluskan aku punya praktikal.
YOU ARE READING
Cinta Yang Halal
RomanceAkan ku perjuangkan cinta yang halal demi mempertahankan cinta bisikan Allah dan menghalangkan diri daripada gejala maksiat yang dilaknat [Sediakan tisu sebelum membaca]