#Part 2

37 3 0
                                    

Hari berganti minggu,bulan berganti tahun.Segalanya telahpun berlalu,kini 20 tahun telah berlalu dengan begitu pantas.Safiya sudah masuk ke alam dewasa.Kini dia menyambung pelajarannya pada tahap diploma bidang sains perubatan di ibu negara.

******************************

"Wehh..sorry lambat.Tadi aku teman mama aku pegi mall.Tu yang lambat tu"kata Safiya meminta maaf kepada rakan baiknya,Dya."Takpe. Ni kan tanggungjawab kau sebagai seorang anak."kata Dya sambil menepuk bahu kawannya itu.Dya bukan seperti perempuan lain.Dia seorang yang agak kasar tetapi dalam hatinya lembut.Tiba2,pelayan restoran datang."Cik berdua nak pesan apa?"Dya memandang pelayan restoran itu.Lama Dya tenung wajah pelayan itu.Lantas pelayan restoran itu melambai tangannya ke muka Dya."Hoi..kau tenung apa?Lamanya."panggilan Safiya membuat dirinya terkejut."Maaf lah ye.Saya nak order cuppucino.Kawan saya ni nak ice lemon tea.Thank you."setelah mendapatkan pesanan,pelayan itu berlalu pergi dengan wajah hairan."Asal kau tenung dia?"Safiya juga tertanya-tanya mengapa kawannya bersikap sebegitu.Dya hanya membalas pertanyaan Safiya dengan senyuman.Sudah...bertambah tertanya-tanya otak Safiya.

******************************
"Mama masak apa hari ni?"tanya Safiya sambil memeluk erat ibunya.
Puan Maria yang sudah masak dengan perangai manja Safiya,membiarkan saja anak kesayangannya sebegitu."Mama masak makanan kegemaran Fiya,kari daging."Safiya yang mendengar Puan Maria berkata begitu melonjak gembira seperti kanak-kanak mendapat gula-gula.Puan Maria hanya tersenyum sahaja.Dia tahu Safiya akan menjadi begitu apabila dia gembira.

Tiba waktu yang dinantikan Safiya iaitu makan.Safiya dan Puan Maria duduk dimeja yang berkerusi 6 itu.Tanpa menunggu,Safiya terus menyenduk nasi lalu letakkannya ke dalam pinggannya dan Puan Maria.
Safiya juga menyenduk kuah kari serta daging ke dalam pinggannya dan ibunya.Tanpa memikir apa2,Safiya terus menyuap nasi ke dalam mulutnya.Muka mendapat nikmat Safiya sudah kembali.Puan Maria sekali lagi tersenyum melihat anaknya."Ya Allah,sedapnya.Mama ialah chef nombor satu dunia.Sedap gile ma."merah pipi Puan Maria.Tiba2,Safiya menangis ketika memakan nasi."Kenapa ni,Fiya?"Puan Maria terus memeluk anak kesayangan itu."Ma,Fiya nak pegi kubur arwah papa esok,boleh?"pertanyaan itu membuatkan Puan Maria juga menangis.Safiya ditinggalkan bapanya ketika dia berumur 10 tahun kerana menghidap kanser darah yang dirahsiakan oleh kedua-dua ibu bapanya.

Cupcake strawberi untuk si diaWhere stories live. Discover now