part 1

2K 74 6
                                    

"Mama! isya pergi dulu yee!! "

"Ye! hati2!"

Isya mencium tangn mamanya dan terus menaiki motosikalnya dan pergi ke sekolah..
Saat tiba di sekolah,isya meletakkan motosikalnya di tempat yang telah disediakn oleh pihak sekolah dan terus memasuki kelasnya..

Kosong...Ya,kelasnya kosong...Hanya dia sahaja.. Isya sentiasa pergi ke sekolah pada awal pagi begini..Seperti sekarang,..Baru pukul 6:00 tapi isya sudahpun tiba di sekolah.. Apa yg isya selalu lakukan ialah manyapu sampah,mengems kelasnya, ataupun mengulangkaji serta menyanyi..Isya suka sangat menyanyi..Nasib baik suara sedap..

"Ish ish ish..Kotornya kelass..Jom kita bersihkan!"

"Eh? mana penyapu? aduuh..Ni mesti kelas lain pinjam then lupa nak pulangkan..Apela diorang ni..Reti pinjam tak--"

"nah awak..."

"OPOCOT!" isya melihat seorng prempuan yang berada di hadapannya dan menghulurkan sebatang penyapu dan penyodok..

"Eo? kelas awak ke yang pinjam?" tnya isya hati2..Ye la..Dia dah la baru je nak kutuk kelas yang pinjam tapi tak reti pulangkan tadi..

"Hihi..Bukan kelas saya..Kelas lain..Tapi saya nampak.."

"Oooooo.." jawab isya dgn mulutnya betul2 berbentuk 'O'..Dan itu sangat comel bagi sesiapa pun termasuk orang dihadapannya ini..

"Eh..Awak kelas mana ye? saya tak pernah nampak pon.. Awak budak baru ye? hai!! nama saya isya!" katanya semangat dan menghulurkn tangannya untuk bersalaman..

Tapi si rakan bicara sedikit teragak agak untuk menyambut tangan isya..Tapi isya tetap terasenyum dan menghulurkn tangannya..

"H-hai.. Nama saya..J-jiha.." Katanya tapi dia tidak menyambut salam isya malahan dia hanya tunduk sahaja.. Isya berasa hairan tapi dia endahkan saja..Mungkin dia masih malu untuk bersalaman..Fikir isya..

Isya perlahan lahan menarik tangannya semula dan menggaru belakang lehernya yang tidak gatal tapi kerana janggal..

"Saya nak tolong awak boleh?" tanya jiha..

Isya tersenyum lebar kerana sepanjang tahun tiada siapa yang menolongnya mengemas kelas melainkan hanya dia seorang sahaja.. Ye la,isya kan kemas kelas pagi2 buta..Siapa je yang ada kat sekolah tu.. Isya mengangguk laju dan mereka memulakan operasi mereka..

"Ok,awak tolong letak kerusi atas meja, sbb nanti senang sikit saya nak sapu.." Tanpa membantah,jiha mengangguk dan melakukan kerjanya.. Kelas isya agak luas kerana ahlinya ramai..baru separuh kelas, isya sudah mula berpeluh peluh... Isya berhenti menyapu seketika untuk mengelap peluhnya dan menyambung semula..Jiha yang melihatnya berasa simpati terhadap isya..Tnpa membuang masa,jiha mengambil penyapu ditangan isya dan menolak isya untuk duduk di kerusi guru kerana semua kerusi sudh diletakkn diatas meja..Isya sedikit tersentak terkejut tapi lama2 dia mula berasa ok..

Sudah menyapu,jiha menyambung dengan mengelap semua tingkap2 yang ada..Dan akhir sekali jiha menyusun semua meja.. Isya ingin melakukannya tetapi jiha membantah dan menyuruh untuk isya duduk sahaja.. Selesai semua,jiha berdiri di depan isya dan tersenyum lebar sambil lihat sekeliling kelas yang sudah pun bersih.. Tapi apa yang isya berasa hairan, jiha tidak mempunyai setitik pun peluh di mukanya..

"Dah siap..." Kata jiha sambil tersenyum lebar..

Isya yang masih kagum kerana jiha dapat melakukan sekemas ini dan sepantas itu,berjalan perlahan lahan menuju ke cermin tingkap lalu menyelekkan jarinya..Dan mulut siya ternganga kerana cermin tingkapnya sangatlah bersih..Isya jadi malu kerana itu kelasnya..Sepatutnya dia yang mengemasnya,bukannya jiha.. ISya berjalan semula ke arah jiha dan menunduk lalu berkata..

"AWak... Ammm..Disebabkan awak dah kemas kelas saya,apa kata saya pulak kemas kelas awak."

"Tak! op..Amm..Tak payah..Saya boleh kemas sendiri.." Jawab jiha pantas dan tersengih..

"Eh..Tk adil la macam tuu..Awak kemas kelas saya sampai berkilat kot!"

"Tak apa..Saya suka.." JAwab jiha dan tersenyum..

"Awak cantikkan? jelesnya sayaa.."

Seketika jiha malu dan menundukkan mukanya..Isya hanya ketawa kerana berjaya mengusik si jiha..

"Ish..Apelah awak ni.. Emm..Kalau macam tu saya pergi dulu ye,..bila2 saya datang lagi ok.."

"Ok! apapun terima kasih ye..Hehe"

"Sama2"











To be continue.....

bunianku..Cintaku..Where stories live. Discover now